16.9 C
België
dinsdag, juli 16, 2024

PRINCESS Y85

Knap staaltje vakmanschap

Wie het heeft over luxejachten kan niet rondom het Britse Princess. Al decennialang een van de meest prestigieuze werven ter wereld. Princess Yachts Benelux nodigde ons uit in het Nederlandse Heusden voor een test op de Bergse Maas van hun Y85. Het werd een ontmoeting met een erg kwaliteitsvol en elegant motorjacht, de naam ‘Princess’ meer dan waardig.

De Princess die we hier zullen bespreken behoort tot de Y Class en heeft een lengte over alles van 26,2 meter, vier hutten voor acht personen en een motorisering van twee keer 1.900 pk. Het jacht is voorzien van een flybridge met hardtop, en valt op door de erg grote raampartijen. De Y85 werd in 2019 gelanceerd, vlak voor de covid-19 pandemie. Op een zonnige dag in september gingen we, beetje opgewonden toch, varen met dit schip.

Riante ruimte

De flybridge van de Y85 is een erg luxueus en comfortabel platform dat niet enkel dient om de boot te besturen maar ook om te genieten, iets te drinken en dineren. Hij is voorzien van een hardtop, die kan geopend worden met een lamellensysteem, als je de volle zon wilt. De stuurstand – bijna evengoed uitgerust als die van de cockpit – kan automatisch naar binnenschuiven na gebruik. Verder vinden we op deze flybridge een buitenkeuken met bar, dubbele grill, koelkast en berging, een salon met chaise longues en een eetplaats. Hier vinden we het enige minpuntje aan dit verder erg indrukwekkende jacht. De grill is afgesloten met een scharnierend deksel, dat enorm zwaar is. De gasveren die het moeten ondersteunen zijn echter iets te licht, waardoor het zwaar is om af te sluiten. Toegegeven, het is slechts een klein detail.

Ruim, functioneel en luxueus hoofddek

Het hoofddek bestaat uit een eethoek met ronde tafel, die kan uitgeschoven en aldus vergroot worden, en ook opzij geschoven via ingewerkte rails. Een erg ruime salon met inschuifbare flatscreen, een bar een een riante keuken met alle mogelijke apparatuur, inclusief wijnkoeler. De keukenapparaten aan boord zijn allemaal van Miele en Smeg. Verder is een compleet en uitgebreid servies voorzien, helemaal in de klassieke Princess stijl, netjes opgeborgen in kasten met soft close systeem. De wanden zijn bekleed met donker walnoten fineer, erg smaakvol in combinatie met de zacht witte en grijze stoffering van de zitmeubelen. Maar de klant kan uit nog andere houtsoorten kiezen. De raampartijen zijn voorzien van elektrische gordijnen. We wandelen door naar het achterdek, waar opnieuw alles is ingezet op comfort. Een eettafel uit erg dik teakhout, omringd door een comfortabele zetel in U-vorm.

Zee van licht

De beglazing van dit jacht is zeker een apart paragraafje waard. Die loopt immers over de gehele zijwanden door, wat zorgt voor een ongeziene lichtinval en uitzicht op het water. Het toegepaste glas is voorzien van speciale coatings die het enorm sterk maken. Met traditioneel glas zou dergelijke wandoppervlakte overspannen gewoonweg onmogelijk zijn.

Sfeer en audio

Het gehele vaartuig is voorzien van sfeerverlichting die automatisch kan geregeld worden met verschillende ‘scènes’: bepaalde manieren van verlichten om voor een bepaalde sfeer te zorgen. Ook het uiterst kwalitatieve audiosysteem van NAIM zorgt voor verschillende muzikale ambiances in verschillende delen van het jacht. Allemaal automatisch instelbaar via een touchscreen in de cockpit.

Onderdelen voor de crew

Dit jacht kan zowel bestuurd worden door het eigenaarskoppel als door een kleine crew. Voor laatstgenoemde vinden we volgende voorzieningen. Achteraan bevindt zich een kapiteinshut met pantry en natte cel, een hut voor de crew en een aparte uitgang naar stuurboord. De hoofdingang is aan de hekkant maar die dient gesloten te blijven tijdens vaart op zee. Nog voor de crew is de corner in de cockpit, geschikt om bijvoorbeeld briefings te geven. De keuken op het hoofddek kan bovendien volledig worden afgesloten wanneer de crew wil koken zonder de gasten die op het hoofddek zitten te storen.

Kwaliteit tot het laatste detail

Tijd om benedendeks een kijkje te nemen in de slaaphutten. Elk van deze hutten is in suite vorm, met een apart badkamertje. De master suite is erg ruim en voorzien van een dubbel bed, een toilettafel met grote uitklapbare spiegel en een zithoek. Ook een grote flatscreen televisie. Grote ramen aan weerszijden bieden een prachtig uitzicht op het water en de omgeving. De badkamer heeft twee wasbekkens en een opvallend ruime inloopdouche. De wastafel is afgewerkt met een blad uit echt marmer, net als in alle andere natte cellen. Ook hier ademt alles kwaliteit uit.

Afgerond

Opvallend ook is de afwerking van het timmerwerk, overal in het jacht. Zo zie je hoe de teak dekvloer in een golfbeweging over het hek loopt, alle randen netjes afgerond. Dezelfde aanpak zien we in elk detail: bij de ingebouwde kasten van de hutten of de raamkozijnen. Alles is netjes afgerond – er is geen enkele rechte hoek te bespeuren. De deuren van de hutten en natte cellen zijn buitendien enorm stevig, met zware scharnieren en degelijke klinken. Dat zien we graag.

Cockpit met crew corner

Tijd om een kijkje te nemen in de cockpit. Zoals eerder vernoemd heeft die een crew corner, zodat de bemanning in alle rust kan overleggen. De helm is voorzien van verschillende plotters met touchscreen en een stuurwiel dat goed in de hand ligt. De gehele helm is overigens ontworpen door Böning. Van hieruit kan via één scherm ook de ganse verlichting van het schip worden geregeld, de audio, navigatieverlichting, brandstofcheck, enz. Twee captain seats met gecapitonneerde kussens zorgen voor een comfortabel en veilig gevoel tijdens het varen. Het windscherm, voorzien van vier zware ruitenwissers, biedt een goed uitzicht over de zee. Een zware deur, geborgen met vier slotpinnen en 100 procent zeevast en waterdicht, vormt de uitgang naar het gangboord aan stuurboord. Op het achterdek aan bakboord bevindt zich overigens een extra en uitklappend bedieningspaneel, voor de motoren, hek- en boegschroeven en ankers.   

Ingenieus motorruim

Via een trap dalen we af naar het zwemplatform, dat een erg grote oppervlakte heeft, en een comfortabele zwemtrap. Daar is ook de toegang tot een ruime berging voor watersport- en veiligheidsmateriaal, en de eerder vernoemde toegang tot de kapiteinshut. Via deze hut komen we in het motorruim, waar de twee imposante V12 1.900 pk MAN motoren staan, naast onder andere een Cummins ONAN generator en een erg zwaar aircosysteem. Opmerkelijk is de dubbele demping van het motorgeluid. In plaats van rechtstreeks onderwater uit te monden, wordt de uitlaat eerst door een soort watervat, een extra muffler, gestuurd dat al zorgt voor een eerste demping. Een goed idee van de ingenieurs van Princess.

Op het water

De test op het water vindt plaats op de Bergse Maas; een brede, traag stromend rivier. Het is 18°C in Heusden en er staat een wind van 3 Beaufort. Samen met twee commandanten van Princess trekken we vanuit de jachthaven de rivier op om de Princess Y85 aan de tand te voelen.

Stil en snel

Met het gas wijd open bereiken we na een 30-tal seconden de topsnelheid, en die klokt af op 28,3 knopen. Vervolgens werpen we de gashendels in neutraal vanuit volle snelheid, en stellen vast dat de Princess ongeveer drie bootlengtes nodig heeft om tot stilstand te komen. De kruissnelheid van dit vaartuig ligt rond de 20 knopen. We merken op dat de extra muffler, dienend om het motorgeluid te dempen, zijn werk doet, want tijdens het varen hoor je meer wind dan motor.

Veilig manoeuvreren

Tijdens het sturen voelen we een heel directe respons, zodat het schip heel nauw reageert op elke beweging van het stuur. Dat zorgt voor een prettig en geruststellend gevoel op het water. Resultaat van de elektronische besturing. Tegen een snelheid van 6 knopen maken we zonder problemen een volledige draaicirkel van 360 graden op de rivier, die een diameter telt van ongeveer één en drie kwart bootlengtes.

Conclusie

Met zijn mooie vloeiende lijnen, hoog comfortgehalte en goede vaarcapaciteiten is de Y85 een motorjacht om mee uit te pakken. De bouw is op alle niveaus bijzonder kwaliteitsvol: van het casco, over de dekbekleding en het meubilair tot inrichting van het motorruim en cockpit. Over elk detail is nagedacht en er is geen ruimte open gelaten voor compromissen. Opvallend zijn de grote raampartijen van het hoofddek en de grote ramen van de master suite. Die zorgen voor een adembenemend uitzicht en riante lichtinval. De flybridge is erg luxueus en smaakvol ingericht, en zorgt voor een extra beleving met 360 graden zicht rondom, ook voor de gasten.

Testdata

Locatie: Bergse Maas, Heusden (NL)
Specificaties
LOA: 26.2 meter
BOA: 6.3 meter
Waterverplaatsing: 66.500 kg
Diepgang: 1,77 meter
Brandstofcapaciteit: 11.000 liter
Watercapaciteit: 1.500 liter
Topsnelheid: 30 – 32 knopen
Slaapplaatsen: 8
Motorkracht: 2 x 1.900 pk (MAN)
CE-categorie: A

Verdeler België: Princess Yachts Benelux – Scheepswerf 1 – 5256 PL Heusden

Telefoon: +31(0)402.221.888

Info: www.princessyachts.com

(Verschenen in VAREN okt/nov 2021)

Stay Connected

0FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels