Bavaria Sport 330 HT

Bavaria Sport 330 HT

Duitse degelijkheid op het water

De aankondiging van het Duitse Bavaria dat zij de 330 van de Sport-serie fors onder handen heeft genomen maakte ons behoorlijk nieuwsgierig. Zou de 330 binnen haar lengte werkelijk zo veel meer ruimte bieden dan reeds het geval was? VAREN toog naar het Duitse Neustadt aan de Baltische zee voor een uitgebreide kennismaking met bouwnummer 2.

Gelet op de imposante verkoopcijfers heeft het Duitse Bavaria met de Sport-serie een interessante markt aangeboord. Zelfs de meest kritische Amerikanen lijken hun ongemerkt aanwezige aversie overboord te hebben gegooid en kiezen steeds vaker voor dit merk. En laten we wel zijn: qua looks en uitrusting sluiten deze producten uit het Duitse Giebelstadt naadloos aan bij de stereotype Amerikaanse sportboot. Uitgerust met een of meerdere dikke Mercruisers is het plaatje helemaal compleet. Bavaria afficheert de Sport 330 als zijnde compleet vernieuwd en zoals gezegd maakte dit ons erg nieuwsgierig. Per slot van rekening blijkt een aangekondigde makeover vaak niets meer te zijn dan een andere striping en een verbeterde bekledingsstof. Maar Bavaria blijkt ons niet voor niets naar zo’n beetje het uiterste noorden van Duitsland te hebben gelokt.

Deze diashow vereist JavaScript.

Onbelemmerd zicht

Het is vaak zo dat de lijnen van een open cockpit model veelal fraaier zijn dan die van een Hard Top; Bavaria vormt in dit geval de bekende uitzondering op de regel. Mede dankzij de licht oplopende daklijn oogt deze nieuwkomer met de naam Soft Top (vanwege het stoffen schuifdak à la 2CV) ook elegant vanaf de zijkant. En laten we eerlijk zijn, in ons land biedt een Soft Top nu eenmaal veel meer comfort tijdens een onverwachte regenbui dan een open cockpit. Er bestaat trouwens nog een derde versie van dit model met alleen een targabeugel. Een van de eerste zaken die ons opvalt is de enorme leefruimte die de ontwerpers van Bavaria hebben weten te creëren in de kuip. De grote hoekzitbank biedt plaats aan zes personen en op het bankje aan bakboord geniet je met twee personen van hetzelfde uitzicht dat de roerganger heeft vanachter de grote panoramische ruit. Wij vinden het een goede ontwikkeling dat onbelemmerd zicht naar voren op kleinere jachten niet alleen meer is voorbehouden aan de man of vrouw achter het stuur. Hoe kleiner de boot, hoe slimmer zal met de beschikbare ruimte moeten worden omgegaan en wat dat betreft heeft Bavaria zijn zaakjes goed voor elkaar. Zo kan de eerder beschreven U-vormige bank in een handomdraai worden omgetoverd tot een riant zonnebed. Desgewenst kan ook op het voordek extra ‘zonnecapaciteit’ worden gecreëerd. Jammer genoeg moeten we ook een minpuntje constateren: op een paar beugels bij de stuurconsole en kajuittrap na is nergens in de kuip goede houvast te vinden. Over de pantry is wél goed nagedacht; zeker met afgedekte spoelbak en kooktoestel is een zee aan werkruimte beschikbaar. Het gasgestookte 2-pits toestel is vlak ingebouwd op een manier zoals wij die nog niet eerder hebben gezien. Ook fraai is de thermostatische keukenkraan van het formaat ‘thuis’ en het kastje onder de spoelbak herbergt een automatisch openende afvalemmer.

Stahoogte

Hoe langer je de ogen de kost geeft, des te meer slimme details geven zich prijs. Zo kan de leuning van de L-zitbank omhoog worden geklapt waarmee het vaste tweepersoonsbed in het voorschip tot maximale proporties groeit. Ter verhoging van het comfort heeft ook de natte cel de beschikking over een thermostatisch geregelde kraan. Dit maakt een douchebeurt wel zo comfortabel, hoewel het onvermijdelijk is dat de natte cel – toilet incluis – hierbij kletsnat wordt. Bovendien zal daar zeker onder koudere condities het nodige condensvocht bij komen, want door de aanwezigheid van slechts een patrijspoort is er van een beetje circulatie nauwelijks tot geen sprake. Dit verdient in onze ogen zeker nog wat aandacht. Overigens zijn de afsluiters in de romp goed bereikbaar in een ruimte onder het spoelbakje, waar desnoods ook nog een rolletje of wat toiletpapier in kan worden opgeborgen. Het elektrische toilet in onze testboot is helaas niet standaard: de meerprijs van dit handige accessoire bedraagt een kleine duizend euro… De grote verrassing in de Bavaria Sport 330 HT is de dwarsgeplaatste hut in het achterschip. Wij kunnen het ons niet voorstellen dat eigenaren voor een andere optie (lees: in de kajuit) zouden kiezen om te overnachten, want het is hier meer dan plezierig verblijven. Om te beginnen beschik je hier deels over stahoogte van 1,90 meter, maar deze ruimte voorziet ook nog eens in een comfortabele bank. Deze komt prima van pas als van garderobe moet worden gewisseld. Twee tegenover elkaar geplaatste patrijspoorten waarborgen voldoende ventilatie terwijl indirecte LED-verlichting zorgt voor een gezellige ambiance.

Stuurpositie

In de eerste plaats is onze Bavaria Sport 330 HT ontworpen om er fijn mee te kunnen varen en dat begint uiteraard al met een goede stuurpositie. Welnu, de plezierig zittende en over voldoende in lengterichting verstelbare stoel biedt volop comfort. Daarbij kan het zitgedeelte naar believen worden opgeklapt om een comfortabele staande stuurpositie mogelijk te maken, in welk geval het verstelbare stuurwiel ook zijn nut bewijst. Daar komt bij dat de gashendels juist zijn geplaatst en er dus zowel staand als zittend lang achtereen kan worden gevaren zonder vermoeidheidsverschijnselen. In beide gevallen is het zicht rondom uitstekend, hoewel dit in zittende positie en accelererend naar glijvaart uiteraard tijdelijk iets vermindert. Minder enthousiast zijn wij over het door Bavaria betitelde ‘E Panel cockpit’ links op de stuurconsole, waarin een groot aantal tiptoetsschakelaars is ondergebracht. Akkoord, het geeft veel rust op het dashboard, maar op hoge snelheid of in een ruwe zee is het niet gemakkelijk om bijvoorbeeld even snel de ruitenwisserschakelaar te vinden, laat staan te bedienen. Als de beide Mercruisers op temperatuur zijn gekomen manoeuvreren we onze testschip probleemloos van de steiger, zonder gebruik te hoeven maken van de (optionele) boegschroef. Met twee motoren en slechts drie Bft op de windmeter mag je ook niet anders verwachten. De elektronische Bravo afstandsbediening staat borg voor subtiele dosering van het gas. Zodra we het havenhoofd van Marina Neustadt zijn gepasseerd voeren we de snelheid geleidelijk op en de Bavaria laat zich met kleine stuurcorrecties uiterst gewillig van koers veranderen. Gemakshalve blijven we deze keer af van de trimflaps, waarvan de schakelaars jammer genoeg op een nogal lastig te bereiken plaats zijn gepositioneerd.

Met 2 x 260 pk aan boord komen we met slechts 2 personen aan boord, een lege watertank en 3/4 gevulde brandstoftank na ongeveer 15 seconden in glijvaart; de top van 37,5 knopen bereiken we slechts 14 seconden later. Niet slecht dus. Met de gashendels vol open consumeren de motoren op dat moment gezamenlijk zo’n 160 liter per uur, maar als we de snelheid terugbrengen tot 10 knopen (bij 2.500 t/pm), dan vloeit er nog slechts 50 liter per uur door de filters. Bij een kalme zee varen we vervolgens rustig achteruit om te kunnen vastellen dat het grote zwemplatform keurig droog blijft. Dit lukt uiteraard niet wanneer we op hoge snelheid de gashendels in neutraal plaatsen, maar de kuip blijft hierbij keurig droog. Een op volle snelheid genomen bocht doet de snelheid rap verminderen, hetgeen met meer vermogen aan de spiegel ongetwijfeld minder het geval zal zijn. Maar onder alle omstandigheden blijft het vaargedrag van deze Bavaria goed voorspelbaar en daarmee ook aangenaam. Daarentegen vinden we het geluidsniveau aan de pittige kant. Boven de 2.000 toeren is al enige stemverheffing nodig om elkaar te kunnen blijven verstaan. Hierbij zij overigens wel aangetekend dat wij hebben gevaren met bouwnummer 2; op het gebied van geluidsredactie is ongetwijfeld nog de nodige eer te behalen.

Conclusie

Binnen de romplengte van slechts 9,61 meter heeft Bavaria qua binnenruimte een huzarenstukje geleverd dat zijn weerga niet kent. De nieuwe 330 staat voorts bol van vernieuwingen en verbeteringen, biedt vrijwel overal stahoogte en vaart ook nog eens als een scheermes. Het is een uitgesproken familieboot met overduidelijke sportieve pretenties die ook worden waargemaakt, zeker als wordt gekozen voor nog zwaardere motorisering dan de door ons gevaren 2 x 260 pk uitvoering. Bouwnummer 2 kent weliswaar nog wat schoonheidsfoutjes, maar dit model is en blijft veelbelovend.

Specificaties

Lengte over alles:        10,94 m
Breedte:           3,31 m
Diepgang:        1,28 m
Doorvaarthoogte:        3,00 m
Waterverplaatsing:       6.024 kg
Aantal slaapplaatsen:   4
Brandstoftank: 520 liter
Verswatertank: 150 liter
Motorisering:  2 x 5.0 MPI DTS Bravo III (2 x 260 pk)
CE Categorie: B
Prijs:    vanaf 156.385 euro incl. BTW
Dealer voor BE/NL:    Jansma Jacht Almere – www.jansmajacht.nl
Website werf: www.bavaria-yachtbau.com

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer. Verschenen in VAREN april 2016