Axopar 28 Cabin

Alleskunner

Het nog relatief jonge Finse Axopar heeft inmiddels ruimschoots bewezen een serieuze speler te zijn. De in 2014 geïntroduceerde 28 is de onbetwiste bestseller van de werf en onderging inmiddels tal van verbeteringen. Goede reden om de Cabin-versie eens aan de tand te voelen.

Normaal gesproken is het in de Lage Landen tegen het begin van de winter wel even gedaan met het testen van boten, maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel. En zo geschiedde; op een gure, grijze novemberdag melden wij ons bij Axopar dealer Kempers Watersport in het Hollandse Aalsmeer. Dat er een Axopar 28 zal worden getest is duidelijk, maar welk model moet echter nog blijken. Op zich geen probleem, ware het niet dat nu het kleding-technisch wel degelijk verschil maakt of het nu gaat om de Open, T-Top of Cabin-uitvoering. Verwelkomd door een in spijkerbroek gehulde Bart Kempers komt al snel het verlossende antwoord. Het betreft de Axopar 28 Cabin en onze gastheer is zo vriendelijk geweest om de Webasto kachel alvast maar even aan te zetten. Even later stappen wij samen aan boord van het testschip dat perfect beschut ligt in de overdekte loods. Zelfs de motor is al redelijk op temperatuur en behoedzaam manoeuvreert Kempers de ruim 9 meter lange 28 de grijze ochtend in, de Westeinderplassen op. ‘Ik volg zekerheidshalve vooralsnog de oevers; mocht de mist optrekken, dan zien we wel weer verder.’ Terwijl de fluisterstille Mercury V8 zijn werk doet veinst uw redacteur de nodige onwetenheid en ontkomt Kempers niet aan de vraag wat er nu zoal nieuw is aan deze 28; een romp waarmee wij per slot van rekening vier jaar eerder al uitgebreid mee hebben mogen varen in de Golfe Juan. Gaat u er even voor zitten? De nieuwste generatie Axopar 28 blijkt ondertussen op ruim 200, al dan niet ingrijpende punten te zijn aangepast, te beginnen met de romp die de drie versies delen. Deze groeide 13 centimeter in de lengte en 10 centimeter in de breedte. Daarnaast kreeg het vrijboord een achttal extra centimeters toebedeeld; hoewel de oorspronkelijke romp zonder twijfel droog voer was de meest gehoorde ‘klacht’ dat het vrijboord aan de lage kant was. En inderdaad, en profile is nu sprake van een evenwichtiger lijnenspel dat nog eens wordt geaccentueerd door de nieuw ontworpen zeerailing.

Geïntegreerde dakrails

Niet direct zichtbaar zijn de onderhuidse aanpassingen waaronder de van de Axopar 37 overgenomen verbeterde stringers en versterkte spiegel. Wij ontdekken bijvoorbeeld ook dat het ankerluik groter is geworden en dat de tolerantie van de naden kleiner is geworden zoals dit ook geldt voor de andere luiken. Daarnaast is nu ook sprake van een ander, van de Axopar 24 geleend, anti-slipprofiel. Je moet er echt even op gaan zitten om te ervaren dat het toiletcompartiment voor het stuurhuis ook iets groter is geworden, maar het meest opvallende hier is de dubbelzijdige toegangsdeur die daardoor een stuk steviger is. Dit geldt idem dito voor de luiken van de bakskisten in de kuip. Ook het stuurhuis onderging de nodige wijzigingen. Een van de meest in het oog springende zaken is de fraaie panoramische en groen getinte vooruit in combinatie met een slankere A-stijl voor beter zicht. Axopar past verder dikker glas toe dat bovendien is gelijmd. De slim geïntegreerde dakrail verstoort de daklijn geenszins en blijkt uiterst praktisch te zijn. Wij kunnen ons niet meer herinneren of het ’28’ logo naast de beide schuifdeuren eerder ook al subtiel verlicht was, maar onder de huidige schemerachtige omstandigheden valt dit fraaie (en optionele) detail extra goed op. De extra 10 millimeter hoofdruimte is echter nauwelijks merkbaar. Daarentegen is het dashboard wel degelijk zichtbaar veranderd, waarbij de op zich handige iPad-houder het veld heeft moeten ruimen zodat voortaan twee grote 12 inch plotters een plaatsje op het dashboard kunnen krijgen. Axopar heeft links van het dashboard drie bekerhouders geplaatst waarvan wij dankbaar gebruik maken om de door Kempers meegebrachte koffiebekers in te plaatsen. Voor de koffiekan is ernaast een diep opbergvak beschikbaar. Aan de stuurpositie is gelukkig niets veranderd, waarbij echter wel moet worden opgemerkt dat de ruimte tussen de stuurstoelen en de erachter liggende bank iets groter is geworden.

Riant zonnebed

Op het eerste gezicht zou je denken dat de Cabin-versie van de Axopar 28 puur is toegesneden op het vaargebied van het land van herkomst, waar de weersomstandigheden gedurende het korte vaarseizoen soms knap vervelend kunnen zijn. Dat klopt, maar mede dankzij het standaard aanwezige dubbelwandige canvas schuifdak (beslaat nagenoeg het volledige dak) is ook de zomerse cabrio-wens snel vervuld, zeker in combinatie met twee geopende schuifdeuren. Maar hiermee zij we er nog niet, want de Axopar 28 Cabin beschikt bovendien over een riant, door het stuurhuis beschut zonnebed. In het voorschip kan naar keuze een tweede zonnebed worden gecreëerd, maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen om met de haren in de wind te chillen op de grote U-vormige bank. Op snelheid vind je er goed houvast aan de RVS-rails op het potdeksel. Via het goed begaanbare gangboord begeven we ons weer terug naar de stuurhut voor een nadere inspectie van de 2-persoons accommodatie die zich onder het zonnebed bevindt. Deze ruimte is toegankelijk als je de zetel van de bank aan bakboord omhoog klapt. Logischerwijze kan je hier onmogelijk stahoogte creëren, maar toch kunnen zelfs langere personen zoals uw testredacteur hier probleemloos een dutje doen. De ruimte is prima te ventileren dankzij twee grote luiken in het plafond, in welk geval de kussens van het zonnebed uiteraard moeten zijn verwijderd. Overigens kan de bank van de dinette naar beneden schuiven om zo, samen met de de dwarsgeplaatste stoelen, een extra bed te vormen. De lengte is weliswaar iets beperkt, maar de mogelijkheid is er wel. Met het oog op de privacy zijn de extra leverbare raamhoezen dan zeer welkom. Achterin de stuurhut treffen we een paar standaard aanwezige bekerhouders en laten we niet vergeten te melden dat de beide stoelen tot180 graden draaibaar zijn zodat je gezellig met vier personen aan tafel kunt zitten.

Ideaal huwelijk 

Terwijl Axopar ambassadeur pur sang Kempers ons in detail heeft bijgepraat over de talloze wijzigingen die het 28 model heeft ondergaan blijkt dat de vrij dichte mist goeddeels is opgelost. De hoogste tijd om de 300 pk’s van de fonkelnieuwe Mercury V8 buitenboordmotor aan te spreken. Op een klein vissersbootje na lijken wij zo ongeveer het enige schip op de Westeinderplassen te zijn en is het verantwoord om zo dadelijk op het gas te gaan. Toch kiezen wij ervoor om de Axopar 28 Cabin eerst nog even behoedzaam achteruit te varen om vast te kunnen stellen of deze Finse zich redelijk in een rechte lijn laat dirigeren. Het antwoord is ja; slechts een beetje tegenstuur is nodig om het wieleffect te compenseren. Vervolgens zetten we het gangwerk in zijn vooruit, waarbij de Axopar met een stationair draaiende motor 4 km/h loopt. Met 1.000 toeren op de teller klokken we een mooie 8 km/h, waarbij de Mercury genoegen neemt met slechts 5 liter per uur. Wij zullen u de complete snelheidstabel met bijbehorende toerentallen besparen, maar dit niet zonder aan te geven dat de overgang naar planeren subtiel verloopt, zonder dat de boeg zich significant verheft. Het zicht blijft dus onder alle omstandigheden goed. Volgas -zonder trim- noteren we een snelheid van 

79 km/h bij een toerental van 5.750, waarbij de V8 een kleine 100 liter per uur consumeert. Met slechts een toefje trim weten we er nog 250 rpm bij te sprokkelen en brengen wij 81 GPS kilometers op het log. Wil je wat zuiniger met brandstof omspringen, dan is een toerental van 3.000 voldoende om deze Axopar nog steeds te laten planeren bij een snelheid van 27 km/h. We proberen nog even wat cavitatie te forceren tijdens een paar snel genomen bochten, maar de schroef weigert domweg hoorbare lucht te slaan. De combinatie Axopar 28/Mercury V8 300pk blijkt dus een ideaal huwelijk te zijn, hoewel een 250pk machine ook al veel vaarplezier zal verschaffen. 

Conclusie

Wij zeiden het al: de Cabin-uitvoering van de Axopar 28 leent zich door haar veelzijdigheid bij uitstek voor ons vaargebied, waarbij de bescherming van de stuurhut regelrechte verlenging van het vaarseizoen betekent. Geen zorgen voor de gelcoat, want deze Finse is voorzien van zwaar uitgevoerd berghout, of beter gezegd: ‘bergrubber’. Kiest u voor de de optionele SidePower boegschroef, dan heeft u helemaal niets meer te duchten. Deze alleskunner is zijn geld waard!

Specificaties
Lengte over alles: 9,13 m
Breedte: 2,95 m
Diepgang: 0,80 m
Doorvaarthoogte: 2,83 m
Waterverplaatsing: 1.940 kg
Aantal slaapplaatsen: 2 + 2
Brandstoftank: 280 liter
Verswatertank: 45 liter
Vuilwatertank: 40 liter
Motorisering: 1 x 300 pk Mercury V8
CE Categorie: B6 – C9
Ontwerp: Navia Design OY
Prijs: Vanaf 44.950 euro incl. btw. Demoboot incl. motor 125.000 euro
Werf: Axopar Boats Oy
Website: www.axopar.fi – www.kemperswatersport.nl