Vanaf vandaag kan de vlaggenbrief (identiteitsbewijs) en de immatriculatie (inschrijvingsformulier) van een plezierboot alleen nog digitaal aangevraagd worden. Alle aanvragen verlopen nu via een e-loket. Na de vereenvoudiging van de examens voor de pleziervaart (Stuurbrevet en Yachtman) maart 2015, is de lancering van dat e-loket de volgende stap. De overheid past zich zo aan aan de behoeften van de burger door haar procedures meer en meer te digitaliseren en de procedure eenvoudiger en digitaal te maken. Je hoeft dus niet meer naar een fysiek loket. Eenvoudig de aanvraag online invullen en je kan de status van je dossier online volgen.
Staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open-VLD): ‘De digitale economie van ons land is in volle ontwikkeling. Het digitaliseren van de documenten voor de pleziervaart verhoogt het gebruiksgemak en vermindert de administratieve rompslomp. Hierdoor zal de ook bevoegde overheidsdienst veel efficiënter kunnen werken. Een e-loket biedt veel meer flexibiliteit voor de burger en vereenvoudigt de afhandeling door de administratie.’
Het e-loket staat op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer (klik hier). Het is de bedoeling om alle aanvragen via het e-loket te verwerken. Papieren dossiers worden dus niet meer aanvaard.