5.3 C
België
donderdag, december 5, 2024

Jeanneau Cap Camarat 7.5 DC

Sinds jaar en dag geniet Jeanneau’s Cap Camarat-serie grote populariteit. Niet zo verwonderlijk, want het zijn goed presterende en dito geprijsde modellen. Vorig jaar introduceerde Jeanneau de nieuwe 7.5 Day Cruiser. VAREN ging er in de Méditerranée mee aan de haal.

De populariteit van de Cap Camarat’s is niet alleen te danken aan de goede vaareigenschappen die deze boten aan de dag leggen; de serie appelleert ook aan de toenemende acceptatie van door buitenboordmotoren aangedreven plezierboten. Akkoord, in de Méditerranée heeft dit type aandrijving inmiddels een belangrijk deel van de markt veroverd, maar qua aantallen is dit nog niets vergeleken met Amerika, waar men de grote voordelen van een buitenboordmotor al veel langer onderkent. Zoals daar onder andere zijn: gewichtsbesparing en eenvoudiger onderhoud. Maar veruit het grootste voordeel is ruimtewinst. De Cap Camarat is daarvan een treffend voorbeeld: over alles gemeten telt deze nieuwe Jeanneau-telg nog geen acht meter, maar je beschikt over zo veel ruimte dat je er met gemak een weekend in kan doorbrengen. Het huidige pallet Cap Camarat kent naast de hier omschreven Day Cruiser liefst vier varianten, leverbaar in verschillende lengtes: een bow rider, een center console en een Walk Around. Terug naar onze 7.5 DC Série 2, zoals de officiële benaming luidt. Dit model verdraagt maximaal 300 paardenkrachten aan de spiegel, als minimum adviseert Jeanneau 225 pk om ten volle te kunnen profiteren van het rompontwerp. Onze testboot is voorzien van een 250 pk sterke Yamaha outboard, een ideale combinatie, zoals later zal blijken.   

Beugel

Op de dag van onze testvaart is de oude haven van Cannes gezegend met een aantrekkelijk voorjaarszonnetje met bijbehorende temperatuur; ideaal om een boot met open kuip langdurig te kunnen varen zonder bang te hoeven zijn voor een paar bevroren vingers. Sterker nog, mede dankzij de enorme panoramische voorruit die tot ver in de flanken doorloopt, zit je zelfs onder beduidend minder favoriete weersomstandigheden goed beschut. Enfin, we stappen eerst maar eens aan boord voor een nadere kennismaking met het ontwerp. De 7.5 DC ligt met met haar spiegel aan de kade en wij benutten het zwemplatform om via de ingang aan stuurboord met een sprongetje aan boord te klimmen. De beugel waarop het ski-oog is gemonteerd is weliswaar optioneel, maar beslist een aanrader, ook als je niet van plan bent om te waterskiën. Immers, deze beugel biedt prima steun tijdens het aan en van boord gaan via de spiegel. Laten we niet vergeten te melden dat het zwemplatform aan beide boorden is voorzien van ‘uitlopers’ die niet alleen handig zijn om te voor anker of in de haven te spelevaren, maar die de kostbare Yamaha 6-cilinder ook nog eens deels beschermen. De C-vormige bank aan bakboord zit comfortabel en met neergelaten rugleuning aan de spiegel kan met behulp van een slim (lichtgewicht) invulstuk simpel een groot zonnebed worden gerealiseerd; op deze manier is de toegang tot de spiegel geblokkeerd zodat kleine kinderen niet snel ongezien de benen kunnen nemen. In standaard setting, met de rugleuning van de meevaarbank omgedraaid, biedt de kuip van de Cap Camarat 7.5 met gemak plaats aan acht personen. De ontwerpers zijn absoluut niet over een nacht ijs gegaan, want de goed geproportioneerde bakskist is met een vinger te openen, zonder dat een complete set kussens moet worden verwijderd. Slim!

De stuurman of vrouw heeft evenmin te klagen, want de goed verstelbare stuurstoel met flip-up kussen geeft zowel zittend als staande sturen goede steun en waarbij de blik op het strak uitgevoerde dashboard niet of nauwelijks wordt gehinderd. Rustend met de elleboog op het vrijboord kun je het gas goed doseren, ook op ruwer water. Wel zo plezierig is de aanwezigheid van een tweetal bekerhouders op het dashboard en onder het stuurwiel is ruimte om bijvoorbeeld een zonnebril of telefoon zeevast op te kunnen bergen. Links van de stuurconsole tekenden de ontwerpers een tweetal treden die naar het voordek leiden. Uiteraard is het middelste deel van de voorruit scharnierbaar. Aan weerszijden van het ‘looppad’ op de het voordek zijn grote lichtstraten aangebracht die in combinatie met de grote ramen in de boorden voor aangenaam veel licht in het vooronder zorgen. En over dit vertrek gesproken: Met behulp van een scharnierbaar inzetstuk kun je hier met twee personen gerieflijk -desgewenst met zeezicht- de nacht doorbrengen. Het bed is enigszins diagonaal geplaatst om ruimte te kunnen bieden aan een kleine natte cel aan stuurboord. Onder de kuipvloer is een derde slaapplaats gecreëerd, hoewel dit woord niet helemaal recht doet aan het comfort vanwege de geringe afmetingen. Leuk voor een kind, maar ideaal als aanvullende bergruimte voor kussens, tafels enz. Dankzij de aanwezigheid van grote raamoppervlakken dringt zich onderdeks absoluut geen gevoel van claustrofobie op; voor een boot van deze afmetingen is dit ongekend. 

Varen maar

Wij zijn ondertussen met vier volwassen en maken ons gereed om van wal te steken, waarbij de speciale fenderhouders in de kuip direct hun dienst bewijzen, zoals dit ook geldt voor de handzame, midscheeps geplaatste klampen en het gemakkelijk kunnen opbergen van de landvasten. Overigens was uw redacteur samen met de schipper als eerste aan boord en dan is het fijn om te ervaren wat de romp doet dat als een ministens 90 kg wegend persoon aan boord springt. De Cap Camarat reageert logischerwijs, maar beslist niet heftig. Ook als ik met de schipper snel van SB naar BB en weer terug beweeg, dan gebeurt er weinig en dit stemt ons bepaald hoopvol want het zegt het nodige over de stabiliteit. Zoals reeds aangestipt zijn de weersomstandigheden uitgelezen en varen wij beheerst met pakweg 800 toeren op de teller richting het havenhoofd. De Cap Camarat beschikt standaard over hydraulische besturing en deze voelt qua weerstand prettig aan. Ondertussen proberen we de effectiviteit van de optionele boegschroef; met behulp hiervan manoeuvreer je deze boot met het grootste gemak. Zelfs als er maar weinig ruimte is. Ideaal voor de beginnende watersporter. Het valt ons op dat er standaard geen ruitenwissers zijn gemonteerd terwijl dit in onze ogen een standaardvoorziening zou moeten zijn die je soms onverwacht maar al te graag voor handen zou hebben. Overigens blijkt deze boot plezierig droog te varen en hoefde er überhaupt niet te worden gewist. 

Eenmaal ruim in de Golfe de la Napoule controleren wij of alle opvarenden veilig zitten of houvast hebben gaat het gas erop. Kortstondig verheft de boeg zich uit het water, om nog geen vier seconden later alweer te zakken als de boot in plané komt. Ondertussen is het zicht naar voren met gebruikmaking van de flip-up positie geen moment beperkt geweest. Wel zo veilig! Vervolgens laten wij de boot behoedzaam weer bijna stilvallen om te zien wat de achteropkomende golf doet. Met bewust nog een beetje vaart erin blijft de boel mooi droog. Nogmaals het gas erop en het neemt net iets meer dan 17 seconden tijd om een respectabele topsnelheid te bereiken van 38,9 GPS-gemeten knopen (verbruik 95 liter/uur). Gecontroleerd gooi- en smijtwerk leert ons dat de Cap Camarat 7.5 DC zich niet snel van de wijs laat brengen. Mocht je op hoge snelheid te scherp insturen, dan slipt het achterschip beheerst weg zonder abrupte en risicovolle bewegingen voor de opvarenden. Onze testboot is weliswaar een pre-productie exemplaar, maar wij kunnen het niet betrappen op krakende panelen, deuren of wat dan ook. Voor lekker rustig varen is echter ook veel te zeggen en waarbij het brandstofverbruik bovendien een stuk aangenamer is: constant 7,5 knoop varen vraagt slechts 12,5 liter per uur en met een brandstofvoorraad van maar liefst 280 liever hou je het zo erg lang vol!

Conclusie

Wat ons betreft is de nieuwe en bovenal veelzijdige Cap Camarat 7.5 DC een welkome aanwinst die niet alleen geschikt is voor het maken van dagtochten, maar zich ook prima leent als weekender. Met een bijna 4m2 metende kuip die kan worden afgedekt met een optionele bimini of cabrioletkap biedt deze slechts acht meter lange boot comfort aan grotere families of een koppel met eveneens watersport minnende vrienden. 250 pk aan de spiegel blijkt voldoende voor sportieve uitdagingen en dankzij de prima vaareigenschappen is het welhaast onmogelijk om in de buurt van de grenzen te komen. Met andere woorden: ook beginners hebben een perfecte metgezel aan de Cap Camarat 7.5 DC. En laten we vooral niet vergeten te benadrukken dat deze boot zich dankzij het beperkte totaalgewicht vrij gemakkelijk laat traileren, waarmee de mooiste vakantiebestemmingen binnen bereik liggen.

Specificaties

Lengte over alles:       7,79 m
Breedte:          2,55 m
Diepgang:       0,52 m
Doorvaarthoogte:       1,65 m
Waterverplaatsing:      1.510 kg
Aantal slaapplaatsen:  2 +1
Brandstoftank:            280 liter
Verswatertank:           80 liter
Motorisering:  250 pk Yamaha outboard. (225 pk min. 300 pk max.)
CE Categorie: C-9 / D/9
Ontwerp:        Sarrazin Design, Michael Peters Design, Jeanneau Design
Prijs:   Vanaf 44.407 euro incl. btw, excl. motor
Dealer voor België:    Marina Yachting Center, Oostende
E-mail:             info@marinayachtingcenter.be
Website:          www.marinayachtingcenter.be

Vorige artikel
Volgende artikel

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Laatste artikels