Allures 45.9

Vrijheid, veiligheid en prestaties, verpakt in elegantie en ergonomie: zo vat de Allures-werf de essentie van de nieuwe 45.9 samen. Ruud en Francisca, de eigenaars van de Allures 45.5, staan ons op de steiger op te wachten bij wat ze ‘ons huis’ noemen. Zes maanden per jaar is dat inderdaad zo. De overige zes (winter)maanden brengen ze door in hun warmere thuishaven van Curaçao.

Ontwerp

Hun Allures 45.9, een ontwerp van Berret-Raccoupeau met een interieur van Franck Darnet, is eind mei opgeleverd en heeft al meer dan 2.000 mijl op de log. Een tocht langsheen de Franse kust, met een bezoek aan de werf in Cherbourg-en-Cotentin om hier en daar nog wat bij te schaven en een oversteek naar Engeland gaven de gelegenheid om het schip beter te leren kennen. Binnenkort overwintert de boot zes maanden op de wal en de plannen zijn om volgend jaar richting noorden te trekken.

Waarom ze precies een Allures 45.9 gekocht hebben? Vooreerst omwille van het materiaal van de romp: het hoogwaardig aluminium is bijzonder taai en bijgevolg ook behoorlijk bestand tegen aanvaringen met bijvoorbeeld half gezonken containers. Uiterst veilig dus, zeker in combinatie met het waterdicht schot voorin. Verder is aluminium een relatief licht materiaal, een bonus voor goede zeilprestaties. Het is zo goed als onderhouds- en corrosievrij en uiteraard heeft de werf alle voorzorgsmaatregelen genomen tegen mogelijke elektrolyse. Vaak wordt het typische verkleuren door het oxideren van de romp als een bezwaar ervaren. Daarvoor biedt het ‘wrappen’, waarvan we een mooi voorbeeld op een aluminium Garcia gezien hebben, eventueel een oplossing.

Nog belangrijke keuzefactoren: de relatief lichte ophaalbare kiel met een minimale diepgang van iets meer dan één meter garandeert een ankerplaats waar anderen nooit kunnen komen. Anderzijds is met de maximale diepgang van 2,90 m ook hoog aan de wind zeilen mogelijk. Tussenin kan er getrimd worden door te spelen met het lateraalpunt. Voordewinds met opgehaalde kiel wordt ook het klassieke ‘struikelen’ voorkomen. De intern geplaatste ballast blijft intussen voor de nodige stabiliteit zorgen. Droogvallen is geen punt met de korte dubbele roeren, die voor de veiligheid ook onafhankelijk van mekaar werken. Er is nog een versie verkrijgbaar met een 2.800 kg zware zwenkkiel zonder interne ballast. Die zou alerter reageren en sportiever te zeilen zijn, maar voor het werk op groter water en met zeegang is de midzwaardconstructie allicht rustiger en soepeler. Bij beide constructies gaat bij het raken van de bodem de kiel automatisch omhoog.

Dat de opbouw van polyester is, is een bijkomende troef: dat materiaal isoleert erg goed en laat heel wat toe qua vormgeving. Het weegt bovendien minder dan een metalen opbouw en draagt daarmee bij tot een hogere stabiliteit. 

De ruime en praktische leefruimte, met stahoogte overal en overal benutte bergruimte droegen verder mee bij tot de beslissing van de schipper: van Waddenzee tot oceaan, het past immers allemaal bij deze Allures 45.9.

Nog even meegeven dat het geheel trouwens ook de werf zo goed beviel, dat ze de meeste eigenschappen van de 45.9 ook hebben overgedragen aan hun nieuwste 40.9. 

Onderdeks

Licht en lucht zijn er in overvloed door de vele ramen en luiken. De lichte kleur van de betimmering, overigens verkrijgbaar in meerdere varianten, speelt daarbij een grote rol. Via de ruime ingang met verzinkbare deurluikjes en twee mooie maar ietwat onpraktische handgrepen aan weerskanten – die weleens de zeiljas willen vangen bij het afdalen van de brede trap – vinden we bij het binnenkomen aan stuurboord een verhoogde kaartentafel met een naar moderne normen redelijk groot oppervlak en met twee dwarsscheepse zitbanken. Ze is mooi afgescheiden van de rest en ze biedt bovendien een uitkijk naar buiten. Die uitkijk is er ook in de kajuit zelf via twee ramen aan weerskanten die net op ooghoogte geplaatst zijn, dus ook aan tafel vangt men iets van de buitenwereld op. Rond die relatief grote tafel is het best wel knus zitten. Aan bakboord treffen we een groot keukenblok aan met een Corian aanrecht, een driepits gasvuur met oven en grill en een groot koelblok. Bij dit laatste werd hier de voorkeur gegeven aan een koelkastversie, waar vaak ook voor een opdeling met een diepvriezer gekozen wordt. Het werkvlak met een hoge opstaande rand vergt met zijn uitsparing voor het gasvuur wel een zekere planning in het kookproces. Naast de koelkast, naar achter toe dus, zit een hele mooie toiletruimte ingebouwd, met aparte instapdouche. Daarmee zijn we rond in de kajuit, of toch niet? Tevergeefs zoeken we naar de bijna obligate zwaardkast van de ophaalbare kiel. Die zit echter heel deskundig weggewerkt en manifesteert zich eigenlijk enkel door twee lijnen die bij de kajuitingang aankomen en die via een lier instaan voor het ophalen en het neerlaten van de kiel. Markeringen op die lijnen geven een indicatie over de stand van de kiel.

Verder naar achter aan stuurboord is er een grote achterkajuit met dubbel bed en veel bergruimte. De eigenaar zal waarschijnlijk echter wel het grote dubbele bed in de piek gebruiken. Aan de andere kant van de motorruimte aan bakboord zit een technische ruimte, een term die men eigenlijk alleen aantreft op superjachten voor het grotere werk. Er is zo achter de motorruimte voor het inbouwen van een generator en/of een watermaker. Achterin kan men ook bij de indrukwekkende roerconstructie, met beide bladen die voor de veiligheid onafhankelijk van elkaar werken. Diverse spullen kan men kwijt in laden die tegen de romp ingebouwd zijn en op deze boot zat er zelfs een wasmachine. Voor de vrouw van de schipper hoefde een droger niet: de reling volstond als eenvoudige wasdraad.

De motor zit netjes en goed geïsoleerd ingebouwd en hij is bereikbaar zowel via de trap als de zijkanten. Nog even een blik werpen onder de vloer en dan wordt de echt professionele aanpak duidelijk: buizen, leidingen en pompen zitten vakkundig aangelegd in de bilges.

Aan dek

Ook hier ligt de klemtoon op degelijkheid en ergonomie. Zo zijn er alleen al vooraan niet minder dan vier klampen te vinden van respectabele afmetingen. De boegspriet is een bijzonder stevig exemplaar met het anker er veilig onder. Een eerste luik voorop in het dek geeft toegang tot de ankerkluis met daarin een elektrische lier en, opvallend, ernaast een klamp om een neuringlijn of een lijn met kettinghaak te bevestigen. Dan volgt een tweede grote luik met een bergruimte. Tussen beide zit het reeds vermelde waterdichte schot. De vallen lopen niet helemaal onderdeks, maar dat is zeker niet storend. Ze blijven op die manier zelfs beter bereikbaar voor bijvoorbeeld vervanging. Midscheeps zit er uiteraard nog een klamp en ook achteraan vinden we er nog twee aan beide zijden. Werken bij de mast gebeurt veilig met de hoge steunen aan weerskanten. De doorgang via het gangboord is probleemloos en wordt veiliger gemaakt door de handrelingen. De kuip is groot en de buiskap biedt uitstekende bescherming én houvast, iets wat met de langere tochten in gedachten wel heel erg welkom is. De tafel in het midden is stevig en biedt steun voor zowel handen als voeten. De doorgang tussen beide stuurwielen is ruim en geeft toegang tot een achterdek, dat in het midden opklapbaar is en dat toelaat op het ruime achterplatform te stappen. Houvast heeft men daarbij aan weerskanten. De grote targabeugel biedt plaats aan alle mogelijke apparatuur en zonnepanelen, en dient hier aan boord ook meteen als bergplaats voor de bijboot. Alles is bijzonder stevig uitgevoerd, aangepast aan de mogelijkheden van de boot.

Onder zeil

Wat het weer betreft hebben we pech, want de wind is erg zwak en het water op het IJsselmeer voor Lelystad is navenant: bijna een spiegel. Toch halen we af en toe nog een beetje snelheid, voortgestuwd door het mooie Incidences-grootzeil, volledig doorgelat. Daarnaast staat uiteraard de rolgenua bij, maar veel maakt het allemaal niet uit bij deze wind. Toch varieerde onze snelheid nog van 3,1 tot 4,8 knopen. De boot stuurt daarbij verrassend licht en behoorlijk hoog aan de wind.

Het grootzeil wordt gehesen vanaf een elektrische lier naast de kajuitingang. Eigenlijk kan de stuurman verder het werk helemaal alleen af: de bediening van de zeilen doet hij vanaf de stuurstand met behulp van twee elektrische lieren, overigens een optie. Alle info over wind en snelheid kan hij aflezen op de instrumenten boven de ingang van de kajuit. Dit is o.i. te verkiezen boven de vaak laaggeplaatste instrumenten net voor de stuurman. Enig nadeel: ze zijn voor de schipper onbereikbaar. Maar veel gegevens zijn ook afleesbaar én instelbaar op de plotter. In verband met de zeilbediening ook nog even wijzen op de giekremmer die ervoor zorgt dat onverhoeds overkomen van de giek bij het gijpen vermeden wordt. 

De motor doet in alle stilte zijn werk en is ook in zijn ‘zwakste’ versie van 60 pk ruimschoots voldoende krachtig. 2.000 toeren per minuut leveren 6,6 knopen op, 2.200 toeren 7 knopen. Een bijzonder grote tank van 625 liter maakt een actieradius mogelijk die bij dit type van boot past. Dat is trouwens ook zo voor de watertank van 420 liter. Zowel het afvaren als het aanleggen gebeuren probleemloos en worden eventueel geholpen door een boegschroef. 

Besluit

Enkel de prijskaart belet ons om direct een Allures 45.9 te bestellen. Die kaart begint weliswaar met 380.000 Euro ex. btw, maar de verleiding om heel wat zinvolle opties aan te vinken is groot en eindigde in ons geval op ruim 560.000 Euro incl. btw, de prijs van een behoorlijk huis. Maar wie het zich kan permitteren haalt met de Allures 45.9 een indrukwekkende, waardevaste en overal bruikbare zeilende woning binnen.

Belangrijkste eigenschappen

LOA:   13,98 m
BOA:  4,43 m
LWL:   13,70 m
Diepgang:        1,06 m/2,90 m
Waterverplaatsing:       12.600 kg
Ballast: 4.300 kg/2.900 kg bij de zwenkkiel
Grootzeil:        52 m2
Fok:     48 m2
Spi:      160 m2                                    
Diesel: 625 liter
Water:  420 liter
Motor: Volvo D2 60 pk/75 pk

www.allures.comwww.rossinante.com