Droogvaller éen meevaller!
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Delphia 34 verdacht veel op de kleinere en eveneens scherp gelijnde 29 en daar is ook niet mis mee. De jongste telg van de inmiddels grote Delphia famlie staat te boek als een scherp geprijsd familiejacht dat ook nog eens aantrekkelijke zeileigenschappen zou laten zien. VAREN nam de proef op de som op het Nederlandse IJsselmeer.
Voordat we deze midzwaard-versie van de nieuwe Delphia 34 nader gaan bekijken nemen we u eerst even mee naar eind vorige eeuw. Het Poolse Delphia Yachts werd in 1990 opgericht door de broers Piotr and Wojciech Kot, die deze werf gedurende de afgelopen 25 jaar hebben weten uit te bouwen tot een van de grootste werven van centraal oost Europa. Inmiddels verlieten meer dan 20.000 producten verdeeld over maar liefst 30 verschillende modellen de in het Poolse Warschau gevestigde werf. Als het gaat om Poolse bouwkwaliteit zullen sommige lezers hier en daar mogelijk hun bedenkingen hebben, maar dat is volledig achterhaald. Met name Delphia heeft zich de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot kwalitatief hoogstaande werf die gebruik maakt van de nieuwste bouwmethoden en de meest geavanceerde apparatuur. En waar de Poolse bouwkwaliteit in het grijze verleden niet kon tippen aan die van de in West-Europa gevestigde werven is dat anno 2015 wel anders; niet voor niets heeft een top producent als Brunswick de productie van een aantal van de voor Europa bestemde modellen aan Delphia uitbesteed. In de beginjaren van haar bestaan richtte Delphia zich vooral op modellen die geschikt waren voor binnenmeren, zoals als de Sportina 680. Tegenwoordig omvat het scala een keur aan zowel motor- als zeiljachten die zich ook op beduidend grotere wateren uitermate goed thuis voelen. Het is dus dus niet zo verwonderlijk dat inmiddels 95% van de totale productie bestemd is voor export. Sinds 2011 beschikt de onderneming zelfs over een eigen jachthaven in Gdansk en nog geen jaar later werd Delphia eigenaar van het Zweedse Maxi Yachts. Al met al is de Poolse werf met haar brede productaanbod een serieuze marktpartij en de Delphia 34 is hierop een welkome aanvulling.
Standaard dat werkt
De Delphia 34 is leverbaar met diverse kielconfiguraties en het exemplaar waar wij mee varen is uitgerust met een midzwaard. Niet zo verwonderlijk overigens, want dit jacht wordt door Tornado Sailing ingezet als huurschip. Deze onderneming is gevestigd in het Friese Makkum, op een steenworp van Kornwerdersluis, dus grenzend aan de Waddenzee waar je prima kunt droogvallen. Met haar steile boeg oogt de door Andrzej Skrzat ontworpen Delphia lekker modern en dit geldt eveneens voor de strak gelijnde opbouw. Het doorgelatte (optioneel) grootzeil meet 27,00 m2, is naast karretjes uitgerust met lazy jacks en heeft een enkel lijns reefsysteem. Ter vervanging van het standaard grootzeil vermeldt de optielijst ook een rolgrootzeil. De fok meet 24,00 m2 en naar keuze is tegen meerprijs een zelfkerend exemplaar leverbaar.
De romp is gebouwd volgens de hand lay up methode en voor het dek wordt gebruik gemaakt van een sandwich constructie. Delphia biedt de 34 naar keuze aan in een versie met twee of met drie hutten. Standaard geschiedt de motorisering van de midzwaard-versie door middel van een Volvo D1-20 van 18 pk, maar ons testschip beschikt over 30 Nanni pk’s aan de vaste schroefas. Aan dek oogt alles prima verzorgd, inclusief de zwaardere (optionele) Lewmar lieren. Ons midzwaardjacht heeft trouwens een groot voordeel: de standaard aanwezigheid van twee roeren. Hiermee is de kans op uit het roer lopen tot vrijwel nul gereduceerd. De keerzijde hiervan is uiteraard verminderde roereffectiviteit op de motor bij lage snelheid. In geval van een briesje dwarswind zal de optionele boegschroef waarmee ons testschip is uitgerust ongetwijfeld goede diensten bewijzen. De gangboorden zijn breed genoeg voor veilig verkeer naar voren en terug en een aluminium voetrail maakt het geheel af. Vanaf de mast worden alle lijnen keurig over het dek naar de kuip gevoerd; over de manier waarop Delphia de dekdoorvoer van de elektrische bedrading verzorgt zijn wij iets minder enthousiast. Een zwanenhals is niet duurder maar zoveel effectiever.
Wat betreft het interieur biedt de Poolse werf ruime keuze. Ons testschip heeft een beuken interieur met fraaie antracietkleurige bekleding, maar ook andere fineersoorten en bekleding zijn leverbaar. Onze Delphia heeft drie aparte hutten, waarvan twee identieke in het achterschip. Beide hebben de beschikking over een royaal 2-persoonsbed. Vanuit de kuip bereik je via een vrij steile trap de kajuit met meteen aan stuurboord een gezellige pantry met een half-cardanisch opgehangen oven/2-pits kooktoestel, voorzien van veilige RVS beugels. Er tegenover bevindt zich de natte cel met veel aflegruimte en kastjes met apart gevormde deurtjes. Dankzij de vele ronde hoeken is deze ruimte gemakkelijk schoon te houden. Delphia heeft aan bakboord ruimte gereserveerd voor de navigatiehoek, schakelpaneel en een wegdraaibaar zitje. Helaas is er niet veel ruimte beschikbaar voor extra apparatuur. Voorts zijn er langsbanken aan beide boorden, waarachter extra opbergruimte te vinden is. Wij vinden de geknikte kastdeurtjes erboven leuk gevonden en bovendien prima passend in het interieur.
Varen
Wij schreven het al: op lage snelheid is de combinatie van een centrale schroefas met dubbele roeren niet zo effectief, maar met een beetje assistentie van de boegschroef is het ontmeren een fluitje van een cent. Met de extra zware dieselmotor loopt de Delphia zeer vlot knopen en laat zich prima sturen. Als we eenmaal op open water zijn zetten we zeil. Er staat 4 Beaufort en met een beetje trim lopen we al snel 7,5 knopen, aan de wind. Onze Delphia 34 laat zich met de juiste roerdruk plezierig varen en reageert niet al te heftig op een vlaagje. Uit pure nieuwsgierigheid halen we het midzwaard volledig op, waarna er nog een centimeter of 40 over ruim een meter lengte kiel overblijft. Zoals valt te verwachten verlijert zij dan behoorlijk, maar zeker niet overdreven. Inmiddels is de windkracht toegenomen tot een kleine 6 Beaufort, tijd voor een eerste rif relaxed en zonder overmatige roerdruk op koers te kunnen blijven. Onder deze condities is dit zeiljacht nog steeds fijn en bovendien met een kleine bemanning te zeilen.
Conclusie
Er zijn meerdere goed presterende 34 voeters op de markt, maar daarvoor dienen de financiële reserves in de meeste gevallen aanmerkelijk zwaarder te worden aangesproken. Met een basisprijs van …… euro brengt Delphia een aantrekkelijk ogend en goed presterend zeiljacht op de markt. Je kunt er bovendien gemakkelijk en comfortabel langere tochten mee maken. Maar dan zul je deze Delphia 34 wel met een behoorlijk aantal extra’s moeten uitrusten, zoals zwaardere lieren, en boefschroef, verwarming of een doorgelat grootzeil met lazy jacks. Daarmee komt de totale aanschafprijs weliswaar een stuk dichter in de buurt komt van de directe concurrentie, maar technisch gezien valt er verdraaid weinig op deze Delphia 34 aan te merken.
[box]Specificaties[/box]
Lengte over alles: 10,35 m
Breedte: 3,47 m
Diepgang: 1,85 m
Doorvaarthoogte: 13,20 m
Waterverplaatsing: 5.000 kg
Ballastaandeel: 1.420 kg
Aantal slaapplaatsen: 6 verdeeld over drie hutten
Brandstoftank: 100 liter
Verswatertank: 130 liter
Vuilwatertank: 47 liter
Motorisering: Nanni diesel 30 pk
CE Categorie: A
Ontwerp: Andrzej Skrzat
Werf: Delphia Yachts Kot sp. j. Żurawia St. 6/12, 00-503 Warsaw
Dealers voor BE/NL: Tornado sailing Makkum, Jachtwerf de Grevelingen, Scharen-dijke
Website: www.delphiayachts.eu
Tekst en foto’s: Alfred J. Boer
(Verschenen in VAREN september 2015)