Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) start in oktober met een nieuw grootschalig structureel onderhoud aan beide staketsels in Nieuwpoort. Het doel van de werkzaamheden is kapotte balken, palen, vloerplanken en leuningen te vernieuwen.
In een eerste fase wordt het Oosterstaketsel aangepakt. Dit staketsel zal tot aan de kerstvakantie niet meer toegankelijk zijn. Wandelaars zullen nog door het natuurgebied richting de vuurtoren en via de duinovergang op het strand richting Middelkerke kunnen wandelen, maar dus tijdelijk niet meer richting staketsel.
De tweede fase, de herstellingswerken aan het Westerstaketsel, start begin januari 2025. Eerst wordt gewerkt van aan het begin van het staketsel tot aan de trap. Eens die werken voltooid zijn, werkt men verder richting de kop.
De kostprijs van de werken bedraagt ruim 2,1 miljoen euro (inclusief BTW).
Ook in Oostende zijn werken gestart half oktober en zullen 2,5 maand duren. De toegang tot het dok wordt vernauwd om het laaggelegen centrum beter te beschermen tegen hevige stormvloeden. De werken zullen 2,5 maand duren.
Afdeling Kust van MDK voert de vernauwing van de ingang van het Montgomerydok in Oostende uit in het kader van het Masterplan Kustveiligheid. Dat masterplan bestaat uit een reeks maatregelen om onze kust te beschermen tot minstens 2050 tegen overstromingen en een mogelijke zeespiegelstijging van 30 centimeter.
Zwakke schakel
De laaggelegen kaaien rondom het Montgomerydok vormen vandaag nog een zwakke schakel in de overstromingsbescherming van het laaggelegen stadscentrum van Oostende. Uitgebreid onderzoek toont aan dat het vernauwen van de ingang van het Montgomerydok het overstromingsrisico vanuit het dok heel sterk reduceert. Dit komt doordat de vernauwing de zware stormgolven vanuit zee richting het dok veel beter tegenhoudt en dus zorgt voor minder golfovertopping over de kaaimuur. Een bijkomend voordeel is dat de aanwezige infrastructuur (pontons) veel minder schade ondervindt bij stormweer en er minder aanslibbing is in het dok.
Doorvaartbreedte
Concreet zal de ingang van het Montgomerydok vernauwd worden van 45 meter naar 22 meter. De geplande vorm is dezelfde als de ‘tijdelijke’ vernauwing die tussen 2007 en 2015 uitgevoerd werd als golfreducerende maatregel in het kader van de afbraak van het oosterstaketsel en de bouw van de strekdammen. Toen was de doorvaartbreedte wel maar 20 meter.
Signalisatie
De constructie zal een witte kleur krijgen en er worden vier verlichtingspalen aangebracht. Tot deze definitieve signalisatie gefinaliseerd is, zal er op de uiteinden van de ingebrachte buispalenrijen tijdelijke verlichting worden aangebracht.
Eventuele trillingen tijdens deze werken zullen nauwgezet opgevolgd en tot een minimum beperkt worden. De werken zullen, zonder onvoorziene omstandigheden, duren tot de kerstvakantie.
Hou dus rekening met eventuele beperktere doorvaartmogelijkheden.
(Bron: www.agentschapmdk.be)