Zesde generatie Flyer verrast
Precies 30 jaar geleden presenteerde André Bénéteau aan de kade van Croix-de-Vie in de Vendée de eerste generatie Flyer; een model dat zou worden tot een van de meest succesvolle producten van de werf ooit. Een Flyer herken je direct, hoewel de jongste generatie een wel heel rigoureuze verandering onderging.
Het mag gerust een prestatie worden genoemd als na talloze facelifts en dertig jaar verder de oervorm van een model nog steeds herkenbaar is. Toch lijken de ontwerpers bij de zesde generatie Flyer een behoorlijke stap verder te zijn gegaan. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ontwerper Romain Chareyre aanvankelijk de nodige scepsis ontmoette. „Ik wilde binnen de vastgestelde afmetingen zoveel mogelijk ruimte creëren en kwam uit op een nogal vierkante deck layout. Mijn collega’s van de afdeling naval architecture zagen de bui al hangen en hadden zo hun bedenkingen. Maar we zijn er samen goed uitgekomen en het product dat nu in het water ligt is in iets meer dan een jaar tijd tot stand gekomen,” aldus de nog jonge ontwerper. De romp van de Flyer 6 doet het meest denken aan een gecomprimeerde trimaran en wij waren dan ook zeer benieuwd hoe deze nieuwkomer zich in het water zou gedragen. Volgens Bénéteau zou de boot ongekend droog moeten varen en dat klopt ook wel. Dit neemt niet weg dat wij het toch voor elkaar kregen om na het bewust doorklieven van een grote hekgolf een respectabele bak water over te laten komen. Een doorsnee Flyer 6 eigenaar zal dit echter niet snel overkomen.
Benetau produceert de Flyer 6-serie in een drietal varianten; de SPORTdeck, SPACEdeck en de SUNdeck. Zij delen alle dezelfde, door het trio Maud Tronquez, Patrick Tableau en Rémi Laval-Jeantet ontwikkelde ’AIRSTEP’ romp. Overigens merk je tijdens het instappen dat deze rompvorm voor een behoorlijke dosis aanvangsstabiliteit zorgt en de inclusief buitenboordmotor ruim 1.200 kg wegende boot minder doet rollen dan je zou verwachten. Bijkomend voordeel van deze romp is de geringe vlaktilling bij de spiegel. Dit maakt de aanwezigheid van lange en kwetsbare trailersteunen overbodig. Overigens is deze boot strikt genomen 20 mmm te breed om legaal te mogen traileren, maar in de praktijk zal dit nauwelijks meetbare verschil niet snel tot confrontaties met de wetgever leiden. Qua afwerking hebben wij op de straks nog te noemen merkwaardige plaatsing van de motorschakelaar niets aan te merken. Over de indeling is goed nagedacht terwijl ook ruim aandacht is uitgegaan naar detailwerk. Zo telt de Flyer een behoorlijk aantal slimme opbergvakjes en aflegmogelijkheden, die allemaal keurig zijn afgewaterd. Bovendien hebben wij tevergeefs gezocht naar scherpe randen onder de stuurconsole of bij de luiken. Ook de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Naast de beschikbaarheid van drie dekvarianten kan de koper zijn boot nog verder personaliseren met voor de sportvisser een batterij hengelhouders, een skimast, een leaning post in plaats van een tweetal zetels en ga zo maar door. Optioneel is ook een onderwatertoilet leverbaar in welk geval tegelijkertijd een kleine zwartwatertank wordt ingebouwd.
Ruimtewonder
Bij het Spaanse Palma de Mallorca hebben wij onder Mediterrane omstandigheden gevaren met een tweetal uitvoeringen van de Flyer 6: de SPORTdeck en de SPACEdeck. Onze SPORTdeck is uitgerust met een optionele Wakeboardtoren die de boot een extra sportief cachet geeft. Het betreft een bowrider, een markt die voor Bénéteau feitelijk nog moet worden ontgonnen. Opvallend is de vlakke kuipvloer en de enorme ruimte aan boord. Het middelste gedeelte van het donker getinte windscherm is scharnierbaar, zodat opvarenden zich gemakkelijk naar voren of naar achter kunnen begeven. Zelfs bij hogere snelheden biedt het windscherm (uitzonderingen daargelaten) voldoende bescherming. De beide, goed verstelbare, stoelen zitten comfortabel en over de plaatsing van zowel het stuurwiel als de afstandsbediening hebben we niets te klagen. Dit geldt echter niet voor de positie van de hoofdschakelaar van de Suzuki-krachtbron: het overkwam ons meermaals dat wij de motor onbedoeld met de rechterknie uitschakelden. Een merkwaardige keuze, waarop Bénéteau al heeft aangeven een modificatie te zullen toepassen. Aan bergruimte, zoals reeds aangestipt, geen gebrek: zowel onder de stuurconsole als onder de vlakke kuipvloer is een zee aan ruimte beschikbaar. Alle fenders, kussens en andere zaken kunnen er veilig en bovendien uit het zicht worden opgeborgen.
Vaargedrag
Alles bij elkaar zijn wij behoorlijk wat uren met de Flyers op het water geweest om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen over de jongste generatie van dit succesvolle model. Wij zullen u het antwoord hierop niet langer schuldig blijven; Varen doet de nieuwe generatie Flyer als de beste. Laten we beginnen met de SPORTdeck. De 150 pk Suzuki viertakt aan de spiegel brengt ons in slechts 5 seconden tijd in glijvaart en na 15 seconden doorbreken we al de 30 knopen barrière. Tien seconden later bereiken we reeds de topsnelheid van 34 knopen. Snelle bochten met een kleine radius laten zich vergelijken met het gedrag van een Go-kart op asfalt, zonder dat de boot gevaarlijk ‘hoekt’ met gevaar voor het lanceren van de passagiers. Er is geen moment waarop je de controle over deze boot lijkt te verliezen en de aanwezigheid van voldoende RVS handrails zorgen voor voldoende houvast voor de opvarenden. Het is uiteraard geen verrassing dat de SPACEdeck dezelfde vaareigenschappen tentoon spreidt, ware het niet dat deze testboot 200 Suzuki pk’s meetorst en zich dus ook wat sneller uit de voeten zou moeten maken. Het laat zich raden dat een vermogen van 50 pk meer op een boot van nog geen 1.000 kilo zich direct vertaalt in prestaties. Planeren doet de SPACEdeck met een geklokte tijd van 4 seconden precies een seconde sneller en de 30 knopen barrière vanaf stilstand vergt slechts 9 seconden. Uiteraard zorgt de sterkere krachtbron ook voor een hogere topsnelheid; de waarde van 37 knopen klokken wij in slechts 20 seconden tijd. Bij deze SPACEdeck bestaat gelukkig geen gevaar voor onverwachte motor-uit situaties, want op dit model is de schakelaar op een betere plaats gepositioneerd.
Al met al is Bénéteau erin geslaagd om voor de zesde achtereenvolgende keer een plezierig varende Flyer op de markt te brengen. Een modelwijziging die deze keer aanmerkelijk verder strekt dan alleen een facelift en qua concept zonder twijfel vernieuwend mag worden genoemd. Bénéteau steekt hiermee enigszins de nek uit, zoals het Nederlandse Interboat dit al eerder deed met de eveneens ‘vierkante’ Neo 7.0. Tijdens de presentatie noteerden wij zeer uiteenlopende en soms uitgesproken meningen over de rechthoekige deklijnen, maar een ding is zeker: op het gebied van functionaliteit scoort de Flyer 6 veel punten. En wat ons betreft is een vermogen van 150 pk al voldoende voor veel vaargenot. Want ook dan beschik je al over een prima varende boot waarmee een gezelschap tot acht personen veel plezier zal beleven. En met twee man aan boord is de Flyer helemaal tot aansprekende prestaties in staat.
Tekst en foto’s: Alfred J. Boer. verschenen in VAREN januari 2016
Specificaties
Lengte over alles:6,22 m
Breedte: 2,49 m
Diepgang: 0,40/0,80m
Waterverplaatsing: plm. 990 kg excl. motor
Brandstoftank: 170 liter
Verswatertank: 50 liter (optioneel)
Motorisering: 150 – 200 pk buitenboordmotor
CE Categorie: C/D 8 personen
Ontwerp: Romain Chareyre
Prijs: 19.965 euro excl. motor incl. btw
Dealer voor België: Ship Shop Nieuwpoort, Watersportlaan 7, 8620 Nieuwpoort
Website:www.shipshop.be