Ideaal instapmodel
De laatste jaren verschijnen steeds meer motorboten op de markt die drempelverlagend willen zijn. Vaartuigen die dus goedkoper zijn in aankoop, en waarmee je op een budgetvriendelijke manier een hoop plezier kunt beleven. Varen deed de test met de Bayliner 175 bowrider. Onze Bayliner is in zowat alle opzichten een klassieke Amerikaanse sportboot. Planerende romp met diepe V en sprayrails, open kuip met plaats voor vijf personen, en een open boeg waar nog twee personen kunnen plaats nemen. Achteraan zien we een geïntegreerd zwemplatform, maar Bayliner heeft een erg leuk verlengd platform in optie. De kuipvloer is volledig gemaakt uit polyester, en voorzien van snap-in tapijten. De zetelindeling bestaat uit een bucket seat voor de bestuurder, een back-to-back die open geplooid kan worden tot ligbank, en achteraan twee zeteltjes, gescheiden door de motorstolp. De boeg is voorzien van ligzeteltjes, die met een optioneel kussen dicht kunnen gelegd worden zodat een zonnebed ontstaat. Allemaal erg klassieke ingrediënten, al vinden we de vormgeving van de motorstolp toch vernieuwend. Die is functioneel gemaakt door de bovenkant netjes af te vlakken en te voorzien van antislippatroon. De stolp functioneert dus als een trap om naar het zwemplatform te gaan.
[wzslider]
MerCruiser 3.0 liter
De Amerikaan is gewapend met een echte klassieker onder de binnenboordmotoren, de 135 pk MerCruiser 3.0 liter TKS met Alpha I drive. De TKS (turn key start) heeft vier cilinders in lijn en staat bekend als een van de lichtste (288 kg), zuinigste (max. +/- 35-40 l/u) en meest betrouwbare binnenboordmotoren. Hij heeft een direct koelsysteem, en een bovengrens van 4.800 toeren. De Alpha I staart is standaard voorzien van een rechtsdraaiende 21 pitch driebladspropeller. Dergelijke schroef levert een ideaal compromis tussen trekkracht en snelheid. Er blijft marge over om de pitch aan te passen naar onder of boven. De TKS is wezenlijk nog een ouderwetse motor zonder veel elektronica, waaraan nog lustig zelf kan gesleuteld worden. Hoewel hij bij koude omgevingstemperaturen een relatief lange opwarmingstijd nodig heeft, is hij erg betrouwbaar: een echt werkpaardje. De 135 pk MerCruiser kan het best omschreven worden als een budgetvriendelijke allrounder. De ideale motor om te gaan waterskiën met de kinderen, of een dagje te gaan cruisen.
Onderhoudsvriendelijk
De MerCruiser zit onder een stolp, en die opent zowaar met gasveren. Dat is een groot voordeel, want meestal moet je dergelijke stolp met de hand wegnemen, en dan proberen ergens tussen de zetels kwijt te raken. Onderhoudsklusjes uitvoeren is in deze bowrider dus makkelijk, want de stolp opent vanzelf als een motorkap. De verschillende onderdelen, zoals de oliefilter, de snaren en het kniestuk van de uitlaat zijn vrij goed te bereiken. Maar waar zitten accu en trimpomp? Als je de kussentjes van de stuurboordzetel wegneemt dan zie je rechthoekige werkgaten in het casco, die juist groot genoeg zijn om de accu te vervangen of de trimpomp te bereiken.
70 km/uur
Onze vaartest vond plaats bij Powerboatcenter in Izegem, op het kanaal Bossuit-Kortrijk. We waren dan wel eind oktober, maar het weer was met 19°C nog erg zacht. Op het kanaal stonden kleine golfjes van enkele centimeters. Bij het aan boord stappen viel meteen een aardigheid op: de vrijboorden van deze Bayliner zijn overlangs afgewerkt met een antislippatroon. De schipper kan beschikken over een lage bucket seat, die verrassend comfortabel zit. Het windscherm biedt vanuit zittende positie een goed overzicht. Maar de hendel van de afstandsbediening staat nogal hoog. Het instrumentenpaneel is klassiek ingedeeld met analoge klokken en schakelaars. Daar is niks mis mee. We laten de MerCruiser opwarmen, om vervolgens de snelheidspiste op te varen. Draait de motor in neutraal 700 toeren, ingeschakeld zijn dat er 650 om een slakkengangetje te maken van 2 km/uur. Op 1.800 toeren gaat de Bayliner 8 km/uur. Tijd om de Amerikaan in plané te brengen. Vanuit neutraal heeft hij slechts vier seconden nodig om volledig te gaan glijden, bij een toerental van 2.200 en een snelheid van 28 km/uur. We duwen de gashendel meteen helemaal naar voor terwijl we de motor verder uittrimmen. Resultaat: op de kop 70 km/uur topsnelheid bij 4.500 toeren.
Stabiel in de bochten
Voor een 17,5 voeter en slechts 135 pk is dat een heel aardige snelheid, zeker als je weet dat het verbruik op dat moment niet veel hoger ligt dan 40 l/uur. De klassieke romp met diepe V heeft de reputatie erg stabiel te zijn in het bochtenwerk. En dat is bij deze bowrider niet anders. We trekken naar hartenlust bochten in de zwaaikom, en racen door onze eigen hekgolven. We merken geen slip in de bochten, en hoe hard we ook ons best doen: van spray over boord is geen sprake. De 175 blijkt dus een stabiele boot, die garant staat voor veel vaarplezier. Zijn er dan geen verbeteringen mogelijk? Toch wel. De geluidsisolatie is niet je dat, want de MerCruiser doet bij momenten lawaaierig aan.
Conclusies
De Bayliner 175 bowrider wordt in ons land standaard aangeboden voor 20.244 euro incl. BTW, en dat is een zachte prijs voor een bowrider die zowat alles te bieden heeft voor de watersporter. Akkoord, met zijn 17,6 voet biedt hij niet overdreven veel ruimte, maar als instapmodel kan hij best tellen. De 175 kan opgewaardeerd worden met leuke optiepakketten, zoals het Flight Pack met rompversiering, wakeboardtower, bimini en verlengd zwemplatform.
Info:www.bayliner.com
Tekst: Koen Vanderpoorten
[box]Technische fiche Bayliner 175[/box] LOA: 5,33 m
BOA: 2,11 m
Waterverplaatsing: 1.019 kg
Diepgang: 0,86 m
Boegtilling: 19°
Brandstofcapaciteit: 79,5 l
Motor: MerCruiser 3.0 135 pk (of 135 pk catalisator)
Importeur België
Powerboatcenter – Noordkaai 30, Izegem – 051/30.81.12 – www.powerboatscenter.be