Blue cruise jacht bij uitstek
Ruim 40 jaar nadat Cantiere del Pardo historie schreef met de populaire en door de Finot Group ontworpen Grand Soleil 36, excelleert de Italiaanse werf nu met de Grand Soleil 46 LC. De toevoeging LC staat voor Long Cruise en doet zijn naam bepaald eer aan; deze nieuwkomer is een blue cruise zeiljacht bij uitstek.
Gedurende bijna een halve eeuw van haar bestaan kende Cantiere del Pardo talrijke hoogtepunten met de nadruk op sportieve prestaties. Naast de al eerder genoemde Finot Group werkte de werf samen met de meest gerenommeerde ontwerpbureaus waaronder het Argentijnse German Frers en Bruce Far. Laatstgenoemde tekende voor de legendarische Maxi 64. Bovendien ontving de werf prestigieuze ‘Boat of the Year’ onderscheidingen voor respectievelijk de GS 50 en de GS 39. Onze ervaring heeft geleerd dat Grand Soleils goed presterende sportieve zeiljachten zijn, maar in het verleden liet de werf helaas ook wat punten vallen als het gaat om het afwerkingsniveau. Wij waren dan ook erg benieuwd wat wij zouden aantreffen tijdens onze kennismaking met bouwnummer 1 vanuit het Italiaanse Loana. Een eerste blik vanaf de steiger stelt ons niet teleur; waar een targabeugel de lijnen van een jacht dikwijls verstoort, hebben de ontwerpers bij de 46 LC een geslaagde poging gedaan om het tegendeel te bewijzen. Er is natuurlijk best veel voor te zeggen om de grootschoot uit de kuip te weren en een targabeugel biedt daarnaast ook nog eens veel veilige houvast. Maar dat niet alleen: het vormt ook een solide basis voor de dektent, waarmee de grote kuip kan worden omgevormd tot een aangename lounge plek met voldoende stahoogte. De keerzijde hiervan manifesteert zich overigens in buiskapramen van enorme hoogte. En profiel maakt dit de LC 46 er niet fraaier op, maar het geheel zorgt daarentegen wel voor optimale bescherming tegen de elementen en ongehinderd zicht naar voren. Tijdens de testvaart lieten wij het uit meerdere delen bestaande geheel in de hoezen, mede vanwege de aangename temperatuur en het helaas ontbreken van een mooie bries.
Ergonomie
De afkorting LC staat voor Long Cruise en kent naast het standaardmodel een Performance uitvoering die zich onderscheidt door een 80 cm hogere mast met rod rigging en een 110 pk Yanmar diesel in plaats van een 75 pk krachtbron van Volvo. Het ontwerp is afkomstig van Nauta Yacht Design en Marco Lostuzzi ontfermde zich over de hydrodynamische aspecten. Mede dankzij de hogere mast telt de Code 0 van de Performance-uitvoering met 120m2, precies 10 vierkante meters meer dan de standaard lichtweerlap. Grand Soleil biedt als extra een drieblads Gori-klapschroef met overdrive aan; de eigenaar van ons testschip (in Performance uitvoering) heeft hier ook voor gekozen. Als we op ons gemak een rondgang maken over het dek dan valt al snel op dat de wandputtings van de rod rigging dusdanig zijn gepositioneerd dat je er met het grootste gemak, zonder moeilijke capriolen, tussendoor kunt lopen. Het gangboord is lekker breed met een hoge zeerailing en ter hoogte van de kajuit zorgt een brede teakhouten rail voor prettige houvast. In de cockpit zouden wat extra houvast voorzieningen naar onze mening echter geen kwaad kunnen. Onder helling heeft de stuurman bovendien geen voetsteun om zich schrap te zetten; desgevraagd bleek de eigenaar er geen prijs op te stellen, maar de werf monteert graag een set op de plek waar men dit wenst. Zoals reeds eerder opgemerkt is de kuip goed beschermd en ongekend ruim. Grand Soleil heeft veel aandacht besteed aan de factor ergonomie; dit uit zich onder andere door de aanwezigheid van organisers voor de lijnen bij de stuurwielen en de optionele elektrische Lewmar lieren maken het zeilende leven aan boord wel zo gemakkelijk. De bewegingen van de dubbele, eveneens van Lewmar afkomstige stuurwielen worden via kabels overbracht op het enkele roer. De stevig uitgevoerde stuurkolommen komen vanuit de boorden en laten de kuipvloer vrij; het zorgt voor nog meer ruimte in de toch al ruim bemeten kuip. Wij vinden de uitklapbare bakken op de kop van de beide banken een slimme vondst; er is genoeg ruimte om alle schoten en vallen in op te bergen en het vrijwaart de kuip van hinderlijke spaghetti. Op het voorschip heeft Cantiere del Pardo een luxe zonnebed gecreëerd dat optioneel zelfs van een passende bimini kan worden voorzien. Daarvoor vinden we een grote ankerkluis met volop bergruimte voor fenders en voldoende capaciteit voor het langere kettingwerk. De (optionele elektrische) ankerlier is voorzien van een ontlastende kettingstopper en heeft hier ook een plaatsje gekregen. De elektrische roller voor het voorzeil is vakkundig ingebouwd. En zoals dit geldt voor alle luiken op de Grand Soleil 46 LC is het stevig uitgevoerde ankerluik gasgeveerd. De spiegel kan electro/hydraulisch worden neergelaten om zo te kunnen dienen als spiegelbreed zwemplateau. In deze positie is ook het optionele reddingsvlot toegankelijk. Het dekbeslag is van hoge kwaliteit en waar nodig zien we beschermende RVS profielen. Kortom, aan dek is alles dik in orde.
Als wij via de trap met rechte treden (lastig onder helling) neerdalen in het interieur valt meteen op dat de ontwerpers alles in het werk hebben gesteld om licht en ruimte te creëren. De relatief lichte eiken betimmering draagt hier veel toe bij en getuigt bovendien van vakmanschap. De pantry beschikt over enorm veel aflegruimte en de opstaande randen van het witte Corian werkblad bieden bovendien extra grip. Speciale vermelding vraagt de afdekplaat voor het halfcardanische kooktoestel dat tijdens het koken ingenieus wegvalt achter het fornuis. De creatieve opstelling van de pantry verdient veel lof omdat onder alle omstandigheden houvast wordt geboden. En zoals het een goed blue cruise jacht betaamt, is voldoende koelcapaciteit onder handbereik. Optioneel kan de dinette in de salon worden benut als loungebank of twee extra bedden, maar met zes vaste slaapplaatsen verdeeld over drie hutten zal hiervan in de praktijk geen gebruik worden gemaakt. Een handige vondst is de in hoogte verstelbare navigatietafel die in de laagste positie kan worden afgedekt met een extra kussen waardoor alweer een extra slaapplaats ontstaat. Gezeten in de ruime salon waan je je beslist niet in een donkere kelder dankzij het vele licht en de grote ramen in de boorden. Tijdens lange reizen moet het hier goed toeven zijn. Dit geldt trouwens ook voor de drie hutten die allemaal ruim voldoende stahoogte bieden. De afzonderlijke bedden in de gastenhut aan stuurboord kunnen simpel en zonder tussenstukken tot een comfortabel 2-persoonsbed worden getransformeerd en overal zijn handige LED-leeslampjes voor handen. Rest ons nog de natte cel: deze beschikt over een met plexiglas deurtjes gescheiden douchecabine die bovendien is voorzien van een handig, opklapbaar bankje; wel zo veilig op volle zee.
Het water op
Windguru belooft ons weinig goeds tijdens de testdag; met een knoopje of vier houdt het in Porto de Loano zeer tot onze spijt helemaal op. Later in de middag komt er hooguit nog een knoop bij. De mannen van Grand Soleil stellen dan ook voor om te beginnen met de fotoshoot vanuit een snelle Lomac en met de 120m2 metende Code 0 perst de Grand Soleil alles eruit wat erin zit, maar als wij zelf weer aan boord zijn geklommen, dan blijft het log steken op 5.1 knoop. Akkoord nog altijd sneller dan de wind, maar dat mag ook wel. Goedbeschouwd moeten we dit verslag zien als een impressie, want onder invloed van de uitblijvende wind kunnen we onmogelijk aanvullende metingen doen. Maar voor ons staat wel vast dat deze nieuwe Grand Soleil telg alles in zich heeft om de term Long Cruise te kunnen waarmaken; het jacht oogt lekker modern, de werf heeft nergens op materiaal bespaard en er is goed nagedacht over de inrichting; zowel boven- als onderdeks. Mede dankzij de tegen meerprijs leverbare, elektrische lieren en de handige, goed gepositioneerde organisers is dit jacht comfortabel en veilig met een kleine bemanning te zeilen. Manoeuvreren doet zij zeer voorspelbaar en gemakkelijk. Op installatiegebied hebben we niets gevonden dat onze wenkbrauwen heeft doen fronsen. In tegendeel: de elektrische installatie is met grote zorg aangelegd en goed toegankelijk, inclusief de accubank. Het timmerwerk is zoals eerder vermeld van hoge kwaliteit en de afwerking is zonder meer top. Wat dit betreft liet Grand Soleil het soms wat afweten, maar de koper van een verse Grand Soleil weet zich verzekerd van een doordacht, betrouwbaar en degelijk gebouwd jacht. Mede dankzij de enorme kuip is deze 46-voeter bij uitstek geschikt voor de warmere wateren. Hoewel, je zult er bij ons maar mee gestraft zijn…
[box]Specificaties[/box]
Lengte over alles: 14,72 m
Breedte: 4,41 m
Diepgang: 2,30 m
Waterverplaatsing: 12.000 kg
Ballastaandeel: 4.200 kg
Zeiloppervlak: grootzeil 68 m2, Code 0 120 m2
Aantal slaapplaatsen: 6/9
Brandstoftank: 300 liter
Watertank: 600 liter
Vuilwatertank: 45 liter
Motorisering: Standaard 75 pk Volvo, motor testschip 110 pk Yanmar
CE Categorie: A
Ontwerp: Marco Lostuzzi/Nauta Yacht Design
Prijs: Vanaf 446.490 euro incl. btw
Dealer: Breskens Yacht Service, Middenhavendam 3 – 4511 AX Breskens www.breskensyachtservice.eu