12.8 C
België
donderdag, oktober 10, 2024

Nimbus 365 Coupé

Ultieme familieboot

Het is alweer zes jaar geleden dat de 365 Coupé van Nimbus terecht werd uitgeroepen tot European Powerboat of the Year. Inmiddels is de 2.0 versie op de markt en VAREN wilde weleens weten of de Zweedse werf erin is geslaagd om dit succesmodel te evenaren. Lees snel verder!

Als we de gloednieuwe Nimbus 365 Coupé aan de verkoopsteiger van DeVaart Yachting in Lelystad in het vizier krijgen valt direct op dat het ontwerp van het oude model weliswaar herkenbaar is, maar dat de lijnen toch moderner en sportiever zijn geworden. Wij zien duidelijk overeenkomsten met de 305 en 405. Terecht heeft de werf vastgehouden aan de beproefde asymmetrische gangboorden; immers, traditioneel prevaleert bij Nimbus functionaliteit boven design. Dat is te merken aan tal van andere zaken. Neem bijvoorbeeld de aanmerkelijk dikkere schuurlijst naast een verlengd salondak dat het monteren van de kuiptent niet alleen gemakkelijker maakt, maar daarmee en profile ook fraaier oogt. Niet direct in het oog springend, maar wel degelijk merkbaar zijn de verhoogde salon/stuurhuisramen; bij het vorige model moest je bij een snel genomen bocht bukken om goed overzicht over het water te houden. Later zullen we vaststellen dat het zicht onder genoemde condities enorm is verbeterd. Gelukkig heeft Nimbus ook goed geanticipeerd op de stijgende vraag naar grotere kaartplotters. De stuurstand van de Nimbus 365 Coupé is nu groot genoeg om probleemloos een12 inch Simrad scherm te kunnen huisvesten. Bovendien is het mat grijze materiaal fijn reflectievrij. Dit is trouwens wel nodig ook met geopende schuifdaken, hoewel je er altijd nog voor kunt kiezen om de standaard aanwezige screens dicht te laten. We blijven nog even bij de stuurstand: bovenop de klokkenwinkel is naast een tweetal bekerhouders gedacht aan handige opbergruimte voor kleine spulletjes en bij de voetenruimte zien we ‘opbergzakjes’, die ook terugkomen bij de meevaarbank. En wie denkt dat er onder het deksel bij deze bank een assortiment kaarten schuilgaat heeft het mis: Nimbus benutte deze ruimte voor het verdekt opstellen van de optionele televisie. Het deksel is uitgerust met een gasveer, maar deze kan niet voorkomen dat het geheel een beetje te hard dichtklapt. Een zwaarder exemplaar lost dit echter probleemloos op. Voorts blinkt deze Nimbus uit door tal van andere praktische zaken, zoals de zwaar uitgevoerde schuifdeur naast de roerganger: deze verschaft gemakkelijk toegang tot het gangboord. Wij maakten er bijvoorbeeld dankbaar gebruik van tijdens het uitbrengen van een meerlijn. De comfortabele stuurstoel met flip-up zetel is perfect verstelbaar en geeft fijne zijdelingse steun. Ook over de positie en het bedieningsgemak van de diverse schakelaars zijn wij uitermate tevreden. 

Fraai rvs-rooster

Voordat wij ons letterlijk ‘verdiepen’ in het inwendige nemen wij onze lezers eerst graag nog even mee naar het exterieur, te beginnen bij het fors uitgevallen zwemplateau. De vorm hiervan is bijkans halfrond en beperkt hiermee de kans op schade tijdens manoeuvreren in krappe ruimtes. Aan weerszijden van de stevige zwemtrap bevindt zich onder een tweetal luiken veel bergruimte voor van alles en nog wat. Standaard is het zwemplateau voorzien van teak, ons testschip is tegen meerprijs belegd met Flexiteek. Uiteraard wordt de spiegel van deze 365 Coupé gesierd door de van Nimbus bekende, handige houder voor fenders. Een ander treffend voorbeeld voor het betere detailwerk zijn de in het gangboord onder een fraai rvs-rooster weggewerkte vulopeningen voor zowel water als brandstof. We mogen bovendien niet onvermeld laten dat onder de kuipvloer aan stuurboord een enorme bakskist is opgenomen die plaats biedt aan de cabrioletkap en nog veel meer. In deze ruimte is ook de Eberspächer heteluchtkachel opgenomen, ver verwijderd van de eigenaarshut.

Op het voordek kan met behulp van een kussenset een groot zonnebed worden gecreëerd en aan de rvs-handrail zijn aan beide zijden dubbele bekerhouders aanwezig; wel zo plezierig om de drankjes zeevast te kunnen fixeren. Minstens zo plezierig is de onder grote (anker)luiken verborgen elektrische lier; dit maakt ongehinderd in- of uitstappen via de boeg over de kenmerkende dolfijnen neus mogelijk zonder de tenen te stoten.

Langer verblijf aan boord

De indeling van de salon is traditioneel -maar daarmee tegelijkertijd ook efficiënt- ingericht met de galley aan stuurboord en een iets verhoogd gelegen, gezellige U-zitbank aan bakboord waarvan het voorste rugdeel simpel kan worden gekanteld om vervolgens te veranderen in de reeds eerder gememoreerde meevaarbank. Met geopend schuifdak ervaar je hier -evenals de stuurman- een regelrecht ‘cabriogevoel’ maar met de zekerheid dat het plafond met een druk op de knop in een paar seconden dicht is; ideaal in ons klimaat waar zon en regen soms met elkaar wedijveren! Via een van antislip profielen voorzien trapje dalen we af naar de eigenaarshut in het voorschip waar uw redacteur met zijn 1,87 met lengte genoeg speling ondervindt tussen kruin en plafond. In dit luxe vertrek geen gebruik aan bergruimte met onder andere twee grote laden onder het Franse bed, alsmede in de kasten met automatische indirecte LED-verlichting. Daarnaast is voldoende aflegruimte aanwezig. Een patrijspoort aan stuurboord biedt zicht naar buiten en zorgt in combinatie met het dakluik voor voldoende circulatie van frisse lucht. Als wij de tegenover de natte cel geplaatste deur aan bakboord openen wacht ons een verrassing: hier bevindt zich een volwaardige gastenhut inclusief zitbankje en kastruimte. Reken maar dat jonge kinderen zich hier ook uitstekend kunnen vermaken of slapen. De aan stuurboord gesitueerde natte cel met elektrisch toilet en gescheiden doucheruimte is zowel luxe, licht als ruim en daarmee zonder meer geschikt voor langer verblijf aan boord. Dit vertrek is door middel van twee deuren toegankelijk en zodoende ook bruikbaar als dagtoilet voor de gasten.

Starten maar

Na een uitgebreide rondgang door de diverse vertrekken is het de hoogste tijd om te ervaren hoe deze vernieuwde Nimbus 365-telg zich los van de steigers gedraagt. De Volvo D6-435 diesel hebben wij bewust al eerder gestart en is dus al mooi op bedrijfstemperatuur. De Zweedse werf heeft hoorbaar aandacht besteed aan het terugdringen van geluid, want met stationair toerental is het nauwelijks merkbaar dat de zelfontbrander ronddraait. Nadat wij de stuurstoel optimaal hebben afgesteld maken wij via de schuifdeur de laatste landvast los en slaan wij bij een temperatuur van zo’n 24 graden Celsius en een stevige bries van 4 Bft behoedzaam achteruit. Slechts een kort pulsje van de boegschroef is nodig om de box in rechte lijn te verlaten. Vervolgens varen we de verkoophaven uit om over het Havendiep richting ruimwater langs de Oostvaardersdijk te koersen. Ook bij hogere toerentallen blijft de Volvo zijn werk binnen zeer aanvaardbaar geluidsniveau doen en ongewenste trillingen blijven volledig uit. Eigenlijk valt het ons nu pas op hoeveel comfort de stuurstoel biedt; vooral de optimale zijdelingse steun is onder zwaardere meer dan welkom. Het is nog rustig op het water en zo kunnen wij uitgebreid experimenteren met een ideale stuurpositie, zowel zittend (al dan niet met flip-up zetel omhoog) als staande, waarbij uw redacteur in het laatste geval dankbaar gebruik maakte van het grote geopende schuifdak. De afstandsbediening blijft onder alle omstandigheden goed bedienbaar en dankzij de intuïtieve positie van de trim-, boeg- en hekschroef schakelaars grijp je nooit mis. Op lage snelheid blijft onze Nimbus voorbeeldig op koers en eenmaal in glijvaart is het al niet anders. Bijna volgas geven wij herhaaldelijk sterk stuurboord en inderdaad: in vergelijking met haar voorganger is het zich naar buiten aanmerkelijk beter. Ook over bakboord heven wij geen halstoeren uit te halen om ons te verzekeren van vrij omgevingswater. Mede dankzij de forse roeruitslag draait de Nimbus 365 Coupé binnen 1,5 scheepslengte de windroos rond. Met geopende salondeuren neemt het geluidsniveau logischerwijs behoorlijk toe, maar stemverheffing is nergens gedurende het toerenspectrum nodig.     

Conclusie

Naar onze stellige mening is Nimbus Boats erin geslaagd om de toch al goed presterende 365 op tal van punten te verbeteren. Daarnaast biedt de werf een interessant motorengamma, waarbij de meest voordelige motorisering met een 4-cilinder diesel van ‘slechts’ 260 pk al veel vaarplezier zal bieden. Maar als je op voorhand weet dat je veel mijlen verwacht te zullen gaan maken, dan is een D6 van 370 of 435 pk een verstandige keuze die zich deels terugverdient in brandstofconsumptie naast geluidsniveau. De inrichting en uitrusting van de Nimbus 365 Coupé leent zich zonder enige twijfel voor langer comfortabel verblijf aan boord. Ook met gasten aan boord is de privacy in belangrijke mate gewaarborgd, maar wij kunnen ons ook voorstellen dat de gastenhut een welkome dosis extra bergruimte biedt. Voor dezelfde prijs schaf je met gemak een beduidend groter schip aan, maar de degelijke bouw, onderhoudsvriendelijkheid en hoge inruilwaarde compenseren dit in belangrijke mate. Kortom: dit jacht verdient warme aanbeveling!  

Specificaties

Lengte over alles:       11,56 m
Breedte:          3,50 m
Diepgang:       1,10 m
Doorvaarthoogte:       2,70 m (mast naar beneden)
Waterverplaatsing:      6.914 kg
Aantal slaapplaatsen:  4 + 2   
Brandstoftank:      700 liter
Verswatertank:           200 liter
Vuilwatertank:            80 liter
Motorisering:  Volvo Penta D6 435 pk. (standaard Volvo Penta D4 260 pk)
CE Categorie:B
Ontwerp:        Joacim Gustavsson
Prijs:   Vanaf 405.000 euro incl. 21 % btw.
Werf:   Nimbus Boats Sweden
Verdeler voor België:De Vaart Yachting bv – Bolderweg 51, 8243 RD Lelystad
Telefoon:        0031(0)320.212.341
Website:          www.devaartyachting.com

(Verschenen in VAREN september 2018)

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels