Nimbus T8 T-Top

Een ware allrounder

Het Zweedse Nimbus kennen we van een breed pallet aantrekkelijke daycruisers en coupé’s. Daarnaast kwamen er commuters en niet te vergeten: een tender lijn bestaande uit de T9 en T11. Tijdens Boot Düsseldorf 2020)zag de T8 het levenslicht. VAREN voer deze nieuwkomer onlangs in T-Top uitvoering op het Markermeer.

Goedbeschouwd is de komst van de Nimbus T8 geen verrassing, want het Finse Axopar scoort met haar 28 waanzinnig goed. Een Zweeds antwoord kon dan ook niet uitblijven. De conceptuele overeenkomsten zijn duidelijk: een getrapte romp, een rolkooi-achtige opbouw en vooral de nodige luxe. De T8 doet op dit gebied absoluut niet onder voor de snelle Fin en qua looks hebben we ook beslist niet te klagen: de testboot die wij varen heeft een hagelwitte romp in combinatie met felrode bekleding. De 300pk sterke Mercury Verado doet – naar later zal blijken – de rest. Importeur DeVaart Yachting in Lelystad bestelde deze Nimbus met een T-Top en het moet gezegd: het geheel smoelt  goed en het maakt ons des te nieuwsgierig hoe deze ruim 8 meter lengte tellende boot zich op het water gedraagt. Dit laatste heeft te maken met de getrapte romp, welk ontwerp in de praktijk op de grens soms onvoorspelbaar kan zijn vanwege het effect van de opgewekte luchtstromen en is daarmee minder geschikt voor onervaren bestuurders. Enfin, we gaan het later ervaren maar eerst concentreren wij ons op de dekuitrusting gevolgd door het bescheiden interieur. Zoals reeds gemeld beschikt ons testschip over de optionele T-Top, en accessoire ter waarde van zo’n 6000 euro, maar in onze ogen een zinvolle investering. Immers, deze zware uitgevoerde voorziening met het donkergetinte glas biedt extra bescherming tegen overvloedige zonnestraling of een onverwachte bui. In combinatie met de optioneel leverbare cabrio zijpanelen blijf je helemaal droog. Het vrijboord is relatief hoog en bovendien voorzien van stevige handrails, waarmee deze Nimbus qua veiligheid ook tegemoet komt  aan juvenile kapiteintjes. Ter hoogte van de stuurstand is het gangboord verhoogd om onderdeks in acceptabele hoofdruimte te kunnen voorzien. De gangboorden zijn niet overbemeten, maar breed genoeg om je mede dankzij de hoge zeerailing gemakkelijk een weg te kunnen banen naar het voorschip, waar de ontwerpers hebben gezorgd voor een uitnodigende tweepersoonsbank met bekerhouders aan beide zijden. Op het potdeksel treffen we zwaar uitgevoerde bolders die getuigen van compromisloze keuzes ten aanzien van de uitrusting. De gedeelde preekstoel maakt in- en uitstap vanaf de boeg gemakkelijk en bovendien veilig dankzij het antislip profiel dat overigens overal op het potdeksel is aangebracht. Desgewenst kan het ankerluik worden benut als extra zitplaats op het voorschip.

Gezellig borrelen
Alvorens een blik te werpen op de onderdekse voorzieningen staan we nog even stil bij de grote kuip, waar het prima (langdurig) toeven is op de spiegelbank. Immers, de kussens zijn plezierig dik en het rugdeel biedt goede steun. Wij zijn bovendien erg content met het feit dat de bank is
voorzien van dichte armleggers die voorkomen dat je onder invloed van een onverhoedse stuurbeweging op de grond wordt geslingerd. Onder de stuurbank is ruimte voor een (optionele) koelkast. Met het grootste gemak kan de spiegelbank worden getransformeerd tot een aantrekkelijk zonnebed, waarbij aan beide zijden genoeg ruimte overblijft om het zwemplatform te kunnen bereiken. Nimbus heeft nabij het zwemplaten aan beide boorden een klein brugdekje aangebracht waarmee de na wordt verkleind dat bij plots gaslos een bak water in de kuip stroomt. Eveneens handig is de in de bank verzonken handdouche.

Op naar de stuurstand; de beide comfortabele stuurzetels zorgen voor goede zijdelingse steun en zijn voorzien van flip-up kussens zodat je zowel staande als zittende comfortabel kunt sturen. Bovendien zijn beide zetels draaibaar zodat je ‘in ruststand’ met vier tot vijf personen in de kuip gezellig kunt borrelen aan de tafel die scharnierend is aangebracht op de basis van de stuurstoelen. En over comfortabel gesproken: de ruimte tussen de voorruit en de T-Top kan desgewenst worden afgesloten waarna de stuurstand volledig beschermd is tegen regen, eventueel buiswater en wind. Het dashboard is matzwart uitgevoerd en kent dan ook geen hinderlijke reflecties. Er is voldoende ruimte beschikbaar om een 9 inch kaartplotter te monteren en boven het verstelbare stuurwiel is ruimte om kleine zaken zoals bijvoorbeeld een GSM zeevast te kunnen opbergen. Hier is bovendien gedacht aan USB en 12V stopcontacten. De afstandsbediening van de in ons geval dikke Mercury Verado is dusdanig gepositioneerd dat je met de arm rustend op het boord zelfs op woelige wateren gedoseerd met het gas kunt omspringen. Links van het stuurwiel is een stevige RVS beugel aangebracht. Een trede lager bevindt zich een heuse cabine waar je met twee personen met gemak een weekend in kunt doorbrengen. Er treedt weliswaar nauwelijks natuurlijk licht naar binnen, maar een zee van indirecte LED-verlichting maakt deze ruimte optisch zelfs nog iets groter, helemaal voor een Walk Around boot van net iets meer dan 8 meter. Nóg verrassender echter is de aanwezigheid van een gescheiden en complete natte cel aan stuurboord; weliswaar klein, maar zelfs lange personen zullen in zittende positie niet snel met de knieën in de knel komen. Chapeau!

Varen maar
Na de kennismaking met het verrassende interieur starten we de reeds op temperatuur gekomen zijnde, witte Mercury Verado, waarvan het geluid naar wens met een druk op de knop kan worden aangepast. Immers, deze krachtbron beschikt over een voorziening om de uitlaatgassen boven of onder het wateroppervlak af te voeren. De testvaart start vanuit de verkoophaven van De Vaart Yachting en 1.000 toeren per minuut is voldoende om een snelheid te lopen van 7,5 km/u. De stuurpositie is ronduit prettig en zelfs kleine personen hebben vrij zicht door de panoramische voorruit. Door de Lexan ruit in het dak van de T-Top zien we de zon fier schijnen, maar we hebben er geen hinder van. Merkwaardig genoeg voelt het matzwarte buiswerk van de T-Top extra veilig aan, maar mogelijk komt dit voort uit de toerwagen race periode van schrijver dezes. Neemt echter niet weg dat je plezierig veel houvast hebt. Eenmaal buitengaats gaan we (ongetrimd) vol op het gas tot het maximale toerental is bereikt van 5.600, waarbij we een snelheid lopen van maar liefst 81 km/u. Een beetje trim erbij doet het log oplopen tot 85 km/u. Bij deze snelheid kun je het dankzij de relatief zuinige V8 en een brandstoftank van 240 liter behoorlijk lang volhouden. Helaas lukte het ons niet om de exacte verbruikscijfers op het scherm te toveren, maar op basis van eerdere ervaringen met de Verado mogen we gerust stellen dat deze krachtpatser beheerst omgaat met het kostbare vocht. Zeker tijdens het varen met minder toerentallen, waarbij de efficiënte romp bij 2.500 rpm 16,2 GPS gemeten kilometers op het log tovert.

De besturing voelt prettig aan over de hele toeren range en als we besluiten een riedeltje te slalommen wordt duidelijk dat de ergonomie van de stuurzetels niets te wensen over laat. De zijdelingse steun is perfect! Zoals eerder gesteld zijn wij verdeeld enthousiast over de toepassing van een getrapte (‘stepped hull’) romp, maar wij hebben deze Nimbus T8 geen moment kunnen betrappen op onvoorspelbaar gedrag. Sterker nog: varen met deze T8 is een feest! Hierbij doet het vaargedrag sterk denken aan dat van concurrent Axopar 28. De draaicirkel blijft met een licht verschil over beide boorden onder 1,5 bootlengte en met langzaam achterwaarts varen blijft de kuip keurig droog.

Conclusie
Deze Nimbus T8 is een welkome nieuwe loot aan de Nimbus tak en hoewel wij zeer gecharmeerd zijn van de additionele T-Top praten we ook zonder dit accessoire over een veelzijdige tender die niet alleen verrassende details laat zien, maar bovendien over plezierige vaareigenschappen beschikt. Maar wellicht het meest verrassend is dat deze degelijke Zweedse Nimbus T8 – indien uitgerust met  een minder sterke motor dan waarmee onze testboot is voorzien – wordt aangeboden voor een prijs vanaf onder de 100.000 euro. Maar zelfs met de 300 pk Verado, de T-Top en tal van andere luxe verhogende zaken gaat dit schip voor net geen 140.000 euro over de toonbank. Reken daarbij ook op een hoge, ‘des Nimbus’ restwaarde. Kortom: een regelrechte aanrader!

Specificaties
Lengte over alles: 8,15 m
Breedte: 2,60 m
Diepgang: 0,90 m
Doorvaarthoogte: 2,26 m (2,56 m met sprayhood)
Waterverplaatsing: 2.300 kg
Aantal slaapplaatsen: 2 (1 cabine)
Brandstoftank: 240 liter
Verswatertank: 50 liter
Motorisering: Mercury Verado 300 pk (200 en 250 pk mogelijk)
CE Categorie: C (8 personen)
Ontwerp: Joacim Gustavsson
Prijs: Vanaf 92.000 euro incl. btw. Prijs testschip 139.400 euro.
Werf: Nimbus
Verdeler voor België: De Vaart Yachting, Bolderweg 51 Lelystad, Nederland

Website: www.nimbus.sewww.devaartyachting.com

(Verschenen in VAREN januari 2021)