14.9 C
België
maandag, oktober 7, 2024

Superlauwersmeer SLX54

Een terechte winnaar!

Bij bootverkiezingen is vaak sprake van een close finish, maar in het geval van de Hiswa Motorboot van het Jaar innovatieprijs 2023 was de jury eensgezind over de keuze voor de Superlauwersmeer SLX54. Op een onstuimig IJsselmeer ontdekte VAREN waarom.

Al meer dan 50 jaar rollen in het Friese Noardburgum luxe motorjachten van uiteenlopende snit en lengte van de band. Het huidige gamma bestaat uit de Discovery serie in zowel Open Cockpit versie als een met achterkajuit. Het laatste model is de SLX54, het resultaat van de succesvolle samenwerking van de broers Bastiaan en Louis Jousma met jachtontwerper Arnold de Ruyter van A.R. Design. Laatstgenoemde durft nog wel eens af te wijken van gebaande paden, hetgeen ook ontegenzeggelijk van toepassing is voor de SLX54. Overigens staat de letter X in de naam voor ‘Crossover’ tussen AC (Aft Cabin) en OC (Open Cockpit). De romp en opbouw van dit 17,05 meter metende jacht is vervaardigd van staal, terwijl voor de vaste T-Top mede in verband met het zwaartepunt gebruik is gemaakt van aluminium (zoals dit trouwens ook geldt voor het losse deel van het zwemplateau). Optioneel kan worden gekozen voor een hydraulisch bediende T-Top, waarmee de doorvaarthoogte van 5,22 meter kan worden teruggebracht tot 3,83 meter. Het is opmerkelijk hoe goed de ontwerpers er in zijn geslaagd om binnen deze lengte een volwaardig driedeks jacht te tekenen zonder een gedrongen en profil aanzicht. De opvallende bijlboeg, de bij de boeg terugvallende zeerailing en de zwarte raamaccenten in de goudkleurige romp geven het jacht een ronduit stoer en tegelijkertijd eigentijds karakter.

We memoreerden al de soms radicale, maar ook slimme ontwerpdetails van Arnold de Ruyter. Het enorme ‘BeachDeck’ is hiervan een treffend voorbeeld; wat een ongekende en deels ook prettig beschutte ruimte. Er kleeft helaas ook een nadeel aan deze voorziening: de o zo belangrijke Hull Vane ® techniek wordt volledig aan het oog onttrokken! Alle gekheid op een stokje: achter de schroeven en roeren van de Superlauwersmeer SLX54 bevindt zich een vleugelprofiel. Deze horizontale vleugel genereert opwaartse kracht. Als gevolg hiervan graaft het achterschip zich veel minder in met daaruit voortvloeiend minder weerstand, dus ook minder brandstofverbruik en een hogere topsnelheid. Daarnaast zorgt deze voorziening voor minder ‘wit water’ en daarmee ook voor minder geluid. Dit verklaart dus ook waarom het geluidsniveau tot minimale waarden beperkt blijft. Een jacht van deze omvang vraagt fors bemeten fenders en ook daar is rekening mee gehouden; in het boeisel aan bakboordzijde is ruimte gereserveerd voor drie exemplaren. Hoe fijn is het om een paar fenders direct onder handbereik te hebben, zonder eerst een luik te hoeven openen.

Toffe werkplek

Een zware schuifpui geeft toegang tot de lager gelegen ‘BeachLounge’ bestaande uit een ronduit comfortabele L-bank en een aan bakboord geplaatste pantry die van alle gemakken is voorzien, inclusief een direct naar buiten afvoerende wasemkap. Zelfs een wijnkoeler ontbreekt niet. Vanuit de BeachLounge geniet je mede dankzij de grote raampartijen van een fenomenaal uitzicht dat nauwelijks wordt beperkt door de ‘open’ trap naar het ‘Wheel House’. Allemaal details waarover goed is nagedacht. En over het Wheel House gesproken: dankzij het eveneens open interieurontwerp heb je vanaf de stuurstand direct zicht op de spiegel. Hoe prettig tijdens het manoeuvreren in krappe ruimtes! Maar het kan nog mooier, want met geopende toegangsdeur kun je zelfs vanuit de eigenaarshut in het voorschip uitkijken over het BeachDeck. Uiteraard kan een SLX54 in ruime mate worden aangekleed naar wens van de eigenaar, maar wij vinden de toepassing van Flexiteek op dit testschip een goede keuze. Vanuit de BeachLounge leidt een fraaie, indirect verlichte trap naar de stuurhut/salon, ‘Wheel House’ in Superlauwersmeer termen. Hier treffen we aan bakboord een gezellige L-zitbank, er tegenover een comfortabele stuurbank met pop-up kussen en een dashboard dat prettig ‘lean’ is dankzij twee multifunctionele 16 inch Raymarine aanraakschermen, een joystick voor de proportionele boegschroef en hekschroef en slechts een handjevol essentiële schakelaars. De keuze voor een strak stuurwiel van inox en carbon kunnen wij beslist waarderen en de afstandsbediening van de Yamaha diesels is direct onder handbereik. Kortom: een toffe werkplek met uitstekend zicht rondom.

Techniek

Al eerder brachten we de Hull Vane ® ter sprake, maar we zouden Superlauwersmeer te kort doen als wij niet dieper zouden ingaan op de techniek, te beginnen met de aandrijflijn. De beide Yanmar diesels brengen hun vermogen van elk 440 pk over op een vaste, dubbel watergesmeerde schroefas via een Aquadrive schroefaskoppeling met stuwdruklager. De proportionele boeg- en hekschroeven hebben een vermogen van 210Kgf, ruim voldoende om dit (leeg) 32 ton metende jacht probleemloos zijwaarts te kunnen manoeuvreren. (Standaard wordt een 150Kgf boegschroef gemonteerd). Voor de voeding hiervan zorgen 8 Optima Yellowtop 75 Ah accu’s. Op die van de boegschroef is ook de elektrische ankerlier aangesloten. Verder beschikt het testjacht over een zwaardere lader/omvormer (24/8000/200) en telt de accubank maar liefst 8 exemplaren die overzichtelijk en zeevast een plaatsje hebben gekregen. De capaciteit van de elektrische installatie is ruim voldoende en voorziet in een 12V en 24V net en alle circuits zijn goed beveiligd met aardlekschakelaars en zekeringen. Oog voor detail: de (optionele) 4KW 2200-3000 rpm diesel generator bevindt zich in een eigen geluidsisolerende kast en is voorzien van een geruisloos watergekoeld uitlaatsysteem. Het verwarmingssysteem maakt gebruik van een diesel gestookte cv-ketel met vloerverwarming en in aanvulling hierop zijn in de BeachLounge en het stuurhuis apart te bedienen zg. Kickspace units geplaatst. Hiermee kunnen deze vertrekken tijdens een afkoelende zomeravond even snel worden opgewarmd, zonder de gehele vloerverwarming te moeten opstarten. De installatie kan met behulp van een speciale worden bediend. We zouden een boek kunnen schrijven over het totaal aan boordtechniek en afwerking, maar beperken ons gemakshalve tot de alleszeggende kwalificatie: vakwerk.

Meetwaarden

Het is alweer een tijdje geleden dat wij de Superlauwersmeer SLX 54 aan een test hebben onderworpen en met 6 tot 7 Bft vol op de boeg op het IJsselmeer waren de weersomstandigheden verre van optimaal. Hierdoor was het onmogelijk om representatieve metingen te kunnen verrichten. Maar om toch een idee te krijgen: met 1.200 toeren noteerden we een snelheid van 13,3 km/u bij een brandstofverbruik van 8,4 liter/u per motor. Indien beide Yanmar diesels 1.900 toeren per minuut draaien, dan geeft het log een snelheid aan van 16,7 km/u bij een verbruik van 17 liter per motor per uur. De omstandigheden lieten helaas geen vollast toe, maar metingen van de werf zelf kwamen onder betere weercondities (max. 3 Bft) bij 3.300 toeren per minuut uit op een snelheid van 27,5 km/u bij een verbruik van 89 liter per motor per uur en een Vmax van 30,5 km/u. Mooie waarden voor een jacht van 32 ton.

Conclusie

Niet voor niets ontving de Superlauwersmeer SLX54 de HISWA Innovatieprijs 2023, want het ruimtelijke interieurontwerp is ronduit innoverend en dit geldt niet in de laatste plaats voor de toepassing van de Hull Vane ® vleugel. Het luxe en modern ogende jacht vaart stil, zuinig en laat zich bovendien gemakkelijk manoeuvreren. Kortom: een ideale reisgezel!

Specificaties

Lengte over alles:  17,05 meter
Lengte waterlijn:   14,92 meter
Breedte:        4,95 meter
Diepgang:     1,20 meter
Doorvaarthoogte:  5,17 / 3,78 meter (met neergelaten radarbeugel)
Waterverplaatsing:           32.000 kg
Aantal slaapplaatsen:      4 
Brandstoftank:       2.500 liter (standaard 2.000 liter)
Verswatertank:      600 liter
Vuilwatertank:       350 liter
Motorisering:         2 x Yanmar SLY40 (2 x 400 pk)
CE Categorie:          B
Ontwerp:      Superlauwersmeer/AR Design

Prijs:  Op aanvraag

Werf: Superlauwersmeer, Noardburgum, Friesland
Website:       www.superlauwersmeer.nl

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer en Superlauwersmeer. Verschenen in VAREN december 2023 – januari 2024

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels