Onder de noemer ‘The dawn of a revolution’ presenteerde het Finse Axopar eind november de tweede generatie 37 voeters aan de pers. De serie bestaat uit de Crossover, Sun-Top en Spyder. VAREN was erbij en kwam in het regenachtige archipel tot de conclusie dat er effectief een compleet nieuwe lijn is gecreëerd.
Eerder dit jaar deden wij al uitgebreid verslag van de vernieuwde 28, die in eerste instantie optisch niet leek te verschillen van zijn voorganger, maar niettemin op meer dan 100 punten bleek te zijn is gewijzigd. Effectief is het met de populaire 37-voeter niet anders. Tijdens Boot Düsseldorf 2020 zal het drietal voor het eerst aan het publiek worden getoond. Echter, gedurende een dergelijk grootschalig evenement vinden er tientallen introducties plaats en is het voor het journaille welhaast onmogelijk om daar allemaal bij te zijn. Daarom koos Axopar voor een compacte preview in Helsinki. In een oude fabriekshal waar vroeger treinen werden gebouwd gunde mede-oprichter Jan-Erik Viitala ons een kijkje in de Axopar keuken. Daarnaast kregen wij een Brabus-primeur voorgeschoteld in de vorm van de Brabus Shadow 900 die ook in Düsseldorf zijn wereldpremière zal gaan beleven. De modellen die wij in Finland hebben mogen varen zijn allemaal voorzien van een camouflage film; een uitmonstering die in de praktijk op zoveel belangstelling blijkt te kunnen rekenen dat het voortaan als optie kan worden besteld. Over smaak valt te twisten, maar een ding is zeker: als je deze beschermende 3M-film na verloop van tijd verwijdert, komt er een nagelnieuwe romp en dek tevoorschijn! Wij kregen de gelegenheid om het drietal in de Finse Archipel aan de tand te voelen, maar niet voordat Viittala het verhaal achter ‘The dawn of a revolution’ uit de doeken deed. En ja, bij gelijkblijvende buitenafmetingen is Axopar er daadwerkelijk in geslaagd om zonder aantasting van het 37-DNA een sterk verbeterd product neer te zetten. Een concept dat zich qua prestaties mede uit in een aanmerkelijk breder spectrum van kruissnelheid in combinatie met een lager verbruik. Uiteraard heeft Mercury hieraan bijgedragen met de nieuwste generatie V8-buitenboordmotoren terwijl ook grotere schroeven konden worden toegepast. Daarnaast is het een feest om een bocht op hoge snelheid te kunnen nemen met behoud van het toerental. Dit handige Mercury feature maakt het beginnende booteigenaren een stuk gemakkelijker. Immers, je kunt je op belangrijker zaken concentreren.
Gullwing deuren
De uitzonderlijke prestaties van de door Jarkko Järmsén ontworpen romp in combinatie met de motoren van Mercury maken de nieuwe 37-voeter een gemakkelijk te varen boot die in de meest uiteenlopende habitats tot zijn recht zal komen. De Open Spyder is bij uitstek geschikt voor warmere oorden, de Sun Top met zijn T Top biedt meer bescherming tegen de elementen en kan zelfs gemakkelijk volledig met een tent worden afgesloten. De veelzijdige Crossover met vaste cabine is dankzij het grote schuifdak vliegensvlug om te toveren van gesloten cabine tot cabriolet. De afzonderlijke modellen maken gebruik van dezelfde romp, maar dit verraadt zich nergens door zichtbare bouten of verbindingen. Alles koek en ei dus? Dat nu ook weer niet. Zo vraagt de constructie van de zogenaamde gullwing-deuren in het voorschip verbetering door toepassing van zwaarder hang- en sluitwerk, terwijl ook sommige luiken in de kuipvloer net iets steviger mogen zijn. Het is mooi dat de werf erin is geslaagd om zich te concentreren op het gewicht, maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Gelukkig zullen al deze bevindingen worden meegenomen in de serieproductie die in de loop van december van start zal gaan.
Brabus Shadow 900
Het resultaat van profijtelijke samenwerking tussen Axopar en Brabus Marine; een divisie die nog niet zou lang geleden werd toegevoegd aan de Duitse Mercedes tuner en zich onderscheidt door het kenmerkende zwart in combinatie met rode details. Superluxe uitgevoerd en dankzij de beide, met dubbele schroeven uitgeruste, Mercury’s 450R tot extreme prestatie in staat. Wij klokten een topsnelheid van maar liefst 64,8 knopen! Dit model zal ongetwijfeld gaan scoren als tender of chase boat.
Samenvatting
In deze reportage hebben wij ons bewust gericht op de Cabin uitvoering omdat deze wereldwijd goed is voor 50% van de totale productie. Dit neemt niet weg dat de twee andere modellen er ook mogen zijn en dezelfde, ongeëvenaarde vaareigenschappen aan de dag leggen. De uit 2016 stammende 37-serie bleek een schot in de roos en dat is niet voor niets: Axopar bouwt multifunctionele boten die uitzonderlijk goed presteren. ‘Dawn of a revolution’ is in onze ogen net iets te veel van het goede, maar aan ‘Dawn of an evolution’ is geen woord teveel gezegd!
Specificaties Axopar 37 XC (Crosssover)
Lengte over alles: 11,50 m
Breedte: 3,35 m
Diepgang: 0,85 m
Waterverplaatsing: 3.770 kg, SunTop 2.590, Spyder 3.390 kg
Aantal slaapplaatsen: 4 verdeeld over twee hutten
Brandstoftank: 730 liter
Motorisering: 2 x 350 pk (testboot) of 2 x 225 pk
CE Categorie: B Offshore
Ontwerp: Jarkko Järmsén (Navia)
Prijs: Vanaf 115.000 euro incl. btw, exclusief motoren
Werf: Axopar Boats, Finland
Website: www.axopar.fi – www.kemperswatersport.nl
Dealer Benelux: Kempers Watersport