Jeanneau Sun Odyssey 490

Jeanneau Sun Odyssey 490

Om te voorkomen dat wij onze lezers en met name rechtgeaarde Sun Odyssey adepten op voorhand op een verkeerd spoor zetten: de door Jeanneau ingeslagen weg is zonder enige twijfel een schot in de roos met een welgemeend compliment aan het ontwerpteam bestaande uit Phillip Briand, Piaton Bonet Yacht Design en Jeanneau Design. De eerste aanblik is er een van verwondering; de Jeanneau Sun Odyssey 490 oogt met haar strakke lijnen en bijlboeg en brede achterschip zeer modern, zonder excessief te zijn. De dichtbij de spiegel geplaatste, dubbele stuurwielen geven deze nieuwkomer een sportief tintje maar later zal blijken dat daarnaast het comfort op hoog niveau staat. Standaard rust Jeanneau deze nieuwste telg van de Sun Odyssey-serie uit met high aspect tuigage met doorgelat grootzeil met lazy jacks, alsmede beslag van Harken. Alle lijnen (German sheeting) lopen, zoals je tegenwoordig eigenlijk niet anders mag verwachten, door tot nabij de stuurkolom en zijn dus veilig en wel vanuit de kuip te bedienen. Maar veruit het meest opvallend is het ontwerp van de glooiende gangboorden; vanachter de stuurkolom loop je in een moeite door naar het voordek, zonder over banken en rugleuningen te hoeven stappen of springen met alle risico’s van dien. Dit hebben we nog niet eerder gezien en het is dan ook een meer dan interessante innovatie. Maar tegelijkertijd is het een prestatie dat in deze moderne 490 nog steeds het vertrouwde Sun Odyssey DNA herkenbaar is.

Deze diashow vereist JavaScript.

De SO490, een lengte voor
In haar brochures en persberichten pocht Jeanneau over het revolutionaire ontwerp en de talloze ontwerptechnische innovaties. Maar het moet gezegd: er is werkelijk geen woord aan gelogen. Neem bijvoorbeeld de kuipranden; in ‘normale’ stand bieden zij prima bescherming tijdens het varen, maar verrassend genoeg kunnen zij ook worden uitgeklapt. In deze positie creëer je een zonnebed van groot formaat; ideaal als je voor anker ligt in een verlaten baai. Want laten wij wel zijn: de Jeanneau Sun Odyssey 490 is bij uitstek geschikt om met een kleine bemanning veilig en wel de mooiste vaargebieden te kunnen ontdekken. In vergelijking met eerdere Sun Odyssey’s is de giek een stuk lager geplaatst, gelukkig zonder gevaar voor de opvarenden. Door deze ingreep konden de ontwerpers deze Jeanneau meer vierkante meters zeiloppervlak meegeven. Bijkomend voordeel is dat het grootzeil na het strijken gemakkelijker en vooral zonder toeren kan worden opgeborgen. Verder valt het ons op dat de beide stuurkolommen geen navigatie-instrumenten bevatten; Jeanneau heeft er in dit geval voor gekozen om de meters, knoppen en andere functies centraal in de kuiptafel te plaatsen. Akkoord, de zichtbaarheid vanachter de stuurwielen heeft hierdoor moet iets inboeten, maar het ontbreken van steeds kolossalere consoles komt de ruimte in de kuip zeker ten goede. Er is nu plaats voor een koelkastje en zelfs een grill. Hoe luxe wil je het hebben!

Een baanbrekend interieur
Binnenin de Jeanneau Sun Odyssey is het eveneens een toonbeeld van eigentijds interieurontwerp en slimme vondsten. Zoals je van een modern jacht mag verwachten baadt het interieur in het licht dankzij de talloze dakluiken en ramen in de zowel de romp als in de kajuitopbouw. En in het duister zorgt zowel directe als indirecte LED-verlichting voor een plezierige ambiance. Ook de vloer kan desgewenst subtiel door LED’s worden aangelicht. De werf levert de 490 standaard af met een teak interieur, waar een lichtere houtsoort met grey wash afwerking als optie wordt aangeboden. De marketingafdeling zal er ongetwijfeld goed over hebben nagedacht, maar anno 2018 zou in onze ogen het omgekeerde meer voor de hand hebben gelegen. Qua indeling heeft het ontwerpteam duidelijk afstand genomen van de alom aanvaarde ‘standaard’; een treffend voorbeeld hiervan is de aan bakboord tegen het hoofdschot geplaatste, U-vormige galley. Deze voorziet in ongekend veel afleg-en kastruimte en biedt goede steun in zwaardere zeegang. Wat dit laatste betreft: een stevige handrail aan het kajuitdak zou geen overbodige luxe zijn.

Tegenover de goed geoutilleerde galley bevindt zich aan stuurboordzijde een bankgroep. Niet zomaar een bank, maar een zitgedeelte van bijna tafeltje rond. Met gemak kan hier een gezelschap van acht personen -gezeten op dikke kussens- comfortabel aan de dis. Over smaak valt te twisten, maar wij kunnen deze anders-dan-anders opstelling bijzonder waarderen. Dit geldt trouwens ook voor de apart vormgegeven navigatiehoek. Waar deze faciliteit zelfs in aanmerkelijk grotere jachten vaak als ondergeschoven kindje kan worden aangemerkt, heeft het ontwerpteam in dit geval gezorgd voor een opstelling die onder de naam treinzit ook wel wordt toegepast in toercaravans. Wij zien een gewelfde navigatiebank die ook onder lichte helling comfort biedt en er tegenover een tweepersoonsbakje dat bij uitstek geschikt is als leeshoek. Onder het fraai uitgevoerde controlepaneel bevinden zich meerdere handige vakjes waar kleine spullen zeevast in kunnen worden opgeborgen. Dit geldt overigens ook voor de ernaast gelegen parkeerplaats bedoeld voor flessen met geestrijk vocht, voor welke voorraad ook ruimte is gereserveerd achter de zitbank aan stuurboord. Al met al een verrassende, gedurfde, maar vooral praktische indeling van de salon.

Een royale eigenaarshut

Als kritisch watersportmagazine proberen wij het gebruik van superlatieven uit journalistiek oogpunt zo veel mogelijk te vermijden, maar bij deze Jeanneau Sun Odyssey ontkomen wij er deze keer niet aan. Hierbij zij wel aangetekend dat wij deze nieuwkomer helaas nog niet aan een uitgebreide praktijktest hebben kunnen onderwerpen, maar teruggrijpend op de vele Sun Odyssey modellen die wij eerder onder handen namen, zal het bedieningsgemak en vaargedrag er alleen maar beter op zijn geworden. Terug naar het interieur en wel naar de in het voorschip gesitueerde eigenaarshut. Ook hier domineren lichte kleuren en er is gezorgd voor voldoende ventilatie, lichtinval en niet te vergeten: kastruimte. Opvallend detail is de centraal geplaatste tv annex boekenkast; achter deze voorziening bevindt zich de aparte doucheruimte zodat je vanaf het kingsize bed er niet direct zicht op hebt. De wastafel en het elektrische toilet kregen een plaatsje aan bakboord. De accommodaties van de eigenaren ogen luxe en ruim en dit geldt eveneens voor de gastenhut in het achterschip, waarvan de natte cel tevens dienst doet als dagtoilet en derhalve van twee zijden is te benaderen. Jeanneau levert de Sun Odyssey 490 standaard met een gastenhut en een ernaast gelegen bergruimte voor zeilen en andere volumineuze zaken. Een tweede (identieke) gastenhut aan bakboord is optioneel.

Conclusie

Met de introductie van de Jeanneau Sun Odyssey 490 luidt de Franse werf een compleet nieuw tijdperk in. De modellijn mag wat ons betreft zonder meer onderscheidend worden genoemd. Een welgemeend chapeau voor het ontwerpteam dat het heeft aangedurfd om op tal van gebieden de gebaande paden te verlaten en daadwerkelijk vernieuwend te werk te gaan. Zoals gezegd waren wij tijdens haar debuut september vorig jaar in Cannes niet de gelegenheid om deze Jeanneau-telg aan de gebruikelijk praktijktest te onderwerpen, maar wij hebben weinig reden om te twijfelen aan de vaareigenschappen. Bij gebrek aan wind zorgt een Yanmar diesel voor alternatieve voortstuwing, welke zelfontbrander kan putten uit een brandstofraad van maar liefst 240 liter. En met 80 pk aan de schroef moet zowel manoeuvreren als gedurende langere tijd motoren geen probleem zijn. Al met al heeft Jeanneau met de Sun Odyssey 490 een zonder enige twijfel vernieuwende en onderscheidende cruiser op de markt gebracht die een breed publiek zal aanspreken. Een prijs vanaf van krap onder de drie ton is niet verkeerd voor een standaard behoorlijk rijk gespecificeerde 49-voeter.

Specificaties

Lengte over alles:       14,42 m (14,80 incl. boegspriet)
Breedte:          4,49 m
Diepgang:       2,24 m (korte kiel 1,65 m)
Waterverplaatsing:      13.900 kg
Aantal slaapplaatsen:  6/8
Brandstoftank:            240 liter
Verswatertank:           640 liter
Vuilwatertank:            130 liter
Zeiloppervlak:110 m2
Motorisering:  80 pk Yanmar saildrive
CE Categorie:A12/ B14/ C16
Ontwerp:        Phillip Briand / Piaton Bonet Yacht Design / Jeanneau Design
Prijs:   Vanaf 295.361,00 euro incl. BTW
Werf:   Jeanneau Shipyard
Agent voor België:     Marina Yachting Center Oostende
Website:          www.marinaoostende.be en www.jeanneau.com

(Verschenen in VAREN januari 2018)