Cruisen en vissen in harmonie
Het vlaggenschip uit de Merry Fisher serie werd eind 2013 voorgesteld in de Marlin editie. Zoals de naam al laat vermoeden gaat het hier om een versie die heel wat troeven heeft voor de gepassioneerde visser. In deze serie werd erg bewust gekozen voor buitenboordmotoren wat op deze kleinere boten beslist heel wat voordelen biedt. De romp van dit schip is gebaseerd op de cruiserversie van dezelfde lengte. We testen het vaartuig in de baai van Cannes, wisten geen vis te vangen maar kwamen toch erg enthousiast van boord van deze inventieve uitvoering.
[wzslider]
Ruimte voor de sportieve visser
De cockpit van de Marlin meet ruim tweeënhalve meter in het vierkant en is volledig vrij. Je vindt er liefst vier plaatsen om de lijnen in te plaatsen en achteraan het schip kan je materiaal kwijt in op erg groot werkblad. Hierin zijn opbergmogelijkheden en een reeks handige faciliteiten voor de visser geïntergreerd. Als visser sta je graag dicht bij het hoge gangboord maar ook om te zitten zijn er mogelijkheden zat. De achterbank staat op rails en kan naar voren geschoven worden, beiderzijds de romp kan een klapbank voorzien worden en mits de puzzel juist gelegd wordt ontstaat hier een gigantisch zonnebed of een grote U-vormige zitcombinatie rondom een grote tafel. Comfort om met vrienden te cruisen. Ook op het voordek is een mooie dubbele zitbank voorzien, met de twee extra zitjes durven we gewagen van een tweede cockpit. Beiderzijds is er een diep en vlot te belopen gangboord voorzien met voldoende handgrepen. Onder de vloer van de kuip, waar anders de binnenboordmotor alle ruimte wegkaapt, vinden we een grote bergruimte en tevens een tank voor 400 liter benzine.
Twee of drie deuren, twee, drie of vier bedden?
De boot is getooid met een flinke stuurhut. In de stijl van de Scandinavische pilotboats vinden we twee grote schuifdeuren beiderzijds. Vanaf de stuurstand kan je overal snel bij en beschik je op het gangboord over een klamp om de boot snel aan te meren. Op de geteste versie was de hele achterwand ingenomen door een grote schuifdeur. Erg leuk want zo wordt de boot helemaal open en heb je een uitstekend contact met de actie in de kuip. De glaspartijen rondom bieden volledige zichtbaarheid. Wil je nog meer licht dan kan het dak van de hut uitgerust worden met een extra raampartij. De stuurstand met twee bolsterfauteuils is comfortabel met op het dashboard de ruimte voor alle moderne apparatuur. De gashendels staan aan stuurboord en naargelang de versie zijn dat er één of twee. De boten worden immers uitgerust met één buitenboordmotor van maximaal 300 pk dan wel twee keer 150 pk (maximaal, twee keer 100 pk kan ook). Jeanneau heeft een strategische samenwerking met Yamaha en biedt goede voorwaarden in dit gamma. Aan bakboord vinden we voor de zetel van de co-piloot een kleine handzame keuken. De twee stoelen kunnen gepivoteerd worden en de stang, die een handige greep vormt bij zwaar weer, is getooid met een ronde tafel die op het gewenste niveau kan gebracht worden. Zo ontstaat een gezellige zithoek voor 2 tot 4 personen. Op deze versie wordt immers een opklapbare zitbank aan stuurboord voorzien. Wie de boot wil uitrusten met meer comfort kan de achterwand sluiten en vervangen door een raam. Er ontstaat dan ruimte voor één of twee laterale zitbanken/ bedden waar de binnenruimte nog meer benut wordt. In onze opinie lijkt dat wat teveel in de kleine ruimte en bovendien mis je dan het contact met de vissende medemens.
Verblijven aan boord
In tegenstelling tot de klassieke Merry Fisher 855 vind je op dit model geen rompramen. Er is dus aanzienlijk minder licht onderdeks. In de voorpiek zien we een hut met dubbel bed met natte cel voorzien van toilet en douche. In de stuurhut kan je via een luik toegang krijgen tot een derde slaapplaats aan bakboord, ergens onder de vloer. Deze ruimte is ongetwijfeld ook praktisch als extra berging al heb je op dit vaartuig geen reden tot klagen. Naast de Fishing versie kan je ook voor de Comfort versie kiezen, hier worden andere accenten gelegd. De boot kreeg een CE keuring C10 voor de Marlin en B6 voor de Marlin Offshore.
Snel naar de visgebieden
Het is een mooie voorjaarsdag als we de haven van Cannes uitvaren. Er staat amper wind en de zee is in rust. We starten de motor van 150 pk. Aan boord de productverantwoordelijke van Jeanneau en Yamaha. De 3 ton zware boot (zonder de motoren en brandstof) reageert prima op het stuurwiel en we dobberen het open water tegemoet. Eens we de snelvaartzone bereikt hebben (daar zijn ze in Cannes erg streng op) zetten we de gashendels open, na 6 tot 8 seconden bereikt de Merry Fisher de glijvaart en bij 3800 t/min wordt de optimale kruissnelheid van tegen de twintig knopen bereikt, de verbruiksmeter geeft 40 l/uur aan. We duwen de gashendels verder open en bereiken een snelheid op dit ideale vaarwater van 34 knopen. De keuze van de juiste schroef onder dit soort buitenboordmotoren is een belangrijk gegeven. De man van Yamaha geeft aan dat met een andere propellor tot 37 knopen kan gehaald worden, het is maar hoe ver je hier wil in gaan. De boot vaart stabiel en gaat ook op grote snelheid vlot door de bocht. Hoe de boot zich zal gedragen in grote golven konden we niet testen maar het geringe gewicht en zijn kleine breedte, minder dan 3 meter, laten een gevoelige boot vermoeden. Aan de stuurstand geniet je van een prima zicht rondom en bereik je vlot alle instrumenten. De plaatsing van de gashendels vonden we wat hoog. Het is heerlijk sturen van in de stuurhut, met de open deur en de grote raampartij boven je hoofd voel je je helemaal niet opgesloten. Een tweede commmandopost in de open kuip op het achterdek is een optie die vissers zeker naar waarde zullen weten te schatten.
Conclusie
De Merry Fisher 855 Marlin richt zich in de eerste plaats op de sportvisser maar de boot heeft meer in petto. Je kan de boot in verschillende uitvoeringen krijgen zodat het ook een leuke cruiser met potente krachtbron kan worden. Met maximaal 300 pk krijg je een schip dat ruim boven de dertig knopen uit komt. Aan werkruimte geen gebrek maar deze kan evengoed omgebouwd worden tot een groot zonnebed dan wel een ruime zithoek. Aan de ruime stuurstand binnen voel je je helemaal niet opgesloten. Daar zorgen de grote raampartijen en schuifdeuren beiderzijds voor. Een knap schip voor de moderne visser.
Technische fiche
Lengte: 8,25 m
Waterlijn: 7,97 m
Breedte: 2,97 m
Diepgang: 0,58 m
Brandstoftank: 400 liter
Watertank: 100 liter
Cabines: 2
Slaapplaatsen: 3 of 4
CE categorie: C10
Gewicht: 2.895 kg
Motorvermogen: 300 pk
Prijs: 49.228 euro ex. btw
Dealer: Marina Oostende – Dokter E. Moreauxlaan 3 – 8400 Oostende
Tel.: 059/32.00.28 – www.marinaoostende.be