Toppunt van Britse finesse
Motorjachten van Engelse bodem onderscheiden zich in de regel door hun luxe interieur en rijke standaarduitrusting. Importeur Jonkers Yachts nodigde VAREN uit om met eigen ogen te kunnen vaststellen of de Fairline Phantom 65 deze traditie al dan niet bevestigt.
De Fairline Phantom 65 is geïnspireerd op de ongekend succesvolle Fairline Targa 65 GTO. In 2022 ontving dit motorjacht van World Yachts Trophies een onderscheiding voor het beste interieurontwerp en werd een jaar later door Motorboot Awards tot winnaar gekroond. Het gamma van Fairline bestaat naast de Phantom-serie uit de eerder door ons geteste 33-voets F//Line, de Targa-lijn en de Squadron flybridge jachten. De Phantom is eveneens uitgerust met een zogenaamde ‘Sport flybridge’, maar deze is bewust veel kleiner en daardoor van buiten nauwelijks zichtbaar. Bijkomende voordeel: er is ook minder bergruimte nodig voor de kussens. Maar voor de duidelijkheid: er blijft nog steeds genoeg ruimte over om van de zon te kunnen genieten en deze configuratie maakt dit model ook geschikt voor noordelijkere wateren. De forse overhang van de flybridge draagt hiertoe ook bij, want in de grote kuip zit je droog en uit de wind. Voor de verandering starten wij onze verkenningstocht nu eens op de flybridge.
De trap naar boven is prettig breed en in de treden is subtiele ledverlichting opgenomen. De accommodatie op het bovendek is van alle gemakken voorzien, inclusief een wetbar en een elektrische grill. Des Fairline’s is voorzien in een extra zekerheid die de grill na het sluiten van het deksel automatisch uitschakelt. Fairline motorjachten zijn standaard ongekend rijk uitgerust; zelfs een ijsmachine ontbreekt niet! Het ontwerp van de aan bakboord gesitueerde stuurstand is doordacht en de werf voorziet in twee comfortabele stuurzetels en een riante hoekbank ernaast. Het windscherm is juist hoog genoeg om op hoge snelheid nog redelijk beschut te kunnen sturen. En over sturen gesproken: met een schakelaar op het dashboard kunnen twee cilinders per motor worden uitgeschakeld om nog langzamer te kunnen manoeuvreren. Dit laatste wordt overigens vergemakkelijkt door de aanwezigheid van sterke, proportionele boeg- en hekschroeven van Sidepower. Genoeg over de flybridge: de beelden spreken voor zich.
De overdekte kuip is een ronduit aantrekkelijke verblijfsruimte die met geopende schuifpui en naar boven scharnierend raam effectief één (gelijkvloers) geheel vormt met de salon. De opening naar het zwemplateau kan eenvoudig worden afgesloten met een vulkussen, waardoor een enorme zithoek ontstaat. Eronder zien we een overdaad aan bergruimte voor van alles en nog wat. Daarachter bevindt zich een groot zonnebed boven de volumineuze tendergarage die groot genoeg voor een Williams 345. Het geheel scharniert elektrisch omhoog en een slimme veiligheidsvoorziening voorkomt dat onverhoopt vingers worden afgekneld. Zo zien wij dit graag! Alles, maar dan ook alles sluit als een kluis, zoals dit ook geldt voor de toegang naar de crew cabin die verscholen gaat achter de trap naar het gangboord. Deze bescheiden faciliteit voorziet in een uitschuifbaar bed en een eigen natte cel. Overigens leent deze ruimte zich ook bij uitstek als extra berging. Voorts bedachten de ontwerpers een leuk uitklapbaar bankje voor twee achter een luik van de tendergarage met uitzicht op het grote, neerlaatbare zwemplateau. Er is natuurlijk ook gedacht aan een buitendouche, uiteraard achter een stevig luik.
Eigen sensoren
De salon van de Fairline Phantom 65 baadt in het natuurlijke licht en onderscheidt zich door excellent timmerwerk met overal doorlopende houtnerven en veel ronde hoeken. Over de salon zouden we een boek kunnen schrijven; ook hier zien we slimme en tegelijkertijd slimme vondsten zoals in hoogte verstelbare hockers, veel bergruimte en een lade met -alweer standaard- oogstrelend Fairline porselein, maar we beperken ons tot de comfortabele stuurstand, voorzien van twee goed verstelbare stuurstoelen en een bijna futuristisch ogend dashboard met drie grote Garmin touch screens. Het zicht rondom de stuurstand is nagenoeg onbeperkt en wel zo fijn: de zijruiten ter hoogte van de stuurstand zijn elektrisch neerlaatbaar en maken communicatie met de dekhulp trefzeker. Niet onvermeld mag blijven is de volgende veiligheidsvoorziening: mocht het Can-Bus systeem onverhoopt uitvallen en er geen informatie op de aanraakschermen mocht worden getoond over o.a. cruciale vloeistofniveaus dan vind je achter een glazen deurtje alsnog analoge meters, gevoed door eigen sensoren. En minstens zo doordacht: we zien ook een schakelaar waarmee de marifoon na onverhoopt uitvallen van het boordnet met een eigen accu (10 uur reserve) kan worden gevoed! Onnodig te melden dat Fairline ook heeft voorzien in een keuken die niet onder doet bij die van ons thuis.
’Full beam’ eigenaarshut
We dalen de trap af naar benedendeks met direct links een luxe ‘courtesy room’ met toilet en giga veel kastruimte. Trouwens alle badkamers beschikken over individuele afzuiging en alle vertrekken bieden meer dan voldoende stahoogte. De VIP cabin c.q. gastenhut bevindt zich in het voorschip en beschikt uiteraard over eigen sanitair met gescheiden, ruime douche. Aan stuurboord treffen we een gastenhut waarvan de beide eenpersoonsbedden elektrisch met elkaar kunnen worden verbonden. Ook deze faciliteit beschikt over eigen sanitair. Rest ons nog de riante eigenaarshut die een aantal treden lager in het achterschip is gelegen. En passant passeren we een prachtig ingebouwde wasmachine, er tegenover zien we een overzichtelijk schakelpaneel. De eigenaarshut is ‘full beam’ en voorziet naast een riant king size frans bed in een comfortabele sofa, een bureau / c.q. kaptafel en achter het hoofdschot van het bed is treffen we een luxe sanitairgroep, inloopkast, hangkast en zelfs een een kluis is standaard in de voorzieningen opgenomen. Het jacht dat wij in deze reportage beschrijven betreft de versie met drie hutten, maar de werf bouwt maar liefst vier verschillende lay outs, inclusief een versie met vier hutten en een model met een zogenaamde ‘extended VIP cabin’
Ontmeren is dankzij de combinatie van twee motoren naast de proportionele boeg- en hekschroeven zelfs voor een beginnende stuurman een eitje, waarbij de laagtoerige Caterpillar diesels zich nauwelijks laten horen. We beginnen ons avontuur weliswaar op de flybridge, maar met 10ºC buitentemperatuur dalen we al snel af naar de comfortabele salon/stuurhut. Qua ergonomie hebben we werkelijk niets te klagen; de belangrijkste stuurorganen bevinden zich direct onder handbereik en het trio Garmin schermen is uitstekend afleesbaar. Als we de 2.300 paardenkracht aanspreken, dan gaat de bijna 40- ton wegende Phantom er niettemin als een speer vandoor, een prachtig wit zog achterlatend. We treffen een nogal ‘choppy’ zeetje en benutten ons maximale toerental daarom maar kortstondig, maa niet zonder 30 even knopen op het log te hebben gezien. Mooi natuurlijk, maar dit jacht komt vooral op kruissnelheid tot haar recht. Met nog geen 2.200 rpm meten we een comfortabele snelheid van 22 knopen; voor alle opvarenden ideale vaaromstandigheden. Voor de overige cijfers: zie de tabel met (GPS) meetwaarden.
Al met al is de conclusie gerechtvaardigd dat Fairline er wederom in is geslaagd om een aantrekkelijk ogende 65-voeter op de markt te brengen die bovendien aansprekende vaareigenschappen tentoonspreidt. Het jacht staat bol van slimme vondsten en ook aan veiligheid is ongekend veel aandacht besteed. Bovendien zijn de eigenaren verzekerd van veel privacy en last but not least: over een aantal jaren zal deze Fairline Phantom 65 mede dankzij haar degelijke bouw in onze optiek een gewild object zijn.
Testcondities
Brandstoftank: 100%
Verswatertank: 100%
Weer: zonnig
Omgevingstemperatuur: 10,0 Cº
Watertemperatuur: 8,6 Cº
Windsnelheid: 4 Bft
Personen aan boord: 7
Aandrijving / stuurinstallatie en geluid
Het vermogen van de Caterpillar C18-1150 motoren wordt via een ZF 5101-A koppeling met een reductie van 2.48:1 via een vaste as overgebracht op een 38×48.5/38×48 schroef. Het stationair toerental bedraagt 650 rpm, het maximaal gemeten toerental 2.350rpm. Het geluidsniveau ter hoogte van de stuurstand: 60 respectievelijk 78 dbA. De stuurinstallatie is van het merk Sea Star. Aantal stuuromwentelingen naar bak- c.q. stuurboord: 4,75 resp. 3,75.
rpm kts (gps) Brandstofverbruik (totaal liter/uur)
900 8,7 46,18
1.100 9,9 72,68
1.300 11,6 124,54
1.500 13,5 174,89
1.900 21,5 293,75
2.100 25,3 369,46
2.350 30,1 442,89
Acceleratie
0 – 1.400 rpm 20,4 sec.
0 – 2.300 rpm 26,9 sec.
Specificaties
Lengte over alles: 19,96 meter
Breedte: 5,23 meter
Diepgang: 1,58 meter
Doorvaarthoogte: 6,30 meter
Waterverplaatsing: 38.300 kg
Aantal slaapplaatsen: 6-9
Brandstoftank: 4.177 liter
Verswatertank: 1.080 liter
Vuilwatertank: 400 liter
Motorisering: 2 x Caterpillar C18-1150 (totaal 2.300 pk)
CE Categorie: CE-B
Ontwerp: Fairline Yachts Design Team
Prijs: Vanaf 2.430.000 GBP excl. btw
Werf: Fairline Yachts Ltd.
Dealer voor B en NL: Jonkers Yachts B.V. Kabbelaarsbank 11, 3253 ME Ouddorp
Website: www.fairline.com – www.jonkers.org