Een al ruimte en bedieningsgemak
Al eerder kregen wij de kans om de Nautitech 46 Open catamaran aan een uitgebreide test te onderwerpen. Vanwege de groeiende populariteit van meerrompers verwachten wij er echter goed aan te doen om deze keer de vernieuwde Nautitech 40 Open voor het voetlicht te plaatsen.
Voordat we nader ingaan op het onderwerp van deze test gaan we nog even terug naar 1994, in welk jaar het Franse Dufour Yachts besluit om in La Rochelle onder de naam Nautitech een aparte catamaran tak in het leven te roepen. In 2002 verzelfstandigt het merk om zich zes jaar later in Rochefort sur Mer te vestigen. Uiteindelijk wordt Nautitech in 2014 ingelijfd bij het Duitse Bavaria. Voor haar ontwerpen doet de werf al jaren een beroep op niemand minder dan Marc Lombard, die destijds het spits afbeet met de populaire Nautitech 54. In de door ons geteste, vernieuwde 40 Open, is zijn hand dan ook duidelijk te herkennen. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar qua lengte/hoogteverhouding prefereren wij een Open uitvoering boven die van een Flybridge model. Daar komt bij dat de werf er bovendien voor heeft gekozen om de verticale delen van de opbouw in donkergrijs uit te voeren, als gevolg waarvan het profiel optisch lager lijkt dan het daadwerkelijk is. De rechthoekige raampartijen in de rompen maken deze Nautitech niet alleen onderscheidend, maar onderstrepen het moderne design. Tijdens ons bezoek aan Jansma Jacht in Sneek komt de regen met bakken uit de hemel en zien wij ons genoodzaakt om de vertrouwde dekwandeling enigszins te beperken. Niettemin constateren wij dat Nautitech niet heeft bespaard op het staand of lopend want; de toegepaste materialen zijn allemaal van hoge kwaliteit en de maatvoering van de lieren is in overeenstemming met de krachten waaraan zij worden blootgesteld. Toercatamarans laten zich in de regel door een kleine bemanning zeilen en de Nautitech 40 Open vormt hierop geen uitzondering; alle lijnen worden teruggevoerd tot dichtbij de stuurwielen en mocht het nodig zijn om je naar het voordek te begeven, dan vind je veilige houvast aan de handrail langs het salondak. Hierop is tevens de grootschootoverloop gemonteerd van het doorgelatte, 63 m2 grote en licht uitgebouwde grootzeil waardoor de kuip gevrijwaard blijft van lijnen.
Ruimte met een hoofdletter
Verderop in dit verslag wordt duidelijk dat de stahoogte in de drijvers voor een 40 voeter opmerkelijk groot is. Wel zo comfortabel en met als gevolg waarvan de brug relatief hoog boven het wateroppervlak uittorent. Weliswaar komt dit op het Sneekermeer totaal niet tot zijn recht, maar onder zwaardere condities zullen de meeste snelheidsremmende golven onder deze Nautitech 40 Open doorrollen. Dit brengt ons op het onderwerp bouwwijze; Nautitech maakt ook voor de plaatsing van de schotten gebruik van vacuüminjectie. Deze, voor de stijfheid van het jacht mede essentiële, delen blijven dan ook onwrikbaar op hun plaats. Veilig én het voorkomt het bekende hinderlijke kraken en piepen. De werf schonk bovendien veel aandacht aan de isolatie; zowel thermisch als geluidstechnisch. Akkoord, op een cat zit je al snel verder verwijderd van de motoren, maar het geluid van de beide 30-pk Volvo Penta’s blijft plezierig ruim onder de comfort grens. Gelukkig kunnen we Nautitech voor wat betreft het installatiewerk nergens betichten van de Franse slag; we zien vakkundig aangelegde boordelektriciteit en dito elektronica, de motoren zijn zorgvuldig geïnstalleerd op stevige fundaties en de timmerlieden namen genoegen met minimale toleranties. Dit hebben we wel eens anders gezien.
De talloze losse vloerpanelen zijn niet voorzien van openingen of andere zaken en moeten daarom worden verwijderd met een forse, meegeleverde zuignap. Esthetisch gezien een prima oplossing, maar in onze ogen niet altijd even praktisch, zeker niet als de zuignap even onvindbaar mocht zijn. Het is een keuze, zoals de ontwerpers ook opteerden voor een aanrechtblad zonder waterkering. Gelukkig is dit laatste inmiddels in de productie aangepast en verder absoluut niets dan lof. Kuip en salon bevinden zich op hetzelfde niveau en zorgen voor een naadloze overgang tussen beide ruimtes, waarbij het woord ruimte met hoofdletter wordt geschreven, zo ongekend groot als het geheel toont en daadwerkelijk ook is. Geen wonder dat menig echtgenote weinig tegengas geeft bij de voorgenomen aanschaf van een catamaran als deze Nautitech 40 Open. Bovendien: het moet al redelijk spoken als je je espresso of glas wijn niet meer probleemloos op de tafel kunt laten staan.
Veilig hoge zeerailing
Een andere typisch catamaran voordeel is het onovertroffen panoramische uitzicht vanuit de salon, waar uiteraard ook is voorzien in een navigatiehoek. Luiken in de voorruit zorgen tijdens een warme zeereis voor extra ventilatie. De goed geoutilleerde kombuis bevindt zich aan stuurboord, waar een trapje aan de voorzijde leidt naar de – met een handige schuifdeur af te sluiten – ruime gastenhutten sectie. Deze hutten delen een luxe natte cel met gescheiden douche. Voor de eigenaars reserveerde Nautitech de volledige bakboorddrijver, alwaar in het voorschip een werkelijk zeer ruime privé badkamer is gevestigd. In de optionele 4-huts versie is hier in een derde gastenhut voorzien. Overal ervaren we ruim voldoende stahoogte er er is meer dan voldoende bergruimte voor alle opvarenden.
Na deze onderdekse expeditie begeven we ons weer bovendeks om via de salon in de kuip te belanden. Naar wens kan deze volledig met tentdoek worden afgesloten; ideaal als de weergoden het eens laten afweten. Bijzonder sfeervol zijn de in het dak opgenomen LED-strips en dankzij de dakvensters kun je het grootzeil vanaf beide stuurstands zien en desgewenst trimmen. Over sturen gesproken: vanuit de comfortabele stuurstoelen heb je onbelemmerd zicht over de boeg en de consoles zijn groot genoeg om een tweetal B&G schermen te kunnen huisvesten. Aan beide zijden leiden trapjes naar de brede gangboorden die voorzien zijn van een veilig hoge zeerailing. Denk er hierbij wel aan dat je niet struikelt over de dakluiken; immers, deze zijn bij een catamaran logischerwijs opgenomen in de drijver annex gangboord. Een vlak gemonteerd exemplaar zou hier uitkomst bieden, maar dit gaat weer ten koste van de hoofdruimte onderdeks. Een keuze dus.
Om haar as
Wij schipperen niet dagelijks een bijna zeven meter brede catamaran en laten het uitvaren vanaf Jansma Jachting in Sneek dan ook graag over aan Nautitech specialist Remco Immink. Terwijl het nog steeds hard regent manoeuvreert hij de Nautitech 40 Open schijnbaar moeiteloos tussen twee andere jachten uit. Via de Houkesloot en de Vrije Pôlen varen we kalm richting het Sneekermeer. Achterom kijkend zien we een bescheiden zog, waar een enkelromper gegarandeerd al de eenden in het riet zouden hebben gejaagd. Op ons verzoek zet Immink de stuurboordmotor uit. Verrassend genoeg is slechts een lichte stuurcorrectie naar links nodig om de cat een rechte koers te laten varen. Een geruststellend idee als uitgerekend tijdens blakte een van de diesels onverhoopt mocht uitvallen. Eenmaal op het Sneekermeer hijsen we geassisteerd door elektrische lieren de zeilen, dus zonder enige fysieke inspanning. We killen beide diesels en met 10 knopen schijnbare wind versnellen we in een relatief kort tijdsbestek naar 5 knopen en al snel meer. Het blijft een merkwaardig fenomeen dat de hellingshoek ongeacht de koers nauwelijks verandert. Zelfs hoog aan de wind kom je niet verder dan een graad of vier. Hoe relaxed wil je het hebben! Een aantal tacks verder wordt het mede dankzij de zelfkerende fok duidelijk dat deze Nautitech daadwerkelijk met een kleine bemanning kan worden gevaren. Je zou het desnoods alleen kunnen. Met één motor vooruit en de andere achteruit ben je in staat om dit jacht bijkans om haar as te laten draaien. Uiteraard is het Sneekermeer verre van ideaal om een bluewater cruiser als deze Nautitech 40 Open aan een grondige test te kunnen onderwerpen.
Remco Immink zeilde met dit jacht over de beruchte Golf van Biskaje, een vaargebied met een bijzonder golfpatroon en weet dan ook te melden: “Met tussen de 16 en 20kn wind tegen zelfs niet één smashing wave meegemaakt. Kortom, comfortabel zeilen waarbij je je niet schrap hoeft te zetten en het leven aan boord zelfs tijdens lunch of diner prettig blijft,” aldus Immink.
Conclusie
Na deze kennismaking begrijpen wij steeds beter waarom grotere zeilcatamarans op stijgende belangstelling mogen rekenen. Het zijn uiterst comfortabele ruimtewonders waarmee je lange afstanden kunt afleggen en waarop, indien er ook gasten aan boord zijn, optimale privacy is gewaarborgd. De Nautitech 40 Open vormt hierop geen uitzondering. Het is een degelijk gebouwd en prima afgewerkt jacht met fijne zeileigenschappen en dat zich bovendien gemakkelijk met een kleine bemanning laat zeilen. Desgewenst kun je er bovendien probleemloos mee droogvallen. Met een alleszins redelijke prijs vanaf 377.000 euro vinden wij dit een interessante kandidaat.
Specificaties
Lengte over alles: 11,98 m
Breedte: 6,91 m
Diepgang: 1,35 m
Doorvaarthoogte: 20,5 m
Waterverplaatsing: 8.500 kg
Grootzeil: 63 m2
Fok: 28 m2
Aantal slaapplaatsen: 6 tot 8
Brandstoftank: 2 x 215 ltr
Verswatertank: 2 x 215 liter
Vuilwatertank: 2 x 45 liter
Motorisering: 2 x Volvo Penta Saildrive 30 pk
CE Categorie: A Oceaan
Ontwerp: Marc Lombard
Prijs: Vanaf 377.507 euro incl. btw. Testschip 476.740 euro incl. btw
Werf: Nautitech Catamarans Rochefort, Frankrijk
Agent voor België: Jansma Yacht Sneek
Website: www.nautitechcatamans.com – www.jansmajacht.nl
(Verschenen in VAREN februari 2021)