Jeanneau Leader 46

Jeanneau Leader 46

De overtreffende trap knopen scoren

De aan populariteit winnende Leader-serie van het Franse Jeanneau heeft dit jaar gezelschap gekregen van de 46; een slimme zet, want er blijkt effectief vraag te zijn naar een model boven de al succesvolle Leader 36 en 40. Varen voer de overtreffende trap van de serie dit voorjaar in haar natuurlijke habitat: de Franse Rivièra.

Evenals haar kleinere zussen toont deze 10,30 meter lange Jeanneau Leader 46 in profiel een mooi lijnenspel en dankzij de forse breedte is de binnenruimte dan ook riant. Jeanneau levert deze nieuwste Leader-telg standaard met een koppel Volvo D6 dieselmotoren van elk 370 pk, waarmee deze ruim 10 ton metende Française overigens al prima uit de voeten kan. Tegen meerprijs monteert de werf een iets sterkere configuratie van elk 400 pk, terwijl het onderwerp van deze test is uitgerust met een Volvo IPS 600 installatie van 2 x 435 pk. Een gebruikersvriendelijke joystick maakt hierbij het geheel compleet. Voordat wij letterlijk van wal steken werpen wij eerst een blik op het exterieur, te beginnen met de grote kuip, die goeddeels wordt beschermd door de overhang van het kajuitdak. De kuip voorziet in twee comfortabele banken, die op simpele wijze kunnen worden getransformeerd tot een reuze formaat zonnebed met comfortabele ruggensteun. Hierop gelegen geniet je onbeperkt van de de bruisende hekgolven. Deze slimme vondst maakt de Jeanneau Leader 46 bijzonder veelzijdig. En dankzij het grote, scharnierende raam van de salon vormt het zonnebed een ruimtelijk geheel met de salon. Aan weerszijden leiden twee trappen naar het ruim bemeten zwemplatform met geïntegreerde zwemtrap. Naast de trappen zien we 2 x twee bolders, dus genoeg bevestigingspunten voor landvasten, springen, enz. Deze zijn om esthetische redenen verticaal gemonteerd, maar in de praktijk blijkt dit helaas niet erg praktisch. De gangboorden zijn breed genoeg voor een comfortabele, en dankzij de stevige handrails, veilige gang naar het voorschip. Ook hier creëerde Jeanneau een riant zonnebed en wel een met geïntegreerde rvs-bekerhouders  en individueel verstelbare rugdelen. Geen zorgen tijdens een onverwachte, heftige scheepsbeweging; zonneaanbidders hebben voldoende grip met de aan beide zijden van het zonnebed gemonteerde handrails. De Jeanneau Leader 46 is standaard voorzien van een krachtige elektrische ankerlier, die plezierig genoeg verdiept naast het ankerluik in het dek is gemonteerd. Daar is over nagedacht. Dit geldt trouwens ook voor de relatief grote schuiframen in de zijruiten ter hoogte van de stuurstand; deze bevorderen niet alleen de natuurlijke ventilatie, maar vereenvoudigen tevens de communicatie met de handen aan dek, hoewel het grote schuifdak in de salon hiertoe uiteraard ook genoeg mogelijkheden biedt.

Deze diashow vereist JavaScript.

Licht en ruimte, zeker!

Mede dankzij het grote schuifdak en de grote, aan de voorzijde enorme, panoramische ruiten is de salon plezierig licht. Op de U-bank aan bakboord kun je met gemak met acht man aan tafel zitten en mocht dit nog niet genoeg zijn, geen nood: achter een deurtje onder de bank zitten twee (veel te lage) krukjes verborgen, die echter met een simpele handbeweging precies op de juiste zithoogte uitklappen. Nog zo’n leuk detail: bij binnentreden kun je onder de kastruimte aan stuurboord je bootschoenen kwijt zonder dat er iemand zijn nek over breekt. Op de Leader 46 genoeg mogelijkheden om ‘mee te varen’: aan bakboord, vóór de U-bank, zit je comfortabel met twee personen en je kunt er bovendien, alweer, een bescheiden zonnebedje creëren waar je met geopend schuifdak volledig beschermd tegen vaarwind kunt bruinbakken. De stuurbank zelf biedt ook plaats aan twee personen en de stuurpositie is zonder twijfel prima; in zittende positie rust de elleboog gerieflijk op een richel en kunnen de gashendels subtiel worden bediend. Tijdens het staande sturen zullen langere personen qua zicht naar voren enigszins hinder hebben van de pet, maar voorts is de ergonomie dik in orde. De klokkenwinkel is goed afleesbaar en erbovenop is een handig vakje waar losse kleine spulletjes zoals pennen en brillen een zeevast plaatsje kunnen krijgen. Aan stuurboord is vervolgens nog de nodige kastruimte te vinden. Je zou het haast vergeten, maar er is ook nog een lager gelegen dek, vanuit de salon bereikbaar via een trapje (waaronder ruimte voor een was/droger). Hier zijn de beide luxehutten te vinden, maar eerst kom je aan bakboord een gezellige tweede zithoek tegen en er tegenover bevindt zich de goed geoutilleerde galley. Tijdens het koken kun je dus in goed gezelschap zijn en je hebt daarbij ook nog prima zicht naar buiten. De gastenhut bevindt zich in het voorschip en beschikt over een groot Frans bed dat naar wens uit elkaar kan worden geschoven tot twee separate bedden. Eronder is veel kastruimte beschikbaar. De patrijspoorten in de grote raampartijen aan beide boorden zorgen samen met het dekluik voor voldoende ventilatie. De gasten kunnen gebruik maken van een eigen toilet met gescheiden douche. De midscheeps geplaatste eigenaarshut heeft deze voorzieningen uiteraard ook, maar deze zijn te vinden aan weerszijden van de aan bakboord gesitueerde wastafel, die desgewenst door middel van matglazen deuren aan het zicht kan worden onttrokken. In geopende positie sluiten deze deuren zowel de douche als het toilet af. Weer zo’n slimme multifunctionele oplossing. Aan bakboord onder de grote raampartij zorgden de ontwerpers voor nodige aflegruimte, inclusief een kaptafeltje voor de kapiteinse. Er is voorts veel kastruimte beschikbaar, waarmee deze Jeanneau zich bij uitstek leent voor langer verblijf aan boord. Meer dan vier personen aan boord? Optioneel kan de Leader 46 van een derde hut worden voorzien.

Varen maar

De ligplaats tussen de andere fonkelnieuwe Jeanneau’s in de oude haven van Cannes is erg krap, maar met behulp van de joystick besturing van de Volvo IPS-aandrijving laat deze Française zich met het grootste gemak tot op de millimeter nauwkeurig naar ruimer water manoeuvreren. Vanwege de snelheidslimiet in de havenkom kan het gas er nog niet op, maar ook bij een gangetje van een handjevol knopen is de koersstabiliteit goed, zelfs met een partij zijwind van 32 knopen op het boord. Bij een stationair toerental van 700 omwentelingen per minuut lopen we welgeteld 3,7 knopen. Eenmaal buiten de havenhoofden spreken we de 2 x 435 Volvo pk’s aan en de boeg van de Jeanneau Leader 46 verheft zich moeiteloos uit het water om al snel weer in normale positie terug te keren. Onder invloed van de harde wind staat er een pittige zee, maar de Jeanneau geeft geen krimp en vaart zeer droog. De omstandigheden zijn van dien aard, dat het meten van snelheden hij bepaalde toerentallen goedbeschouwd zinloos is, maar op enig moment noteren wij toch welgeteld 34 knopen (GPS gemeten) op het log. Wij maken scherpe bochten op nagenoeg volle snelheid -normaal gesproken doe je dit alleen in noodsituaties- en ook deze manoeuvres doet dit jacht niets. Geen moment dat er een gevoel van ongemakkelijkheid ontstaat en zelfs een paar onervaren opvarenden zien geen noodzaak zich over de veilig hoge zeerailing te buigen. Bovendien blijft het geluidsniveau over het totale toerenbereik relatief laag; de ingenieurs van Jeanneau hebben ook daar hun best op gedaan.

Conclusie

Toegegeven, wij varen de Jeanneau Leader 46 met de zwaarst mogelijke motorconfiguratie, maar ook met twee Volvo’s D6 van elk 370 pk heb je er een jacht aan dat onder alle omstandigheden goed presteert; met 30,4 knopen bij 3.600 toeren mag je gezien worden. Maar eerlijk is eerlijk: doorheen genomen zal slechts spaarzaam op topsnelheid worden gevaren en is vaargedrag strikt genomen veel belangrijker dan simpel knopen scoren. Deze Jeanneau Leader 46 is wat ons betreft een ideaal familieschip met verrassende interieur-technische vondsten, veel bergruimte en een afwerkingsniveau waarin Jeanneau zich telkens weer weet te verbeteren. Daarnaast blijkt deze nieuwkomer zich te ontpoppen als een veelzijdig jacht dat zowel families, vriendengroepen als alleen-reizende echtparen zal plezieren, om nog maar te zwijgen over zonaanbidders. Kortom: deze overtreffende trap van de Leader-serie is niet voor niets genomineerd voor de prestigieuze titel van European Powerboat of the Year en is beslist het overwegen waard!

Specificaties

Lengte over alles: 14,30 m
Breedte: 4,10 m
Diepgang: 1,10 m
Doorvaarthoogte: 3,60 / 4,85 m (zonder en met radarbeugel)
Waterverplaatsing: 10.600 kg
Aantal slaapplaatsen: 4/6
Brandstoftank: 900 liter
Verswatertank: 400 liter
Vuilwatertank: niet vermeld
Motorisering: 2 x Volvo IPS 600 (2 x 435 pk)
CE Categorie: B12 / C14
Ontwerp: Garroni Design, J&J Design, Jeanneau Design
Prijs: Vanaf 359.800 euro ex. btw. (Prijs testschip 485.936 euro)
Dealer: Marina Yachting Center, Oostende
E-mail: info@marinayachtingcenter.be
Website: www.marinaoostende.be – 059/32.00.28