Het komt niet vaak voor dat een importeur van luxe jachten besluit zelf een nieuw merk te lanceren. Een recente uitzondering is de Stratos DB 50, een ambitieus project van de Nederlandse botenimporteur Bas Lengers en zijn familiebedrijf, Lengers Yachts.
Zo hoog mogelijk
Als dealer van vooral Italiaanse en Franse topmerken wilde Lengers de lat hoog leggen, zo hoog mogelijk. Daarom werd het merk Stratos gedoopt. De stratosfeer is immers een van de hoogste delen van de dampkring. Daar gaan vliegtuigen doorheen omdat er nauwelijks turbulentie is en de atmosfeer er stabiel is. Aan het model werd de toevoeging DB 50 meegegeven. DB is de afkorting van Dutch Built, want de Stratos DB 50 biedt superjachtkwaliteit van Nederlandse bodem.
Sports Utility Vessel
Lengers zocht voor zijn plannen contact met de jonge jachtarchitect Bernd Weel en met Jeroen van der Knaap van Sea Level. Weel maakte furore met de moderne exterieurs van Icon, Holterman en Reborn jachten. De naval architecten van Sea Level zijn gespecialiseerd in het bedenken van technische oplossingen voor superjachten. Verder voegde projectmanager bouw Erwin Rodewijk zich bij het jonge projectteam dat de plannen voor de Stratos uitwerkte. Het resulteerde in een Sports Utility Vessel op het water voor de doelgroep van well-to-do watersporters met een tweede huis in het buitenland. De boot heeft veel inwendig volume dankzij het walkaroud concept. Dit is extra veilig dankzij de brede gangboorden en de hoge verschansing. De compacte verblijfsruimte onderdeks maakt het mogelijk om ook langere tochten over zee te maken.
Volvo Ocean Race
Het nieuwe merk gaat uit van extreem degelijke bouwkwaliteit, want de Stratos DB 50 is een CE-ontwerpcategorie A boot. Dat vraagt om een ijzersterke romp, maar gemaakt van moderner en lichter materiaal. Lengers nam Schaap Composites in Lelystad over voor de bouw van het nieuwe merk. Vanuit de constructie van Volvo Ocean Race jachten en als toeleverancier van de superjacht-industrie kende dit bedrijf de geheimen van oceaanwaardige, oersterke jachtconstructies. Stratos Yacht startte in het voorjaar van 2023 met ongeveer 55 man personeel aan de bouw van de eerste Stratos. De plannen van Lengers sloegen aan bij het koperspubliek, want voordat er een exemplaar gereed was, stroomden de orders al binnen. Ondertussen staat ook een 75 voet Stratos op stapel.
Sculpted hull
Bij de constructie is gekozen voor een 4,5 cm dikke sandwich vinylester romp met een kern van geperst pvc-schuim. De hoger gelegen onderdelen zoals het dak en de lange handrelingen langs het vrijboord zijn in eigen huis gemaakt van koolstofvezel. Opmerkelijk is het grote rompraam langs het gangboord aan beide zijden van de zogenaamde ‘sculpted hull’. De diepe en fraaie welvingen in romp zijn niet alleen modern, ze dragen ook bij aan de stijfheid van het geheel. In de raamlijst is aan de binnenzijde vrijwel onzichtbaar de motorkamerventilatie verwerkt. In totaal bedraagt het gewicht van de 15 meter lange Stratos iets meer dan 20 ton en is ongelofelijk sterk en stijf. In de bodem van de romp komen is een webframe gelijmd en daarbovenop is het frame voor de motorfundatie gelijmd. Er zijn vier spoorbiels-dikke stringers en meer dan 10 spanten in de romp gelijmd en dat zorgt voor extreme sterkte en stijfheid. Het onderwaterschip bevat terugvallende kimmen en dubbele sprayrails aan beide zijden. De deadrise (vlaktilling) van het onderwaterschip bedraagt 22 graden. Het onderwaterschip is daarmee vlak genoeg om snel in plané te komen, maar diep genoeg om ook op grotere golven goed te sporen.
Trekschroeven
De motorisering is uitgevoerd met Volvo Penta IPS aandrijvingen. Standaard zijn twee IPS 650 aandrijvingen met Volvo Penta D6 dieselmotoren. In de geteste Stratos is gekozen voor een upgrade met D8 motoren en IPS 800 aandrijvingen. De IPS-aandrijving heeft voorwaarts gerichte trekschroeven en daardoor is de efficiency 15-25 % hoger dan conventioneel achterwaarts gerichte propellers. Bovendien is de boot gemakkelijk te manoeuvreren dankzij een slim joysticksysteem. Alles op de Stratos is extra zwaar gedimensioneerd en voorzien van allerlei veiligheidsvoorzieningen. Zo is er een bypass op de wierpot geplaatst en krijg je melding als het reservoir vol is. Alle vitale elementen zoals brandstoffilters zijn dubbel uitgevoerd. Ook heeft de Stratos twee dynamo’s per motor. Een wordt gebruikt voor het laden van het lithium-accupakket, de andere voor het laden van alles rond de motor.
Elektrisch comfort
In de categorie van superluxe XXL-dagboten is comfort aan boord een eerste vereiste. Daarom is er een zeer uitgebreide elektrische installatie rond de 8kW Fisher Panda generator. Er is Seakeeper 6 gyro-stabilisatiesysteem en de AGM-accu-set is in de geteste Stratos geüpgraded naar een 20kW Lithumpakket met batterijen van het modernste ijzerfosfaat type. Deze zijn bestand tegen 350 graden warmte en zware impacts. De Victron 5 kW acculader/omvormer kan op piekmomenten stroom bijleveren. Zo’n uitgebreide elektrische installatie kan warm worden. Daarom is het geplaatst in een 100 mm dikke rvs kist, waar de ventilatiekanalen van de airco op zijn aangesloten. Ook de separate technische ruimte heeft airconditioning. Alle techniek is overzichtelijk geplaatst en goed bereikbaar voor onderhoud. Het jacht is op afstand via een app te monitoren en te bedienen.
Symfonie
De hoge kwaliteit van de afwerking ontdek je ook in allerlei standaardvoorzieningen. Zo is de ankervoorziening voorop een ‘symfonie in inox’. Ook de carbon handreling met geïntegreerde verlichting langs het gangboord is een fraai staaltje praktische elegantie. Voor de zonaanbidders zijn er voor- en achterop riante ligplekken. Het dak bestaat uit een vernuftige constructie waarbij het je voorste deel of het achterste deel helemaal kunt openen, maar niet tegelijkertijd. De manier waarop de panelen over en in elkaar schuiven verraadt briljant technisch designinzicht. Opvallend designdetail is ook de negatief geplaatste voorruit van de open stuurcabine. Erachter is de vrij steile ingang naar de kajuit en vind je een breed dashboard met alle denkbare apparatuur. In het stuurgedeelte onder de T-top vind je vier comfortabele geveerde stoelen met carbon frames en stasteun mogelijkheid. Ook hier gaan comfort en degelijkheid hand in hand.
Operatietafel
Achter de vier geveerde stoelen is een buitenkeuken geplaatst met onder meer een grillplaat en spoelbak. Het achterdek herbergt een gezellige brede dinette waar je met zes man gezellig kunt tafelen. Boven de motorkamer is een enorm dubbel zonnebed met opbergruimte er onder. Het zonnebed voorop is simpel tot een zitje met twee banken te transformeren. Mooi zijn de speciale afmeer-voorzieningen op het achterdek met glimmende kaapstanders en enorme kikkers. Achter de boot is een groot zwemplateau, dat elektrisch ruim een meter in hoogte aan te passen is. Omdat de gangway aan stuurboord in het platform is verwerkt, zakt alleen het grote deel aan bakboord. De tafel in de kuip kan elektrisch zakken met een mechanisme, die de medische wereld voor operatietafels gebruikt. Het zijn voorbeelden van de vele creatieve oplossingen.
Verblijfsruimte
Onderdeks is een gezellige, sfeervol uitgevoerde verblijfsruimte, met alle voorzieningen die op dit type luxe dagboten gebruikelijk zijn, zoals airco en een uitgebreid audiovisueel systeem met fraai weggewerkte luidsprekers. De steile afdaling naar onderdeks mist nog wel een handgreep. Voorin is een comfortabele rondzit om een elegante tafel. Aan bakboord is een kleine kombuis, waar je uit de wind een kleine maaltijd kunt klaarmaken. Aan stuurboord bevindt zich de mooi uitgevoerde, maar compacte douche- en toiletvoorziening. De Stratos heeft onder de kuipvloer, achter de trap een riante vaste slaapruimte met een ruim tweepersoonsbed. Het is er veel ruimer dan je verwacht en het bed voldoet aan alle kwalificaties voor een King Size slaapplek op superjachtniveau.
Millimeterwerk
Bij het vertrek uit de haven van Lengers in Muiden laat de Stratos zich als een Dinky Toy op de millimeter nauwkeurig manoeuvreren. Je hoort nauwelijks motorgeluid, de boegschroef blijft ongebruikt. Elegant glijdt deze megatender langs het iconische Muiderslot. Op het open water voor Pampus zetten we het gas vol open. Het onrustige Markermeer wordt gegeseld door een dikke 5 Beaufort met flinke golven, maar de Stratos snijdt er met speels gemak doorheen. De boot blijft bij het accelereren volkomen vlak en snelt in 15 seconden naar 30 knopen. In bochten merk je dat de Stratos fijn draait. In het begin van de bocht blijft de boot vlak, omdat de gyro-stabiliserende Seakeeper de zijdelingse bewegingen van de boot dempt. Maar kort daarna neigt de boot prettig in de bocht en dat geeft een veilig, stabiel gevoel. De topsnelheid wordt door de werf opgegeven op 36 knopen. Op de testdag hadden we niet de gelegenheid dit zelf te testen, maar gezien het gemak bij de acceleratie was er geen enkele reden om aan deze opgave te twijfelen.
Fenomenaal
Varen op de Stratos is als het rijden in een Bentley. Omringd door comfort en afwerking op het hoogste niveau bereik je met speels gemak fenomenale snelheden, zonder dat er ook maar iets rammelt, piept of kraakt. Alles is stijlvol en super degelijk uitgevoerd. De afwerking is werkelijk onberispelijk. Dat een eerste boot van nieuw bedrijf op zo’n hoog niveau kan worden gebouwd is bijzonder. Wat dat betreft maakt de Stratos DB 50 de belofte van een midsize tender met superjacht afwerking helemaal waar. De prijs bevindt zich in het hogere segment en is op aanvraag beschikbaar bij Lengers Yachts, de eerste exclusieve Stratos dealer.
Technische specificaties
Lengte o.a.: 15,06 meter
Breedte: 4,45 meter
Diepgang: 1,28 meter
Waterverplaatsing: 20.000 kg
Motorisering: Standaard 2 x Volvo Penta IPS 650 (optie IPS 800)
Aantal slaapplaatsen: 2 + 2
Brandstoftank: 2.100 liter
Watertank: 450 liter
Grijswatertank: 50 liter
Zwartwatertank: 150 liter
Topsnelheid: 36 knopen
CE-Ontwerpcategorie: A
Prijs: Op aanvraag
Werf: Stratos Yacht
Tekst: EPCO ONGERING
Beeld: LAURENS KOSTER EN LENGERS YACHTS / GUY FLEURY
Verschenen in VAREN mei 2024