12.4 C
België
maandag, oktober 21, 2024

New Generation Parasailor

Begin de jaren 2000 zagen we een opmerkelijk zeil verschijnen aan de horizon. Een zeil met een gat er in. ‘Met een gat er in?’ Jawel, best opmerkelijk maar zeker niet gek, zo bleek. Zelfs aan onze Belgische kust was er af en toe een Parasailor te spotten. We praten over dit bijzondere zeil met Bojan Michiels van Kessenich, verdeler voor Parasailor en bevragen hem over de New Generation.

Varen: vertel eens, hoe bent u bij Parasailor uitgekomen?

Bojan: ‘Wel het begint allemaal in november 2003 in Las Palmas. Ik sta op het punt mijn eerste oceaanoversteek te gaan maken met de ARC. Mijn vriend en schipper Thomas vertelt mij dat we een revolutionaire nieuwe spinnaker gaan testen op onze oversteek. Een paar dagen later starten we in Las Palmas en hijsen de Parasailor, om tot aan de finish op Saint Lucia geen ander zeil meer te gebruiken. In wind variërend tussen 0 tot 35 knopen over dek, varen we snel en comfortabel met onze Catana 43 de oceaan over. Ik was nooit een fan van spinnakers vanwege hun lastige karakter, maar op deze ben ik op slag verliefd; wat een geniaal zeil. Het staat als een huis, heeft haast geen trim nodig en laat in vlagen de overdruk simpelweg ontsnappen. Grappig is het sneue gezicht van één van de opstappers aan boord. Deze dame zeilt normaliter Nacra op de Bodensee en had zich voorgesteld op de oversteek heel actief te moeten zeilen. Niets daarvan; de schoten staan vast en de autopilot stuurt. Uit verveling (en misschien uit wraak) gaat ze maar heel vies met eten experimenteren.’

Varen: Zeilers houden nogal vast aan tradities. Een spinnaker is een zeil zoals we dat al lang kennen. Hoe ga je in tegen die stroom?

Bojan: ‘Na terugkeer begint een lange reis tegen vastgeroeste zeilers-overtuigingen in. ‘Een gat in een zeil, belachelijk!’ ‘Een vleugel, wat een onzin!’ Tot op de dag van vandaag vind ik het frappant, dat een relatief klein groepje wedstrijdzeilers hun specifieke manier van zeilen tot norm en absolute waarheid weet te maken. Als ik een gezinsauto zoek, gaat Max Verstappen me toch ook niet vertellen dat ik absoluut een achtervleugel nodig heb voor de downforce? Alle sceptische ‘old-school-zeilers’ zijn echter diep onder de indruk van de stabiliteit en vergevingsgezindheid van de Parasailor zodra ik met ze ga varen en ze aan boord zien wat hij kan. Zoals een doorgewinterde wedstrijdzeiler vaststelt: ‘De Parasailor geeft een enorme return on investment, je hoeft bijna niets te doen voor veel extra snelheid’.

Voor kleine en toerbemanningen biedt hij echt enorme voordelen: géén spinnakerboom nodig hebben en toch pal voor de wind kunnen varen; heerlijk. Mooi rechtop varend. Door de lift van de vleugel vaar je mooi rechtop, wat de bestuurbaarheid en het comfort ten goede komt. Daarnaast kun je de Parasailor gijpen vanuit de kuip, zonder dat er iemand op het voordek hoeft; hoe veilig en comfortabel is dat?’

Varen: voor wie is dit zeil het meest geschikt?

Bojan: ‘Het gemak, de veiligheid en het comfort zijn natuurlijk vooral voor de toerzeiler met een kleine bemanning ideaal, maar zeker ook voor shorthanded wedstrijdzeilers die lange wedstrijden varen, zoals de CAMR of Round Britain. Het feit dat overdruk in een vlaag geloosd wordt door de opening maakt dat men met hardere wind veel minder snel uit het roer loopt en dus langer hard kan blijven varen. Op alle koersen tussen 70 en 180 graden is het ontspannen zeilen en zelfs bij licht weer blijft de Parasailor mooi staan. Veel cruisers hebben schrik van een ouderwetse spinnaker en het gedoe met die boom en schoten. Met de Parasailor wordt die stress weggenomen’.

Varen: Dus u was zo tevreden over de Parasailor dat u verdeler bent geworden?

Bojan: ‘Ja, al sinds mijn terugkeer na de eerste van mijn inmiddels 4 ARC’s. Nu bijna 20 jaar, 70.000 mijl en 8 oceaan-oversteken verder, ben ik nog steeds verliefd. Ondertussen is sinds 2019 de verder verbeterde en nog stabielere New Generation Parasailor leverbaar. Door fabrikant ISTEC is de vleugel geheel opnieuw ontworpen met een prachtig resultaat: de vleugel vult zich sneller bij het zetten en leegt zich sneller bij het bergen, staat nog stabieler en levert nog meer vermogen en lift. Nog makkelijker, nog stabieler en nog sneller varen dus. En dat zonder het gedoe; dat wil toch iedereen?

Meer informatie vindt u op www.parasailor.nl – info@bomarine.nl

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Laatste artikels