Australische werf imponeert
Riviera Yachts heeft haar in het thuisland mateloos populaire 4800 Sport Yacht nog eens goed onder de loep genomen. Het heeft geresulteerd in de door VAREN geteste Series II Platinum Edition. Wij kregen de gelegenheid om dit superluxe motorjacht op de Maas aan een uitgebreide test te onderwerpen.
Voordat wij nader ingaan op het onderwerp van dit verslag eerst iets over Riviera Yachts. Ruim 40 jaar geleden liep in Sydney het eerste model van stapel, de 38MKI. Inmiddels is de werf gevestigd aan de Australische Goudkust in de plaats Coomera en zijn wij een kleine zesduizend gebouwde exemplaren verder. Het gamma is zeer breed en in lengte variërend van 39 tot 78 voet en kent bovendien een nóg luxer segment onder de naam Belize (tot 66 voet). In 2020 stonden wij dankzij importeur BestBoats tijdens de Cannes Yachting Festival voor het eerst oog in oog met het tot dan toe voor ons nog relatief onbekende merk. Een compleet verregende eerste beursdag gooide destijds helaas roet in het eten waardoor er niet kon worden gevaren, des te nieuwsgieriger zijn wij naar de meest recente uitvoering van de Riviera 4800 Sport Series II Platinum Edition. Effectief zouden wij dit jacht al in de herfst van 2021 hebben getest, maar door het extreem hoge waterpeil van de Maas én de aanwezigheid van enorme hoeveelheden drijfhout moest de afspraak worden verzet. Gelukkig waren de weergoden ons in februari gunstig gestemd en reisden wij af naar het Hollandse Roermond, waar BestBoats een gloednieuwe verkoophaven heeft gerealiseerd, pal tegenover de parkeergarage van het drukbezochte Designer Outlet center met een jaarlijks internationaal bezoekersaantal van zo’n acht miljoen. Mooier kun je het toch niet wensen? Na een gastvrije ontvangst met koffie begeven wij ons over de drijvende stijger, waar naast talloze andere smetteloze jachten onze Riviera geduldig op ons ligt te wachten. Wij zien een ronduit fraai gelijnd motorjacht uitgevoerd in een chique kleurencombinatie van donkergrijs metallic, zilver en wit. Het relatief forse, donker getinte glasoppervlak valt niet op in de donkere romp die is voorzien van een subtiele RVS schuurlijst. In de raampartijen zijn patrijspoorten opgenomen die trouwens stuk voor stuk zijn voorzien van sensors zodat, indien geopend, er een alarmsignaal klinkt op de brug. Geweldig, zo’n veiligheidsvoorziening. Via het (standaard hydraulisch bedienbare) zwemplateau betreden we langs een van de twee goed begaanbare trappen de kuip. Deze is goeddeels overdekt, zodat je er goed beschermd kunt zitten tegen UV of een regenbui. Riviera monteert zeer heldere, plexiglazen zijpanelen die naar keuze ook kunnen worden weggenomen.
Soft close laden en deuren
Op de verschansing aan stuurboord treffen we een tweede joystick met behulp waarvan je het kostbare jacht ook vanuit de kuip op de centimeter nauwkeurig kunt dirigeren waar je maar wilt. Aan bakboord bevindt zich de wetbar met grillplaat en koelkast, alles is zwaar uitgevoerd en perfect afgewerkt. Opvallend is ook de kwaliteit van het RVS-werk, waarop dankzij intensief polijsten geen lasnaad is te zien. Op de L-vormige bank in de kuip zit je comfortabel uit de wind en met omhoog gescharnierd raam is goed contact mogelijk met de salon/stuurhut. De schuifdeuren sluiten als een kluis en kunnen in verschillende standen worden vastgezet. De gelijkvloerse salon heeft aan stuurboord een U-vormige bank; er tegenover zien we een eveneens U-vormige keuken met Miele-apparatuur, voorzien van een crèmekleurig Corian werkblad en overal soft close laden en deuren. De ontwerpers hebben bovendien gedacht aan extra knevels om te voorkomen dat een onverwachte golf alsnog chaos in het interieur veroorzaakt. De betimmering van onze testboot is afwerkt met vijf lagen satijnlak, maar hoogglans afwerking is uiteraard ook mogelijk. Wel zo prettig: de werf heeft niet bespaard op 230V wandcontactdozen die overal in het schip zijn vergezeld van USB-aansluitingen. De eerder genoemde ‘brug’ is bekleed met grijs Alcantara en dankzij de beide standaard 12 inch Garmin Glassbridge schermen en het kleinere C Zone scherm straalt het geheel rust uit. De afstandsbediening van de IPS800 installatie is – in tegenstelling tot wat in Europa veelal gebruikelijk is – in het linker boord geplaatst. In de praktijk vormt dit echter totaal geen belemmering vanwege de aanwezigheid van grote schuiframen aan weerszijden en natuurlijk de joystick in de kuip.
Cabrio beleving
Dat deze Riviera 4800 Sport zich bij uitstek leent voor het maken van lange reizen wordt nog eens bevestigd door de twee super comfortabele Recaro stoelen (voorzien van fraai diamant stiksel), waarvan het exemplaar van de roerganger elektrisch wordt bediend. Nu we het toch hebben over ergonomie: het voetenbankje draagt hier zeker aan bij. Daarentegen zou wat ons betreft het stuurwiel een fractie meer richting roerganger kunnen zijn geplaatst. Verder niets dan lof, want met een lengte van 1,87 meter van uw redacteur ruim voldoende hoofdruimte en geen beperkingen wat betreft zicht. Het standaard aanwezige schuifdak zorgt geopend voor een plezierige cabrio-beleving. Details aangaande het exterieur bewaren we nog even voor later om vervolgens via de centraal geplaatste trap benedendeks te verkennen. We gaan rechtdoor en belanden in de mooi verlichte eigenaarshut met frans bed, ruimbemeten lades en een luxueus uitgevoerde badkamer met een door glas gescheiden douche. Ook hier zien we een hoge graad van afwerking. Aan stuurboord bevindt zich de deur die toegang geeft tot de gastenhut die is voorzien van drie eenpersoonsbedden waarvan er twee met een druk op de knop elektrisch kunnen worden gekoppeld. Het is zonder twijfel een uitnodigend vertrek dat beschikt over een eigen badkamer. We mogen niet vergeten te melden dat de temperatuur in de diverse vertrekken individueel kan worden geregeld m.b.v. heteluchtverwarming of airco. Allemaal standaard aanwezig. Dit geldt overigens ook voor de Fusion geluidsinstallatie waarvan het bedieningspaneel in de hutten verdekt is opgesteld.
Voordat wij het voorschip nader inspecteren opent Arie Drenth van BestBoats een van de drie zwaar geïsoleerde motorluiken voor een blik in de machinekamer. Zoals verwacht zien we onberispelijk aangelegde installaties en een linkje gele- en rode verf op cruciale moeren en schroeven vormt het bewijs dat twee controleurs alle leidingen hebben nagelopen en goed bevonden. De dubbel uitgevoerde filtersystemen behoeden de opvarenden voor motorproblemen. Overigens maakt het eerder vermelde C Zone systeem mogelijk alle denkbare functies kunnen worden gemonitord. Het systeem is simpel naar eigen inzicht in te richten en voorziet in allerlei handigheidjes zoals het op afstand in- of uitschakelen van verlichting, verwarming en ga zo maar door. Terug in de kuip lopen we via een van de gangboorden naar het voordek. Helaas treffen we geen handrails, maar gelukkig geeft een ril in het salondak ook houvast. Op het voordek bevindt zich een riant zonnebed waar je, indien gewenst, met behulp van een Bimini wat schaduw kunt creëren.
Vrijwel geluidloos zijn de beide Volvo IPS D8’s reeds op werktemperatuur gekomen en met behulp van de joystick manoeuvreren wij onze Riviera met het grootste gemak de haven uit. Arie Drenth waarschuwt ons voor de sterke stroming van de Maas die elk ogenblijk vat op ons zal krijgen. En zo geschiedt, maar dankzij de sterke en effectieve IPS-aandrijving gaan we fluitend bakboord uit. Natuurlijk kunnen we op de autopilot gaan, maar handmatig sturen is voor de relatief korte testperiode leuker en bevestigt bovendien de ongekende koersstabiliteit. Als we stroomopwaarts de machinerie opdragen om een sûr place te maken zien we op het camerabeeld van de spiegel dat er behoorlijk wat pk’s moeten worden aangesproken. Maar het systeem werkt feilloos, waarbij het geluidsniveau plezierig laag blijft en stemverheffingen tot in de hoogste boerenregionen niet nodig zijn. Vanwege de sterke stroming besluiten we om de standaard snelheid/geluid en verbruiksmetingen te minimaliseren, maar gecorrigeerd naar nul km. stroming loopt deze Riviera een kruissnelheid van 52 km/u bij 2.700 rpm en een totaal verbruik van198 liter/uur. In ons land zal je op de binnenwateren echter al ruim genoeg hebben aan 600 rpm om een snelheid van 9,5 km/u te lopen bij een verbruik van slechts 6 liter/uur. Voor de liefhebbers: wij klokten een topsnelheid van 69,7 km/uur zonder dan maar ook een kraakje of piepje én zelfs dan het gevoel dit jacht volledig onder controle te hebben.
Conclusie
Deze werkelijk zeer compleet uitgevoerde Riviera Sport 4800 Series II Platinum kan de concurrentie met de bekende Franse, Italiaanse en Duitse werven met gemak aan en scoort op punten zelfs beter. Op onvolkomenheden hebben wij dit fraai gelijnde motorjacht niet kunnen betrappen, de afwerking is ronduit fenomenaal en de vaareigenschappen zijn onovertroffen. Dit jacht leent zich bij uitstek voor (jaar rond) langer verblijf aan boord. Je kunt zelfs langere tijd voor anker liggen, want de standaard Onan generator zorgt voor de broodnodige energie. Bovendien laat je dit jacht met een gerust gevoel achter in de box, wetende dat je status op afstand kunt monitoren. En dit alles voor een ronduit goede prijs voor een met IPS uitgerust ‘loaded’ motorjacht van 15.70 meter. Ik zeg: doen.
Specificaties
Lengte over alles: 15,70 meter
Breedte: 4,61 meter
Diepgang: 1,24 meter
Doorvaarthoogte: 4,70 meter
Waterverplaatsing: 18.565 kg
Aantal slaapplaatsen: 5
Brandstoftank: 2.100 liter
Verswatertank: 400 liter
Vuilwatertank: 151 liter
Motorisering: 2 x Volvo IPS-15-800 D8 600 pk
CE Categorie: B
Ontwerp: Dan Henderson
Werf: Riviera Yachts, Coomera, Australia
Importeur Benelux: BestBoats, Maashaven 4, 6041 TB, Roermond NL
Website: www.bestboats.nl