Atlantic Sun Cruiser 730

Atlantic Sun Cruiser 730

Veel voor weinig

Met een jaarlijkse productie van 300 boten mag Atlantic Marine beslist geen kleintje worden genoemd. Op uitnodiging van importeur Philippe Gers voelden wij een van de nieuwste modellen van deze Poolse werf aan de tand; de Sun Cruiser 730. Voorzien van een ferme 300 pk Yamaha aan de spiegel lieten wij ons verrassen op het Veerse Meer.

Sinds 1994 produceerde Atlantic Marine meer dan 3.500 boten en je mag veronderstellen dat dit gegeven zich vertaalt in beproefde bouwmethodes en kwaliteit; we komen hier later zeker op terug. Anno 2015 beschikt de in het noordoostelijke deel van Polen gevestigde werf over 100 dealers in 16 landen en er zijn zo’n 80 dames en heren werkaam. Bij Atlantic Marine geschiedt de productie volledig in eigen huis, waarbij het gaat om een gamma van maar liefst 19 verschillende modellen. Het is een van de eerste koude en aanvankelijk mistige dagen in oktober als wij aan een voorts verlaten steiger oog in oog komen te staan met de Atlantic Sun Cruiser 730. Deze sportboot is zojuist vanuit Antwerpen op een trailer aangekomen en wordt klaargemaakt voor onze testvaart. De eerste aanblik valt beslist niet tegen: we zien een bijzondere, licht s-vormige zeeg en een juist uit het midden geplaatste stuurconsole die goed harmonieert met het totale ontwerp van de boot. Als gevolg van de excentrische plaatsing van de stuurconsole kon aan bakboord een goed begaanbaar gangboord inclusief opstapje worden gecreëerd; wel zo handig en het voorkomt bovendien vlekken op de bekleding. Het voordek wordt volledig in beslag genomen door een groot zonnebed, waarvan de kussens tot de standaarduitrusting behoren; dit laatste geldt overigens voor heel veel zaken, zoals teak in de kuip, een handige douche-installatie op de spiegel en handige fenderhouders de preekstoel. Onze testboot is weliswaar voorzien van twee losse kuipzetels, maar mocht worden gekozen voor een zogenaamde leaning post, dan beschik je automatisch over een kooktoestel op gas en een spoelbakje met stromend water. Qua prijs is er geen verschil. De kussens van het zonnebed liggen op gelijke hoogte met het potdeksel als gevolg waarvan je je niet gemakkelijk kunt schrap zetten; daarentegen kan de relatief lage preekstoel hier soulaas bieden.

Deze diashow vereist JavaScript.

De stuurconsole is stevig uitgevoerd inclusief de RVS handrails en de kunststof ruit. Het dashboard van de testboot is nog vrij sober en laat alle ruimte voor extra zaken. Bijzonder detail: de werf levert standaard een extra dashboardplaat mee; bij verkoop stelt dit de eigenaar in staat om zijn favoriete apparatuur waaronder bijvoorbeeld de kaartplotter mee te nemen naar de volgende boot, zonder gaten achter te laten. Ook handig als de eigenaar besluit te kiezen voor een ander merk motor met bijbehorend dashboard instrument. Dit is nog eens vooruitdenken! Het hoogglans gepolijste RVS stuurwiel is relatief klein, maar ligt prima in de hand. Bovendien hebben de ontwerpers goed nagedacht over de positionering van de afstandsbediening. Mede dankzij de ruime verstelbaarheid van de stuurstoel vinden personen van de meeste uiteenlopende lengtes een goede plek, zowel zittend als staande sturen. Dit is mede mogelijk dankzij het aparte voetenbankje, waarboven nog handige opbergruimte is gevonden. Voor een boot met een lengte van 7,30 meter is de met echt teak belegde kuip behoorlijk ruim. We spraken al eerder over de rijke standaarduitrusting; esgevraagd blijkt aan de rod- en cup holders in de boorden ook geen meerprijs verboden te zijn, tenzij je kiest voor extra exemplaren. Kom daar maar eens om bij een gemiddelde Amerikaan.

Interieur

Via een gemakkelijk bewegende schuifdeur is het kleine, maar dankzij het gebruik van lichte materialen eigenlijk best gezellige interieur van onze Atlantic Suncruiser 730 te bereiken. Met de tafel als inzetstuk biedt het twee volwaardige slaapplaatsen, maar met tafel in hoge positie kun je er met vier opvarenden probleemloos genieten van een mooi glas wijn. Binnen de beperkte ruimte heeft de werf bovendien kans gezien plaats te vinden voor een (tegen meerprijs leverbare) koelkast met daarboven een met aluminium bekleed aanrechtblad. Toegegeven, de hoofdruimte is beperkt, maar met een beetje goede wil kun je best een paar dagen aan boord verblijven. Ter vergroting van de leefruimte (vooral bij slechte weer) is de optioneel leverbare kuiptent in dat geval beslist een aanrader, zeker als met meer dan twee personen aan boord wordt verbleven. Tijdens langer verblijf aan boord is de aanwezigheid van een toilet uiteraard een vereiste. Bij uitzondering wordt een chemisch of spoeltoilet nu eens niet af-fabriek geleverd, maar de daartoe benodigde ruimte is daarentegen wel voor handen. En dat niet alleen; het spoelbakje krijgt een kraan met een uittrekbare douchekop mee en zelfs een doucheophouder aan de wand ontbreekt niet.

Varen maar

Telkens als wij een 300 pk 6-cilinder Yamaha tot leven brengen valt op hoe stil en trillingsvrij deze krachtpatser zijn werk doet; eenmaal op temperatuur kijken we nog even naar het motorinstrument dat aangeeft dat de motor in zijn neutraal 2,7 liter per uur consumeert. Zonder trim geven we volgas en na 6,7 seconden duikt de boeg naar beneden. Vooral staande blijft het zich naar voren goed terwijl langere personen ook tijdens de fase voor glijvaart voldoende zicht over de boeg behouden. Uiteraard zijn we ook benieuwd hoe lang het duurt voordat onze (leeg) 1.680 kilo wegende Atlantic Sun Cruiser 730 nodig heeft om op topsnelheid van 75,8 km/u te geraken: 19,8 seconden. Geen slechte waarde met drie volwassenen aan boord, 230 liter brandsof in de tank, alsmede zo’n 50 liter verswater. Bovendien, op vlak water zal er ongetwijfeld nog een paar km/u extra worden geklokt. Zelfs bij 5.300 toeren per minuut kunnen we elkaar nog goed verstaan en een beetje weggedoken achter het windscherm hebben we nauwelijks last van de snijdende koude.

Onze testboot luistert plezierig naar subtiele stuurcommando’s, waarbij wel zij aangetekend dat sturen met een metalen rad onder deze bijna winterse omstandigheden zonder handschoenen geen pretje moet zijn. Gelukkig hebben wij ons goed voorbereid… Er staat ondertussen een dikke 4 Bft die van opzij logischerwijze enige trim (niet standaard) vraagt om deze boot mooi horizontaal te houden. Ondanks de geringe lengte snijdt deze Atlantic als een warm mes door een pakje boter; wind en golven ten spijt kan je het stuur loslaten en zij blijft perfect op koers. Onder bijna alle omstandigheden blijft het comfortabel droog in de kuip; alleen als wij langzaam achteruitslaan om vast te kunnen stellen hoe droog of nat de spiegelsectie hierbij blijft, vliegen de spetters ons om de oren. Eerlijk is eerlijk: het gevolg van een inschattingsfoutje van uw redacteur. Met ruim 4 Bft op de spiegel is het gewoon vragen om een koude douche! Op het toch redelijk beschutte Veerse Meer lijken de golven van alle kanten te komen, maar onze Atlantic geeft geen krimp, laat staan een kraak.

Conclusie

Met een CE-C keurmerk voor 9 personen leent deze Atlantic Sun Cruiser 730 zich bij uitstek voor comfortabel familiegebruik. Het is zelfs mogelijk om deze boot als weekender te gebruiken en met 300 pk aan de spiegel kun je er bovendien perfect mee waterskiën. Onder juiste trim en toerental produceert zij zelfs een uitgelezen zog voor wakeboarders. Maar ook met 225 of 250 pk valt al veel plezier te beleven met deze Poolse sportboot die standaard al veel uitrusting meekrijgt. Bovendien zijn de bedragen op de optielijst alleszins redelijk en er is veel mogelijk als het gaat om extra patrijspoorten, verlichting en andere zaken. Voor een complete walstroominstallatie moet nog juist geen 1.000 euro worden neergeteld en dat is minder dan bij de meeste andere merken. Kortom: met deze Sun Cruiser 730 brengt Atlantic Marine een aantrekkelijk geprijsde sportboot die binnen zijn lengte veel ruimte en mogelijkheden biedt en daarbij nog plezierig vaart ook.

Specificaties

Lengte over alles: 7,30 m
Breedte: 2,51 m
Diepgang: 0,50 m
Waterverplaatsing: 1.680 kg
Aantal slaapplaatsen: 2 + 2
Brandstoftank: 260 liter
Verswatertank: 70 liter
Motorisering: 1x 300 pk Yamaha
CE Categorie: C
Ontwerp: Sea Life
Prijs: vanaf 33.962 euro incl. btw excl. motor
Werf: Atlantic Marine, Augustów, Polen
Importeur voor België: DG Marine, Brasschaatsteenweg 274b, 2920 Kalmthout
Website: www.atlanticmarine.plwww.dgmarine.be