5.3 C
België
donderdag, december 5, 2024

Jeanneau Prestige 420 S

Luxe, ruimte en ongekende prestaties

Twintig jaar na de introductie van de eerste Prestige heeft de Franse werf verdeeld over meerdere continenten inmiddels meer dan 2.500 exemplaren afgeleverd. De zomer had VAREN het genoegen een aantal interessante Prestige modellen te mogen testen, waaronder het 42-voet lange onderwerp van deze reportage: de Prestige 420 Flybridge.

Wat Lexus is voor Toyota of Infinity voor Nissan, dat is Prestige voor Jeanneau. Een bewust op de markt gebrachte luxe brand dat het hogere segment moet bedienen met een complete serie luxe en mediterraan ogende jachten met voorbeeldige vaareigenschappen. De voor 2015 nieuwe Prestige 420 vormt hierop geen uitzondering. Een Frans/Italiaans team van ontwerpers tekende voor een zonder meer aantrekkelijk ogend motorjacht, dat naast de door ons geteste Flybridge-uitvoering ook leverbaar is als sedan met een groot schuifdak. Beide modellen maken gebruik van dezelfde romp die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in combinatie met POD-aandrijving. Prestige biedt naar keuze een koppel Volvo Penta IPS 400 (300pk elk) of IPS 500 motoren met een vermogen van 2 x 370 pk. Ons testschip beschikt over laatstgenoemde, zwaarste motorisering. Als wij de steiger oplopen van de naast het Palais de Congres in Cannes gelegen jachthaven komt ons onderwerp van deze reportage zojuist binnenvaren. Er staat een behoorlijke bries, maar de kapitein manoeuvreert het gloednieuwe jacht in alle rust met uiterste precisie feilloos tussen twee eveneens afgemeerde Prestige jachten. Hoewel wij inmiddels al heel wat keren met IPS- of soortgelijke installaties aangedreven jachten hebben mogen varen, is het telkens weer een belevenis om te ervaren hoe gemakkelijk je een kostbaar jacht effectief met duim en wijsvinger tot op de centimeter nauwkeurig dirigeert. Terwijl een aantal hulpvaardige collega’s de lijnen aanpakken nemen wij de gelegenheid om de lijnen van deze 420 goed in ons op te nemen; hoewel flybridge modellen qua lengte/hoogte verhouding over het algemeen iets gedrongen ogen, lijkt het profiel van dit jacht prima te kloppen. Bijkomend voordeel van een flybridge is de lange overhang, die desgewenst bescherming biedt tegen al te felle zon of een onverhoopte regenbui. Het grote zwemplateau (formaat parkeerplaats Smart ForTwo) van onze testboot is voorzien van een optioneel elektro/hydraulisch neerlaatbaar zwemplateau; een weliswaar prijzige, maar daarom niet minder leuke gadget.

Paradijsje

Wij stappen aan boord en klimmen direct op de flybridge, die goed bereikbaar is dankzij een strak vormgegeven trap aan bakboord. Boven aangekomen worden wij verrast door de -voor  een 42-voeter- enorme ruimte waarin plaats voor een groot zonnebed met daarnaast de stuurstand, een wetbar en niet te vergeten: een tafel en een comfortabele loungebank. Later, op volle snelheid en op open zee, zal blijken hoe plezierig het hier toeven is, waarbij het negatief geplaatste windscherm aangenaam veel bescherming biedt. Terug naar een verdieping lager. Vanuit de kuip bereik je via een stevig uitgevoerde schuifdeur de salon waarin direct links aan bakboord een groot formaat koel/vrieskast en een combimagnetron. Daarachter leidt een trap naar een midscheeps gesitueerde gastenhut over de volle breedte van het schip met een dwars geplaatst bed. Deze hut beschikt evenals de eigenaarshut over een eigen natte cel en veel kastruimte. Vanwege de beperkte ruimte is het bed nogal laag geplaatst, maar zelfs gasten met aanleg voor claustrofobie zullen zich er mee dankzij de grote raampartijen in de boorden op hun gemak voelen. Voor kinderen is het helemaal een paradijsje. We banen ons weer een weg naar de salon, waar aan stuurboord de goed uitgeruste pantry is gevestigd en van waaruit je goed zicht naar buiten hebt. Een trede hoger (mede vanwege de benodigde hoofdruimte in de eronder gelegen gastenhut) bevindt zich aan bakboord een U-vormige bank met verstelbare tafel en aan stuurboord treffen we de ‘werkplaats’ van de eigenaar: een grote 1 à 1,5 zits stuurbank, een verstelbaar stuurwiel en een strakke stuurconsole met een HybridTouch kaartplotter van Raymarine, diverse schakelaars en andere, primaire aanwijsinstrumenten. Er is ook gedacht aan een bekerhouder voor de roerganger. Voor de bediening van de motoren heeft de werf gekozen voor een aparte console in het boord; een prima en ergonomisch verantwoorde plek, goed bereikbaar vanuit de over een grote afstand verstelbare stuurbank. Fijn is hier de aanwezigheid van een horizontaal geplaatst schuifraam; niet alleen met het oog op ventilatie, maar ook handig tijdens ingewikkelde manoeuvres en de daarmee gepaard gaande communicatie naar buiten. Zelfs een lijn uitwerpen is mogelijk.

Naast de stuurstand leidt een trap met vier treden naar de grote eigenaarshut in het voorschip. Deze ruimte voorziet voor een belangrijk deel in ruim voldoende stahoogte om zonder complicaties het Franse bed te kunnen betreden. Zoals al eerder aangeven beschikt de eigenaarshut over een eigen natte cel met een door een plexiglazen deur afgesloten douchegedeelte. Helaas wordt de in deze ruimte geplaatste toiletpot ook nat tijdens een douchebeurt… Dit geldt trouwens ook voor dezelfde faciliteit in de gastenhut. Daarentegen is de wastafel van flink formaat en dus zonder moeilijke houding of morsen te gebruiken. Het toilet is ook vanuit de salon toegankelijk, zodat gasten met hoge nood de eigenaarshut niet hoeven te betreden. De Prestige 420 biedt sowieso voldoende privacy dankzij de via aparte trappen bereikbare hutten. Dat is een groot pluspunt voor een jacht van dit relatief bescheiden formaat en maakt langere reizen met twee koppels aan boord bepaald minder risicovol. Dit laatste te meer omdat de werf  hoorbaar veel aandacht heeft besteed aan doeltreffende geluidsisolatie tussen beide vertrekken…

Varen met dat schip!

Na een uitgebreide kennismaking met zowel interieur als exterieur is de tijd gekomen om deze Prestige-telg eens goed aan de tand te voelen. De omstandigheden hiertoe in de Golf de La Napoule bij Cannes zijn welhaast ideaal: een matige tot lichte bries; een golfhoogte van minder dan een meter en een aangename luchttemperatuur van zo’n 22 graden Celsius. Zekerheidshalve vaart onze kapitein de 420S met duim en wijsvinger zelf even de al eerder omschreven krappe box uit, maar dan is de beurt aan ons. Mede dankzij de voortreffelijke weersomstandigheden besluiten we om gebruik te maken van de tweede stuurstand op de flybridge. De stuurconsole is ruim opgezet en harmonieert goed met het getinte windscherm. Er is voldoende plaats voor redacteuren met lange benen en na een beetje schuiven met de kuipstoel en het onder de juiste hoek plaatsen van het stuurwiel vinden we de ideale stuurpositie waarin ook de afstandsbediening goed bereikbaar is. Dit geldt trouwens ook voor de IPS joystick. Op een hoogte van zo’n vier meter boven het wateroppervlak is het zicht rondom zonder meer perfect, terwijl je achter het stuur gezeten ook onbelemmerd contact hebt met gasten of familie op het grote zonnebed op het voordek. Dit geldt al helemaal voor de zonneweide aan stuurboord, direct grenzend aan de stuurstand.

Met twee keer 370 paardenkrachten aan boord bij een (leeg) gewicht van een kleine 10 ton laat het zich gemakkelijk raden wat onze Prestige 420 doet als de beide gashandels in een soepele beweging horizontaal richting boeg worden geplaatst; het jacht lijkt zich welhaast los te maken van de weerstand van het water en stoomt ras door tot een topsnelheid van iets meer dan 31 knopen bij 3.500 omwentelingen per minuut van de beide krukassen. Een prima prestatie, maar verrassender is de manier waarop dit geschiedt. Waar een jacht van deze afmetingen normaal gesproken de boeg aanvankelijk al dan niet extreem hemelwaarts richt, blijft deze Prestige nagenoeg vlak op het water.  Dit bevestigt onze eerdere ervaringen met Prestige dat de werf er goed in is geslaagd om haar romp ontwerpen te optimaliseren voor IPS-aandrijvingen. Dit uit zich bovendien in voorbeeldige eigenschappen als het gaat om koersstabiliteit en niet te vergeten: de geringe overhang tijdens snel genomen bochten. De ideale kruissnelheid voor deze Prestige 420 is 23 knopen bij zo’n 3000 rpm. In combinatie met de forse tankinhoud van 1000 liter maakt dit grotere oversteken veilig en wel mogelijk tot ruim 250 zeemijlen.

Conclusie

Goed beschouwd kennen wij geen jacht van overeenkomstige lengte dat zo veel privacy biedt als deze Prestige 420. Dankzij de IPS-aandrijving laat zij zich bovendien gemakkelijk manoeuvreren en hoeft de eigenaar in geval van wat meer wind of stroming dus niet gedwongen in de haven te blijven liggen. Het vaargebied is groot, waarbij wel zij aangemerkt dat een flybridge geen optie is voor de Franse kanalen. In dat geval is een Prestige 420 S een betere keuze.

Tekst: Alfred J. Boer. Verschenen in VAREN januari 2016
Foto’s: Alfred J. Boer en Jean-Marie Liot

Specificaties

Lengte over alles: 12,63 m
Breedte: 3,97 m
Diepgang: 0,79 m
Doorvaarthoogte: 5,35 m
Waterverplaatsing: 9.515 kg
Aantal slaapplaatsen: 4 + 2
Brandstoftank: 1.000 liter
Verswatertank: 400 liter
Vuilwatertank: 120 liter
Motorisering: 2 x Volvo IPS 500 (D6 – 370 pk)
CE Categorie: B9, C11
Ontwerp: J&J Design, JP Concepts, Garroni Design
Prijs: vanaf 408.133 euro incl. btw
Dealer voor België: Marina Yachting Center, Oostende
E-mail: info@marinayachtingcenter.be
Website: www.marinayachtingcenter.be

Vorige artikel
Volgende artikel

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Laatste artikels