Azimut Magellano 43

Azimut Magellano 43

Range Rover van de zee

De Range Rover mag gerust een iconische wagen genoemd worden.

Deze luxe SUV* ‘avant la lettre’ leidde in de jaren 70 een nieuwe klasse wagens in. De eerste publiciteit was simpel. Een foto van de nieuweling en slechts één zin: ‘She cruises at 70 knots’. De nadruk lag op comfort en luxe, wat geen enkele terreinwagen toen kon bieden. De Azimut-Benetti Group noemt haar Magellano-reeks letterlijk de ‘Range Rover of the Seas’. Maar schept dit type vaartuig ook een nieuw segment, die de concurrentie, zoals meestal, veroordeelt tot het achterna hollen van de trendsetter? Varen zocht het voor u uit.

Varen

Voor de Magellano-reeks werd de bekende Britse scheepsarchitect Bill Dixon aangetrokken. De opdracht was een romp te ontwikkelen, die bij elke snelheid tussen 10 en 20 knopen, comfort en stabiliteit kon bieden, ook in ruige weersomstandigheden. Dixon kwam op de proppen met de ‘Dual Mode Hull’, een hybride ontwerp met een moderne diep-V voor de boegsectie, overgaand in een rondspantvorm achteraan.

Wanneer we de boeg tussen de koppen van Nieuwpoort brengen, treffen we een milde Noordzee, zonovergoten met een zacht briesje uit het zuidwesten. Heel wat watersporters profiteren overigens van dit rustige Allerzielenweekend. De Azimut Magellano 43 vaart soepel en bijzonder geruisarm. Over het hele toerentalbereik blijft het jacht ongeveer dezelfde hellingshoek aanhouden. Een maximale trim van 2 graden nivelleert het schip perfect. Aan 1.300 tpm varen we 8 knopen en de verbruiksmeters geven aan dat er dan 15 liter brandstof per uur verbruikt wordt. Het is zeker prettig varen aan deze snelheid, al durft een volgzee het achterschip licht optillen. Maar het jacht blijft heel stabiel en betrouwbaar aanvoelen. Met de gashandels voluit klokken we af op 23,1 knopen aan 3.000 tpm. Naar ons persoonlijk gevoel is 15 knopen de aangenaamste snelheid.

De autopilot houdt het schip mooi op koers, maar aan het stuurwiel moet Azimut absoluut iets doen! Meer dan 6 omwentelingen van vol stuurboord naar vol bakboord is te veel, ook omdat het ronde achterschip en de kleine roeren weinig onmiddellijke respons bieden.Gelukkig biedt  de optionele Xenta joystick hier voor een deel soelaas, want deze, goed in de hand liggende stick, laat haarfijn manoeuvreren toe.

Voor Zeebrugge, aan de beruchte Westerdam, wordt de zee, zoals meestal, wat onrustiger. De romp ondervindt echter geen enkele hinder van het verstoorde golfpatroon en vangt elke onregelmatigheid feilloos op.

Het rustige weer geeft ons niet echt de kans deze ‘Dual Mode’-romp naar waarde te schatten, maar we zijn ervan overtuigd, dat de Azimut Magellano 43 zich uitmuntend zal gedragen in minder goede weersomstandigheden. Op de Westerschelde geven de fikse hekgolven van de commerciële vaart ons trouwens regelmatig een simulatie van steile en hoge golven. De romp verteert ze verbazend gemakkelijk.

Dek

De Nederlandse architect Cor D. Rover kreeg de opdracht een jacht te ontwerpen, rekening houdend met de ‘Explorer’-filosofie. Er is dus veel aandacht besteed aan ergonomie, maar ook aan gebruiksgemak, robuustheid en vooral veiligheid. Rover slaagde er niet alleen in een solide, maar ook smaakvol schip, met mooie properties, te ontwerpen. Zelden voelden we ons zo veilig op een 43-voets jacht. De diepe, brede gangboorden garanderen de crew een kommerloze tocht naar het voordek. Al hadden we graag een extra handgreep op het dekhuis gezien. Dat voordek biedt optimale bescherming tegen de elementen en de ankerinstallatie is van onberispelijke kwaliteit. Ook fenders passen moeiteloos in de ruime ankerbak. Een brede, luie trap loopt vanuit de ruime cockpit naar de flybridge. In de diepe cockpit, biedt een rechthoekige tafel met zitbank ruim plaats aan de bemanning, van bovenaf beschermd door de uitbouw van de flybridge.

De flybridge zelf heeft een schitterend uitzicht en de skipper heeft vanaf de stuurpost zicht op het zwemplatform tijdens de manoeuvres. Het bakboordgedeelte van de fly wordt ingenomen door een immense zithoek, met hi-lo tafel en U-vormige zitbank. Minstens 6 opvarenden kunnen genieten van een schitterend uitzicht tijdens de tocht.

De hoge centrale radarmast accentueert het robuuste van deze Magellano. Naast de gebruikelijke antennes staat de radarscanner hoog geplaatst voor een maximaal rendement. Achter de mast is er nog een ruim achterdek, inclusief een barmeubel met koelkast of icemaker, naargelang de voorkeur van de klant. Voor liefhebbers van de binnenvaart, is er ook een Hardtop-versie ontwikkeld. Zonder flybridge beschikt dit model over een panoramisch schuifdak.

Interieur

Het sfeervolle interieur van de hand van huisarchitect Carlo Galeazzi, ademt, zoals steeds, opulente luxe uit. De kombuis, achteraan aan de schuifpui, vormt de connectie tussen het interieur en de cockpit. Deze configuratie werd eerder al eens vertoond in de motorjacht-industrie, maar is nooit echt doorgebroken. Het is nochtans een schitterende oplossing, die extra tot haar recht komt in deze Magellano. Alle electrotoepassingen zijn van Miele, bekend om hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Doorheen het hele schip, maar vooral in de kombuis valt het op, hoe men aan gebruik bij ruw weer heeft gedacht. Handgrepen, steun en stevig hang- en sluitwerk getuigen van een doordachte aanpak.

Openklappende kasten tijdens zwaar weer moeten absoluut vermeden worden en daarom sluit elke kast met een ingenieus mechanisme. Deze Azimut Magellano 43 biedt benedendeks ook nog drie afzonderlijke slaaphutten en twee volwaardige badkamers – inclusief douchecel. Het arrangement op het dekniveau is analoog met dat van de flybridge geconfigureerd. De binnenbrug, stuurboordzijde, bestaat uit een ergonomische stuurstoel en het instrumentarium is geconcentreerd rond een centraal GPS-scherm van Raymarine. Een manueel schuifraam laat de skipper toe te communiceren met zijn crew op het voordek. Dit manuele raam is een bewuste keuze, omdat elektrische snufjes defect kunnen gaan in afgelegen gebieden. In die optiek hadden wij graag ook zuinige en betrouwbare LED-verlichting doorheen het hele schip gezien.

De dinette biedt ruim plaats aan minstens zes bemanningsleden, in dezelfde U-vormige configuratie als boven en biedt een schitterend uitzicht naar buiten.

Verdict

Azimut wil met de Magellano-reeks het begrip ‘trawler’ herdefiniëren, zoals ook Range Rover de terreinwagen een nieuwe dimensie gaf. De combinatie van stijl, luxe en zeewaardigheid mag gerust geslaagd genoemd worden. Dit vaartuig sluit bovendien nauw aan bij de groene of blauwe golf, die zich momenteel door de automotieve industrie beweegt. Plezier beleven met een maximaal rendement uit onze steeds schaarsere energiebronnen.

Deze Azimut Magellano doet het allemaal en dan nog op een heel stijlvolle manier.

U kan het beeldverslag van onze test volgen op You Tube adres:

Technische gegevens

Lengte: 13.63 meter

Waterlijn: 12.96 meter

Breedte: 4.40 meter

Diepgang: 1.20 meter

Waterverplaatsing: 18.15 ton

Motoren: 2x 355 pk Cummins QSB 6.7

Maximale snelheid: 22 knopen

Kruissnelheid: 17 knopen

Brandstoftanks: 1.680 liter

Watertanks: 600 liter

Dealer: Navis Marine – www.navis-yachts.be – 03/233.39.91