12.9 C
België
donderdag, oktober 10, 2024

Jeanneau Sun Odyssey 519

Gemak dient de mens

Met haar vlaggenschip, de Sun Odyssey 519, tracht Jeanneau clientèle uit het hogere segment naar zich toe te trekken. Hiertoe trok de succesvolle combinatie Phillip Briand/Jeanneau Design alle registers open. De blue cruiser pur sang van de Franse werf kan zelfs worden uitgerust met Assisted Sail Trim (AST) om het toch al luxeleven aan boord nóg gemakkelijker te maken.

De Jeanneau Sun Odyssey is en blijft een productiejacht, maar is niettemin leverbaar in vijf verschillende indelingsvarianten. In alle gevallen beschikt het achterschip over twee identieke gastenhutten, terwijl het voorschip naar keuze kan worden ingedeeld met twee hutten met elk een tweepersoonsbed (ideaal als charterschip waarbij alle hutten de beschikking hebben over een eigen douche/toilet) of dient als eigenaarshut. In het laatste geval biedt Jeanneau ook nog eens keuze uit een versie met twee luxe zetels tegenover de L-bank met daarnaast een uitgebreide galley of in plaats hiervan een aparte hut met twee 1-persoonsbedden en een galley tegenover de L-bank. Rest vervolgens nog de keuze voor betimmering met licht eiken of traditioneel teak. Kortom: keuze te over, om nog maar te zwijgen over de uitgebreide optielijst als het gaat om standaard of korte kiel, een doorgelat grootzeil of een in-mast rolzeil en ga zo maar door. Vanbuiten oogt de 519 zonder meer strak en eigentijds en de set carbon stuurwielen voegt er een sportief tintje aan toe. De raampartij in de opbouw is strak vormgegeven en de ramen in het boord ter hoogte van de kajuit harmoniëren goed met het geheel. De lichte knik in de romp wordt geprononceerder naar de spiegel toe en zorgt volgens de ontwerpers niet alleen voor grotere stabiliteit, maar ook voor meer interieurvolume. Vanuit de grote kuip leiden brede gangboorden -beveiligd door zeerailing van voldoende hoogte- naar het voorschip waar de vaste boegspriet en het geïntegreerde Delta anker direct opvalt. Uiteraard leent deze voorziening zich eveneens bij uitstek voor het voeren van een Code 0.

Midscheeps in de zeerailing zijn handige openingen gerealiseerd waarbij zware rvs-beugels  voor een veilige grip zorg dragen tijdens aan- en van boord gaan. Ons testschip is uitgerust met een doorgelat grootzeil met lazy jacks; zoals eerder opgemerkt kan ook voor een in de mast rollend exemplaar worden gekozen. De afwerking, zowel interieur als exterieur, staat op hoog niveau en op het eerste gezicht heeft de werf nergens bespaard op accessoires. De kuip is ongekend ruim leent zich bij uitstek voor Mediterrane omgevingen en er te genieten van de zon. Maar dat niet alleen, want er is genoeg ruimte om met behulp van de uitgeklapte kuiptafel met een relatief groot gezelschap een uitgebreide maaltijd te serveren. Bovenop is er ruimte waar losliggende spullen onder helling zeevast kunnen worden bewaard. Zelfs met water over het gangboord bleef onze zware spiegelreflexcamera keurig op zijn plaats! Desgewenst kunnen de opvarenden in de kuip onder minder fraaie weersomstandigheden beschutting vinden onder de grote (optionele) buiskap. Tot onze blijdschap is er nu eens niet ‘bezuinigd’ op de ruimte tussen de spiegel en de stuurwielen; zowel staand als zittend heeft de stuurman niets te klagen en de aanwezigheid van het optionele Assisted Sail Trim geeft een extra dimensie aan het begrip ‘gemak aan boord’, waarover later meer. De kuipbanken zijn goed geproportioneerd en de zithoek is aangenaam. Voor anker komt het neerklapbare zwemplatform goed van pas.

Vier brede treden die ook onder helling voldoende grip bieden leiden naar de ruime salon, waar overal voldoende houvast is te vinden. Rvs-beugels zijn standaard bekleed met leer; het zorgt voor extra cachet. De versie waarmee wij varen is die met de eigenaarshut in het voorschip en twee geïntegreerde zetels tegenover de L-vormige zitgroep. Tussen deze zetels -met comfortabele armleuningen- bevindt zich een in een lade verborgen bar; een betere plek kun je niet bedenken! De ernaast gesitueerde galley beschikt over alle noodzakelijke apparatuur en over voldoende laden en kasten om proviand te kunnen opbergen voor langer verblijf aan boord. De ontwerpers hebben bovendien voor voldoende aflegruimte gezorgd en ook onder helling kan de kok probleemloos zijn of haar gewaardeerde werk doen. De oven is half-cardanisch opgehangen; potten en pannen op de drie gasgestookte pitten kunnen -zoals het hoort- zeevast worden vastgeklemd. Mede dankzij de grote breedte van 4,69 meter kon een compromisloze zithoek worden gerealiseerd met een grote, uit twee delen bestaande tafel. De losse stoeltjes zijn van een fraai design en blijken ook nog eens goed te zitten. De al eerder omschreven combinatie van drie ramen in elk boord zorgen niet alleen voor veel lichtintrede, maar ook voor prachtig uitzicht naar buiten. Ook de luiken in het kajuitdak dragen bij tot een aangenaam leefklimaat in de kajuit. Achter het hoofdschot bevindt zich de eigenaarshut waarvan het grote Franse bed aan de onderzijde is voorzien van passende, indirecte LED-verlichting. Met name dames zullen gecharmeerd zijn van de grote kaptafel aan stuurboord, maar wij kunnen ons ook voorstellen dat de kapitein zich hier in alle rust kan concentreren op de komende honderden zeemijlen.

Het moge duidelijk zijn dat de eigenaars al dan niet samen met hun gasten ook tijdens langere reizen kunnen rekenen op ruim voldoende comfort op sanitair gebied met ruime natte cellen. Dat is op zich niet uniek, ware het niet dat Jeanneau er bovendien voor heeft gezorgd dat de warmwatercapaciteit met 40 liter ruim bemeten is. Dat zien wij weleens anders… De beide -nagenoeg identieke- gastenhutten in het achterschip met deels stahoogte hebben de beschikking over een 2-persoonsbed van voldoende afmetingen en ook wat betreft kastruimte valt er weinig te klagen. Qua installatietechniek hebben wij evenmin te klagen; bedrading en leidingen zijn vakkundig aangelegd en minstens zo belangrijk: deze zij te allen tijde gemakkelijk bereikbaar. Dit geldt ook voor de diverse tanks en voorzieningen onder vloer.

Assisted Sail Trim

De dag dat wij de Jeanneau Sun Odyssey in de wateren rond de haven van Cannes aan de tand mogen voelen staat er een behoorlijke zee dankzij de harde wind die de mondaine plaats al dagen teistert. We zijn met een (te) groot journalistengezelschap aan boord en laten het ontmeren zekerheidshalve over aan de specialisten van Jeanneau. Eenmaal buiten het havenhoofd zetten we de zeilen en laten wij ons door de Italiaanse Pietro, engineer van Harken, uitgebreid informeren over het state-of-the-art Assisted Sail Trim systeem. Volgens Pietro is deze toch redelijk baanbrekende innovatie aanvankelijk eindeloos uitgetest op een Beneteau Cyclade, waarna ook onze testboot honderden mijlen tot het uiterste is getergd. ‘Op enig moment dreigden de elektrische lieren zelfs oververhit te raken. Niet zo verwonderlijk als je in slechts een uur tijd honderd keer overstag gaat of gijpt,’ aldus de specialist. Het strekt te ver om AST in dit artikel in detail te behandelen, maar wij zijn zeer onder de indruk van het systeem; het is een bijzondere ervaring om de lieren uit eigen beweging zowel voorwaarts als achterwaarts te zien bewegen. De video’s op de website van Jeanneau maken het verhaal aanschouwelijk. De vaareigenschappen van de 519 laten zich omschrijven als uitstekend, terwijl dit jacht ook zonder AST probleemloos door een kleine bemanning kan worden gevaren. Dankzij de lage opbouw heeft de stuurman goed zicht, ook indien gezeten in de uiterste hoek van de hekstoel. Helaas was het in de wateren rond Cannes vanwege het grote gezelschap aan boord niet mogelijk om meetgegevens te verzamelen, maar een ding is ons duidelijk geworden: zelfs in zware zeegang en pittige uitschieters van Beaufort gedraagt de Jeanneau Sun Odyssey zich voorbeeldig en bekruipt ons geen moment van twijfel.

Conclusie

De basisprijs van de Jeanneau Sun Odyssey is met een bedrag van 319,189 euro zonder twijfel aantrekkelijk. Voor deze prijs heb je een uitstekend zeilende blue water cruiser alias ruimtewonder die bovendien degelijk is gebouwd en zich kenmerkt door slimme indelingsvarianten. Deze maken dit jacht geschikt voor alleen zeilende echtparen, families met kinderen, maar ook voor het betere charterwerk. Bedenk alleen wel dat je er zomaar een ton bij kan optellen als je kiest voor een uitgebreider navigatiepakket of extra’s in het interieur of exterieur. Zo beschouwt Jeanneau een spatscherm bij de douche als extra en een in onze ogen redelijk gewenste drieblads klapschroef kost zo’n 1.700 euro. Voor het door ons gewaardeerde Assisted Sail Trim pakket vermeldt de uitgebreide optielijst de lieve somma van 33.759 euro. Maar zelfs al verspijker je twee ton extra, dan nog ben je aanmerkelijk voordeliger uit in vergelijking met een gemiddelde Scandinaviër van vergelijkbare lengte. Daarbij zeilt de Jeanneau Sun Odyssey uiterst plezierig, kenmerkt zich door een veilig ballastratio en kan met behulp van wat (elektrische) extra’s met gemak met een kleine bemanning worden gezeild. Kortom: geen slechte keuze.

Specificaties

Lengte over alles:       15,75 m
Breedte:          4,69 m
Diepgang:       2,28 m 1,73 (korte kiel)
Waterverplaatsing:      13.900 kg
Aantal slaapplaatsen:  6/8
Brandstoftank:            240 liter
Verswatertank:           640 liter
Vuilwatertank:            160 liter
Zeiloppervlak: 114 m2
Motorisering:  75 pk Yanmar saildrive
CE Categorie: A12/ B14/ C16
Ontwerp:        Phillip Briand / Jeanneau Design
Prijs:   Vanaf  319.189 euro incl. btw
Werf:   Jeanneau
Dealer voor België:    Marina Oostende – Dokter E. Moreauxlaan 3 – 8400 Oostende
Tel.:     059/32.00.28
Website:          www.marinaoostende.beinfo@marina-oostende.be

Voor een PDF versie van deze vaartest klik hier

Vorige artikel
Volgende artikel

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels