Technohull SV 909

Technohull SV 909

Boottest: Technohull SV 909

Just go!

Wie ‘Technohull’ zegt, zegt performance, high-tech en snelheid. Deze SV 909 doet die eigenschappen alle eer aan en doet er nog een schepje bovenop. De romp is vernieuwd en heeft nu drie steps in plaats van twee. Die steps in de romp zorgen voor een extra luchtstroom tussen de romp en het water waardoor er minder wrijving is. Dit resulteert naast minder verbruik in betere prestaties qua snelheid. Ik had de gelegenheid om eerder met de SeaDNA999 te varen en deze SV909 is er ook eentje om op je lijst te schrijven: “things to do before I die”.

Deze diashow vereist JavaScript.

Meteen het water op

Varen met de Griekse Technohull RIB moet je me geen twee keer vragen. De reddingsvest aan en de trossen los. Het kanaal aan het Brugge Marine Center ligt er rustig bij als we deze overwegend grijs getinte RIB aan de tand gaan voelen. Geen tijd voor de leuke en interessante details, eerst het gas erop. Het is een verslavende ervaring hoe snel deze boot in plané komt. Al mochten er nog meer paarden achteraan gemonteerd zijn, de 2 keer 175 Mercury buitenboordmotoren presteren uitstekend. Wat een heerlijk gevoel. Ik blijf objectief. Feit is dat wie al met een Technohull gevaren heeft maar al te goed begrijpt wat ik bedoel. In de bochten bijt de RIB zich rotsvast als een pitbull. Wie snelvaart gewend is, weet wanneer er een bocht aankomt en hoe je je moet zetten om er het meeste plezier aan te beleven. Heerlijk. Op de rechte stukken trim ik de motoren tot het uiterste. Het lijkt wel een koor dat achteraan zingt en de snelheid loopt heerlijk op. De gashendel heeft een leuk detail. Met een druk op een knop kun je beide motoren bedienen met slechts één hendel. Bij het afmeren is het beter om deze functie af te zetten.

Configuratie

Deze SV 909 is slim ingericht. Achter de console zijn er vier bolsters waarvan je de zitting kunt laten zakken. Achteraan zijn er nog eens vier zitplaatsen. Deze acht plaatsen zijn goed doordacht verwerkt in de deck lay-out. Onthoud dat jij je Technohull naar je eigen smaak kunt laten inrichten. Je kunt overigens tot maximaal 2 keer 225 pk laten installeren en mijn advies is om dat te doen. Al die kracht vergt echter wel de nodige verantwoordelijkheid; 450 pk is immers niet min. Eens je die paarden beheerst, is pleziervaart echt aangenaam, zeker voor je passagiers. En zo hoort het ook.

Conclusie

Met de SV 909 heeft Technohull opnieuw een winnaar op de markt gebracht. De interessante mogelijkheid om je eigen lay-out te bepalen is veel waard. De versie die bij Brugge Marine Center afgemeerd ligt, biedt hetgeen je nodig hebt als je je vrienden van je nieuwe aanwinst wilt laten genieten. Deze RIB is perfect trailerbaar. De Griekse RIB is redelijk nieuw zodat nog niet alle gegevens op de Technohull-site te vinden zijn. Via Brugge Marine Center zul je alvast geholpen kunnen worden met informatie.

 Technische kenmerken

Length Overall: 9.05 m

Beam Overall: 3.00 m

Hull: Deep V (3 steps)

Tube Diameter: 0.35-0.55 m

Fuel Capacity: 450 lt (inox)

Water Capacity: 120 lt

Outboard Engines: 250ΗΡ – 2x225HP

Displacement without Engines: 1650 kg

CE category: B

Prijs: vanaf 162.400 euro incl.btw

Meer info: www.bruggemarinecenter.be

 Tekst en foto’s:  Karel Overlaet – medianaut – Verschenen in VAREN juni 2016