The Tigé Z1, Tigé Media Capture, Possum Kingdom Lake, Texas.

Tigé Z1 Surf X

Uitblinker op alle vlakken

Wist je dat je eigenlijk geen golven en zelfs geen zee nodig hebt om te golfsurfen? De nieuwe Tigé Z1 kerft hoge golven in eender welk water, ideaal om te wavesurfen: surfen op de hekgolf van een skiboot, zónder skikoord. Een trend die steeds meer aan populariteit wint. En laat Tigé nu op de proppen komen met de Surf Link Remote, een ronduit baanbrekend stukje speelgoed voor de wave surfer: de golf op afstandsbediening. Wij mochten de nieuwe Z1 Surf X uitproberen op Lac de l’Eau d’Heure nabij Philippeville.

Deze diashow vereist JavaScript.

Stel je voor dat je aan het surfen bent op zee met de klassieke surfplank. Geen enkele boot in de weide omtrek. De neus in de wind. Plots valt de wind weg en niet veel later is het uit met de pret. Maar jij beschikt over een heuse afstandsbediening die je in staat stelt om de golf niet alleen met een druk op de knop terug te toveren, maar ook te wijzigen volgens je voorkeuren van het moment. Dat is de splinternieuwe gadget die botenbouwer Tigé heeft uitgevonden. Een afstandsbediening (Surf Link Remote) rond de pols, die automatisch de ballast en trimstand regelt van de Tigé die voor jou golven trekt. Met een keuze uit maar liefst tien verschillende golfvormen. De skiboot kan zoiets natuurlijk ook, maar dan is het de piloot die de aanpassingen moet doen, terwijl er amper of geen communicatie mogelijk is met de wakesurfer.

Jong en geobsedeerd

Tigé is een jonge speler in het wereldje van skiboten. De werf werd gesticht in 1991 door de Amerikaan Charlie Pigeon in Merced, Californië. Charlies eerste realisatie, de 2000slm Comp, won meteen de prijs van ‘Rookie of the Year’ van Waterski Magazine, vanwege de vernieuwende aanpak. In 1995 lanceerde de werf de TAPS-technologie, een centrale trimtab die nieuwe golven creëerde en een nieuwe beleving. In 2003 verraste ze met een eigenzinnig romptype: de ConvexV Hull. Gekoppeld aan de TAPS²-technologie geeft ze de piloot ongekende mogelijkheden. Drie jaar later opende Tigé een gloednieuwe faciliteit in Texas, waarmee de productiecapaciteit verdrievoudigde. Vandaag is Tigé een prominente naam in de wereld van waterski, wakeboard en wavesurf. De Amerikaanse werf vertegenwoordigt vijf verschillende series (ASR, Z, RZ en RZR en R) van lengte variërend tussen 20 en 24 voet. De ontwerpers zijn allemaal zelf verwoede watersporters, geobsedeerd en slechts met een doel voor ogen: de beste rides en surfs ter wereld aanbieden.

Veelzijdig en krachtig ontwerp

De Tigé Z1 is met zijn 6,55 m LOA 45 cm korter dan de Z3, maar met zijn krachtige Indmar motor is hij evengoed in staat indrukwekkende slalom golven te creëren, enorme wake golven of hoge, brekende wake surf golven. Erg veelzijdig, heet dat, en net zoals elke Tigé blinkt de Z1 uit in stijl. De gestroomlijnde romp, de solide aluminium tower met verstelbare racks, de nauwkeurig gecapitonneerde zetels… Alles wat we zien en betasten voelt aan als kwaliteit. Geschikt voor 14 personen is er ook veel aandacht besteed aan de indeling van zetels en zonnebedden. Opvallend is bv de pilot seat, een ronduit comfortabele en draaibare zit waarvan zelfs de rugleuning achteruit kan worden gelegd. Maar ook op vlak van motoronderhoud onderscheidt de Amerikaan zich van veel concurrenten. Niet alleen kunnen de zijpanelen van de motor weg geklapt worden zodat er veel plaats is om te sleutelen, de ganse bodem van de boot kan opengeklapt worden, wat een extra toegang geeft tot pakweg filters en de brandstoftank. Het zwemplatform is dan weer voorzien van een antisliplaag die zelfs in de natste condities haar nut bewijst.

Comfort tot het kleinste detail

Ook de seat van de copiloot is openklapbaar, en de binnenkant bevat zowaar een spiegel waarin de vriendin haar make up kan bijwerken. De Tigé Z1 beschikt verder over een riant geluidssysteem van 2.000 watt, een koelbox, een poortje tegen de wind onder het windscherm en een boordverwarming. Het dashboard is gewapend met nieuwe, grotere klokken, de vergrootte TOUCH2 monitor met volledig touch screen en zonwerend glas, en een grote gleuf speciaal voor de grootste smartphones die tegenwoordig op de markt zijn. Allemaal details die de rit nog aangenamer en comfortabel maken.

Golven creëren, wijzigen en aanpassen

Terwijl gewone speedboten gebouwd zijn voor een maximum aan vaarplezier en binnenboord comfort, moet een skiboot over een derde kwaliteit beschikken: de vorm van de hekgolf. Die bepaalt immers helemaal de manier waarop de skiër, rider of surfer zijn sport ervaart. Moderne skiboten beschikken over de meest geavanceerde technologie om golven te creëren, te wijzigen en aan te passen. Tigé’s als de Z1 zijn bij uitstek ontworpen om te wake surfen. Om de ideale golven te creëren gebruikt de boot een gesofisticeerd samenspel tussen zeven verschillende factoren die samen het ‘AVX Surf System’ genoemd worden. Opgesomd: de Surf Link Remote, AdaptiVX, Tige Touch2, Surf XL Ballast, TAPS², de ConvexV romp en een bijzonder krachtige motor met veel koppel, de Indmar Raptor.

Oneindige mogelijkheden

De AdaptiVX of AVX is een uit de kluiten gewassen verlengstuk van de romp, verstelbaar, en zorgend voor wakesurfgolven met een uitzonderlijke hoogte, breedte en volume. De Tigé Z1 beschikt standaard over de TAPS², een trimtab die centraal ter hoogte van de kiel staat gemonteerd, en de golf kan wijzigen met acht verschillende standen. De Surf XL Ballast bestaat onder meer uit zakvormige ballasttanks die tot diep in de romp lopen, en elk afzonderlijk kunnen gevuld worden om een golf langs een kant van de boot te wijzigen. Om alles te beheren tijdens de vaart beschikt de piloot over het geavanceerde Touch2 controlesysteem met touch screen. De mogelijkheden zijn schier onbeperkt.

Indmar Raptor

Een van de grootste binnenlandse waterskigebieden vinden we in de omgeving van Philippeville: les Lacs de l’Eau d’Heure. Het grootste meer vormt tevens het decor voor de test van onze Tigé Z1. Het is midden juni en er staat nog een vrij frisse bries, maar de beboste heuvels en het grote watervlak baden in een stralende zon. Ideale condities om uit te vinden hoe de Z1 presteert op het water. Standaard is de Z1 gewapend met de Indmar 5.7L Premium M57, de machine van 350 pk, maar onze testboot beschikt over de optionele Raptor 6.0L L96 M60 (455 pk). De schroef is een model dat volledig is gericht op trekkracht: vanzelfsprekend. Terwijl we de jachthaven verlaten maken we ons op voor een reeks tests die de ware aard van het beestje zullen onthullen.

Het beest losgelaten

We vangen aan met het uitmeten van de motorprestaties. De Z1 haalt 25, 5 km/uur bij 3.000 motoromwentelingen en een topsnelheid van 61 km/uur (5.300 t/min). De kruissnelheid is 48 km/uur (4.100 t/min). Nu willen we te weten komen hoe krachtig het koppel van de Raptor is. Van nul naar planeersnelheid tekenen we slechts 4,1 seconde op: dat is krachtig voor een boot van circa 2 ton. Om de wakesnelheid te halen doet hij zelfs nog beter: amper 3,2 sec. Verbluffend. Vervolgens maken we vanuit topsnelheid een scherpe bocht naar stuurboord, met het wieleffect mee: de romp helt over en kerft een scherpe bocht met een diameter van slechts 0,6 romplengten in het stuwmeer! Tijdens het manoeuvre verliest de romp geen enkel grip. Fenomenaal. De bocht naar bakboord, tegen wieleffect in, bedraagt 1,8 romplengten. De rest van de rit gebruiken we om de trim- en ballastsystemen uit te testen. Gewapend met AVX in combinatie met de TAPS creëert de ConvexV romp een vervaarlijke wake surf golf die naar schatting hoger reikt dan een meter. Brekend in een prachtige krul.

Conclusies

Dat Tigé een snelle opgang gemaakt heeft in de skiwereld hoeft niet te verwonderen als je met de Z1 hebt gevaren. Zowel de uitwerking van het interieur als de geraffineerde stijl van de boot en de vele mogelijkheden om watersport te beoefenen maken hem tot een echte allrounder die alleen maar voor pret kan zorgen op het water. De Surf Link Remote mag gerust een baanbrekend item worden genoemd dat wake surfen een totaal nieuwe dimensie geeft. Maar ook de vaarprestaties van de Tigé Z1 zijn ronduit goed te noemen. Kortweg: een uitblinker op alle (water)vlakken.

Technische fiche

Werf: Tigé, Abilene, Texas, USA
LOA: 6,55 m
BOA: 2,59 m
Waterverplaatsing: 1.943 kg
Motor: 1 x 350-hp Indmar 5.7L Premium M57 (standaard)
Brandstofcapaciteit: 181,7 l
Aantal pers.: 14
Info: www.tige.com
Importeur België: www.konvex.be – tel.: 0033/683.875.114

Tekst: Koen Vanderpoorten
Foto’s: Tigé
(Verschenen in VAREN juli/augustus 2015)