Uitgebroken uit de comfortzone

(lees de PDF hier)

Met een motorjacht naar Groenland

Zeezeilers hebben al decennia lang de neiging om lange tochten te ondernemen, rondje Atlantic of zelfs rond de wereld. Echter, om dergelijke exploten uit te voeren met een motorjacht? Dat is echter zeldzaam. De mensen van jachtwerf North-Line Yachts trokken naar het onherbergzame Groenland in de zomer van 2016 en wij kregen hun relaas exclusief. Een verslag van maar liefst 24 pagina’s dat we voor jou hebben samengevat en omkaderd. Het verhaal van de motortocht dat ijsbergen trotseerde in een tocht van duizenden mijlen.

De Nederlandse jachtwerf North-Line Yachts kwam met een wel heel origineel idee aanzetten. Bewust of niet, een idee dat als geen ander de kwaliteiten en mogelijkheden van North-Line aan de werkelijkheid zou toetsen. Met een North-Line 42 Wheelhouse Dauntless werd een heuse expeditie op poten gezet naar Groenland. Een bestemming die tot de verbeelding spreekt en het uiterste vergt van mens en boot kan vragen. IJsbergen, metershoge golven en woedende wind waren hier en daar hun deel, maar ook stralende zon en haast overal een schoonheid die bij momenten amper te vatten was. Via Schotland en IJsland naar Groenland, en op de terugweg een ‘ommetje’ langs de Deense oostkust. Dit is het verhaal van een select groepje pleziervaarders onder leiding van de mensen van North-Line Yachts die een avontuurlijke droom helemaal wisten waar te maken.

4.300 mijl over zee
Bij het uitstippelen van de expeditie gingen de organisatoren niet over een nachtje ijs. Via Schotland en de Faeröer naar IJsland en Groenland en weer terug. Niet minder dan 22 ‘legs’ werden op de kaart uitgestippeld, de langste 420 mijl (Hekla Havn, Groenland – Akureyri, IJsland), maar ook korte stukken zoals van Akureyri naar Dalvik (23 mijl). De onderneming ging van start in Harlingen op 10 juni bij rustig, regenachtig weer. Twee maanden later keerden ze via Denemarken en Duitsland terug om thuis te komen op 10 augustus. Overwegend was het behoorlijk vaarweer met afwisselende condities, al stonden er soms flinke golven of mist. Tijdens de tocht van Dalvik naar Seydisfjordur op 26 juli kwamen ze in stormachtige wind terecht. In het hoge noorden ontmoetten ze ook een pak ijsbergen en geregeld dienden ze hoge golven te overwinnen. Niet minder dan 4.300 zeemijl hebben de Nederlanders met de North-Line afgelegd en 390 motoruren op het log geplaatst. ‘Dit schip heeft zich meer dan bewezen en heeft alle omstandigheden goed weten te doorstaan. In die zin maakt de Dauntless zijn naam waar: onverschrokken, zonder vrees, zonder angst’, tekende de schipper kort voor aankomst op.

Gebouwd voor de oceaan
De North-Line 42 Wheelhouse Dauntless is een halfglijdend motorjacht met een LOA van 13,80 meter (incl. zwemplatform) en een breedte van 4,15 meter. Het is een rondspant met diepe V, ontworpen door Arthur Mursell/TT Boat Designs en gewapend met twee zescilinder motoren van Cummins van elk 480 pk. Het 14 ton wegend jacht is gebouwd uit polyester (vacuüm injectie) en heeft twee dieseltanks van elk 1.050 liter en een drinkwaterreserve van 700 liter. Met CE-classificatie A is het jacht goedgekeurd voor oceaanvaart, kan het zeer hoge golven trotseren.

Goede start
De eerste leg gaat naar Schotland. Het vertrek uit Harlingen verloopt vlekkeloos, en eens de druk bevaren kust verlaten begint de expeditie echt. De North-Line komt in zware golven terecht, hoger dan voorzien door de meteo, en zowat heel de nacht gaat het van golftop naar diep golfdal en terug omhoog. Aangekomen in het Schotse Peterhead blikken de avonturiers terug op een goede start, maar iemand is zijn paspoort vergeten en dat is lastig. De havenmeester maakt er echter geen punt van en het thuisfront kan het paspoort laten nasturen met DHL naar een volgende bestemming waar het kan worden opgepikt.

Eilandjes onderweg naar IJsland
Via de Faeröer Eilanden gaat de expeditie in verschillende legs naar IJsland. Eilandjes worden bezocht en elke keer gaan de fietsen aan de wal om een sportieve tocht te maken. Een uitgelezen manier om het land te verkennen. Tussendoor wordt een voetbalwedstrijd van Euro 2016 in Frankrijk meegenomen. Hoe noordelijker de Nederlanders varen hoe langer het ’s nachts licht blijft. ‘We bemerken dat we het gevoel tussen dag en nacht kwijtraken: om ons heen blijft het ongelooflijk licht. Om beurten slapen we een aantal uren’, klinkt het. Tijdens de tocht van Seydisfjordur naar Siglufjordur op 18 juni, 196 mijl in kou en mist, kruisen ze voor het eerst de Noordpoolcirkel. Een heel bijzonder leg, temeer omdat ze voor het eerst walvissen spotten, die fonteinen water omhoog spuiten. Hoe indrukwekkend allemaal.

Walvissen en orka’s
Het zou niet de laatste keer zijn, want ook later ontmoeten ze de giganten van de zee, die soms als een torpedo uit het water schieten en zich met veel geweld terug in de golven storten. De exacte grootte van de dieren is moeilijk in te schatten vanaf de boot, maar er worden staarten gezien van wel vier meter breed. Ook orka’s schieten langs de North-Line. De fjorden van IJsland bieden daarbij een schitterend decorum met besneeuwde bergtoppen en donkere rotsen. Zo varen ze dag na dag verder rond het grote eiland. Om van de ene verwondering in de andere te vallen.

Naar Groenland
In de hoofdstad Reykjavik, we zijn 21 juni, wordt schoon schip gemaakt en een paar dagen later vliegen de organisatoren voor een onderbreking van drie weken terug naar huis in Nederland. Enkele opvarenden blijven achter om op het jacht te passen, en op 18 juli herneemt de expeditie. De volgende leg gaat van Reykjavik naar Scorebysund op de oostkust van Groenland. Tijdens de 452 mijl staat er een zonnetje en weinig wind. Groenland heeft grotendeels een poolklimaat in het binnenland en een toendraklimaat langs de kust. In een dunne strook langs de zuidwestkust heeft de zee een matigende invloed. ’s Winters kan het er tot -50 °C zijn maar in de zomer is het -10 °C in het binnenland en langs de kusten 0 tot 10 graden. Aan de zuidwestkust kan het dan tegen de 20 °C worden. Groenland, dat zijn ook ijskaarten en pogingen om een geweer aan te schaffen ter bescherming tegen ijsberen op het land. Sommige stippen op de radar blijken slapende walvissen te zijn, en stilaan komen de eerste ‘growlers’ in beeld, smallere stukken van drijvend ijs.

IJsberg in zicht!
De kust van Groenland onthult prachtige landschappen en mooie baaien. Maar op zee is het uit de doppen kijken en soms staat er dichte mist. ‘Ik schrik op uit mijn dwalende gedachten: een eerste ijsberg doemt uit de mist op. Als een spookschip drijft een grijs silhouet voorbij. Goed opletten nu: ijsbergen zijn verraderlijk. Je ziet ze lang niet allemaal op de radar, maar ook de kleinere ijsbergen kunnen grote schade toebrengen aan het schip’, tekent de schipper op. Na het ronden van Cape Brewster varen ze een fjord binnen en klaart het weer op. Een zucht van opluchting gaat doorheen het gezelschap pleziervaarders. Maar Groenland is bereikt! Het grote objectief verwezenlijkt. Later tijdens de expeditie langs de Groenlandse kust, onderweg naar Hekla Havn, varen ze langs wel honderd ijsbergen.

Een echt avontuur
In de zomer zijn de kusten van Groenland daadwerkelijk groen met heuvels, vlakten en bergen en toendra. In het zuiden heb je de Hekla, een vulkaan met een hoogte van 1.491 m. Veel bekijks voor de Nederlanders al begrijpen ze niet waarom er rond de huizen zoveel rondslingerend afval te zien is. Onderweg wordt er gezwommen in het ijskoude water en waagt de skipper het om vanaf de boot voet te zetten op een drijvende ijsschots. Dat levert natuurlijk onvergetelijke plaatjes op. Op 23 juli zetten ze koers vanuit Hekla Havn terug naar IJsland, naar Akureyri, een leg van 420 mijl die in rustige condities verloopt. De spreekwoordelijke rugzak is ondertussen al flink gevuld met machtige sensaties en herinneringen.

Terug in IJsland: Puffins spotten
In IJsland lopen ze opnieuw enkele havens aan die ze tijdens de heentocht hebben bezocht, maar maken ze ook een uitstap met de auto over land. In Seydisfjordur gooien ze de hengels uit en vangen schol en zeewolf. Verder wordt er voornamelijk geklust, gefietst en gekookt. In Hofn worden zogenaamde ‘puffins’ gespot, papegaaiduikers, vooraleer een sensationele waterval te bezoeken. Het kan niet op. Echter, stilaan komt het einde van deze bijzondere expeditie in zicht. We schrijven ondertussen 31 juli – wanneer de North-Line zeeklaar gemaakt wordt voor de terugkeer naar Schotland via de Faeröer.

Via Denemarken
Steeds zuidelijker afzakkend zijn er terug normale, donkere, nachten ontstaan en wordt het klimaat opnieuw warmer. Via Midagur varen de Nederlanders naar Kirkwall in rustige omstandigheden. Op 3 augustus komen ze opnieuw aan in Peterhead, het eerste waypoint van de expeditie waar ze op 10 juni aan wal kwamen. Onderweg hebben ze makreel en leng gevangen met de hengel, wat een heerlijk maal opleverde. Nog een plaatselijke fietstocht en dan worden de voorbereidingen getroffen om de Noordzee over te steken. Maar ze gaan nog niet naar huis, naar Harlingen. De volgende bestemming is Thyboron in Denemarken (337 mijl), waarna ze via de Deense oostkust (stop overs in Grenaa en Aerosund) en het Duitse Kiel over de binnenwateren naar Cuxhaven aan de monding van de Elbe varen. Nederland komt in zicht.

Langs Waddeneilanden terug naar huis
De wateren worden steeds bekender. Het Duitse eiland Borkum is het westelijkste en tevens het grootste van de Oost-Friese Waddeneilanden. Het ligt voor de kust van de provincie Groningen en maakt deel uit van Nedersaksen. Het weer zit die dagen niet altijd mee, want het regent soms met bakken uit de lucht en bij het aanlopen van het Waddeneiland staat er veel wind. Maar de haast heroïsche tocht naar Groenland kunnen ze dit gelukkige gezelschap nooit meer afpakken. Op Borkum kiezen ze een goed restaurant uit om te bekomen van de belevenissen. Het laatste avondmaal vooraleer terug voet te zetten aan wal in Nederland. Op 10 augustus, na een allerlaatste leg van 114 mijl, zijn de Nederlanders terug thuis in Harlingen.

De droom beleefd en geleefd
Voor de mensen van North-Line is een oude droom, reizen met het jacht naar Groenland, volledig waargemaakt. Hun gasten aan boord hebben de pleziervaart beleefd op een manier die je anders nooit zou kunnen meemaken. Ze zijn uit hun comfortzone gebroken en hebben geleefd op de meest uitzonderlijke manier. De North-Line Dauntless heeft het goed gedaan – geen enkele schade of panne onderweg en maar liefst 390 uren geklokt. Zeggen dat volgens de statistieken de gemiddelde pleziervaarders in ons land slechts 20 uur per jaar vaart. Dit soort verhalen zijn erg zeldzaam en de avonturiers zullen nog jaren weten wat te vertellen aan de bar van het clubhuis.

Info: www.north-line.nl

De boot
North-Line 42 Wheelhouse Dauntless
Lengte:13.80 m inclusief zwemplateau
Breedte: 4.15 m
Diepgang: 1.13 m
Waterverplaatsing: 14 ton
Materiaal: polyester (vacuum injectie)
Rompvormrondspanthalfglijder met deep-V
CE-categorie: A
Dieseltank: 2x 1.050 liter
Drinkwater: 700 liter
Vuilwater: 400 liter
Motoren: 2 x 480 pk zescilinder Cummins
Ontwerp: Arthur Mursell/TT Boat Designs
Bouw: North-Line Yachts, Kelvinstraat 2D, 8861 ND Harlingen
Info: www.north-line.nl

Overzicht van de legs naar Groenland en terug

10 juni: Harlingen – Peterhead, 375 mijl
12 juni: Peterhead – Vagúr (Faeröer Islands), 297 mijl
14 juni: Vagúr -Tórshavn, 36 mijl
16 juni: Tórshavn – Seydisfjordur, 292 mijl
18 juni: Seydisfjordur – Siglufjordur, 196 mijl
19 juni: Siglufjordur -Isafjordur, 137 mijl
21 juni: Isafjordur – Reykjavik, 180 mijl
18 juli: Reykjavik – Scorebysund (Groenland), 452mijl
21 juli: Ittoqqortoormiit – Hekla havn, 93 mijl
22 juli: Hekla Havn – Hekla havn, 28 mijl
23 juli: Hekla Havn – Akureyri, 420 mijl
25 juli: Akureyri – Dalvik, 23 mijl
26 juli: Dalvik – Seydisfjordur, 183 mijl
31 juli: Seydisfjordur – Midagur, 285 mijl
1 augustus: Midagur – Kirkwall, 241 mijl
3 augustus: Kirkwall – Peterhead, 105 mijl
4 augustus: Peterhead – Thyboron, 337 mijl
6 augustus: Thyboron – Grenaa, 136 mijl
7 augustus: Grenaa – Aerosund, 93 mijl
8 augustus: Aerosund – Cuxhaven, 130 mijl
9 augustus: Cuxhaven – Borkum, 100 mijl
10 augustus: Borkum – Harlingen, 114 mijl