Wie op een rustige manier binnenwateren wil ontdekken met een stabiel en gebruiksvriendelijk vaartuig zit gebeiteld met een sloep of een tender. De Rapida 750 is een knap vormgegeven tender die ruimte biedt voor wel twaalf personen en voorzien is van een mooie zonnebed en een zwemplatform. Een vaartuig dat in het oog springt.
De Rapida 750 wordt gebouwd bij iSloep, de werf in het Nederlandse Alphen aan de Rijn, tussen Den Haag en Amsterdam. De werf brengt twee series op de markt: de iSloep en de Rapida. Laatstgenoemde zijn tenders en bestaan in vier verschillende modellen: de Rapida 666, 777, 750 en 990. Kenmerkend voor deze serie is een erg modern design gekoppeld aan scherpe prijzen, een beetje zoals bij de Zweedse meubelfabrikant Ikea. De motorisering gaat van 21 tot 80 pk, waardoor de Rapida het potentieel heeft van een snelle tender, dus ook geschikt voor ruimer water.
Strak design en grote kuip
Met de schuine boeg, mooie zeeg, negatieve spiegel en comfortabel interieur is de Rapida 750 een modern ogend vaartuig dat gewoonweg uitnodigt om te gaan varen. De inrichting van de Rapida is gebaseerd op de motorsloep: een grote, open kuip met banken in U-vorm rond de stuurman. Zowel de vloer van de kuip, de vrijboorden en voorplecht als het zwemplatform zijn betimmerd met teak. Een centrale stuurconsole met een groot spakenstuur en een rudimentair instrumentenbord is geschikt voor zowel zittend als staand sturen. Het vaartuig beschikt over een groot zonnedek met gecapitonneerde matrassen en kussens. Mooi uitgewerkt en strak vormgegeven smeedwerk uit RVS geeft de Rapida een eigentijdse finish, zoals de kikkers, boegplaat en lang doorlopende handvaten (relingen).
Diesel
De tender onderscheidt zich van de sloep zowel op vlak van prestaties als vaargebied. Is een sloep per definitie een trage waterverplaatser voor de rustige binnenwateren, de tender is doorgaans een halfglijder die hoger snelheden haalt en bedoeld is om grotere afstanden te overbruggen. Deze Rapida is eigenlijk voor beide doeleinden geschikt. Hij is standaard uitgerust met een Yanmar 3 cil. 21 pk diesel, maar heeft onder meer een Yanmar 75 en een Craftsman 80 pk in optie. Met de zware motoren haalt hij pittige snelheden. Wie of wat is Craftsman? Misschien heb je nog niet gehoord van dit merk, dat nog niet zo lang op de markt is. Het is een Nederlands bedrijf in marinetechniek, dat gemariniseerde automotoren op de markt brengt. Zo heeft de Craftsman CM4.80 een Hyundai als basis. Die motor heeft een gewicht van 235 kg en 4 cilinders in lijn en een maximum toerental van 4.000 t/min. Onze testboot heeft een oerdegelijke Yanmar 29pk diesel onder de kap: de 3YM30AE (21 kW).
Veel ruimte en comfort in stijl
Nemen we een kijkje aan boord. In- en uitstappen gaat vlot vanwege de trap die midscheeps tegen de vrijboorden is gebouwd, netjes afgewerkt met een trede uit teak. In de boegsectie zien we een U-vormige bank, afgewerkt met kussens. In het midden van deze bank, onder het voorplecht gewerkt, zit een ice cooler om drank en eetwaren te bewaren. Achter de stuurman zit een tweede bank, ook in U-vorm en eveneens met kussens bekleed. De kuip van de tender biedt dus plaats aan veel volk (12 pers.) met de passagiers ten opzichte van elkaar, en rond de stuurman. Onder de banken is veel ruimte om tuig en spullen op te bergen. Op het zonnebed op het achterdek kunnen gemakkelijk twee volwassenen zitten. Een erg ruime tender, dus, met veel plaats om te genieten van het water en het gezelschap. Origineel is het optionele windscherm van de Rapida: een frame uit RVS met plastic ruit, dat de boot een erg gestroomlijnde look geeft. Het kan neergeklapt worden. Standaard voorziet de werf een klassieke buiskap.
Test op de Ringvaart
Oorspronkelijk zijn tenders ontwikkeld om grote schepen op zee te bevoorraden of bemanningen te transporteren. Onze vrijetijdstender is echter helemaal vormgegeven om te genieten, en om lekker te varen. Dat is in ieder geval wat we van plan zijn. We hebben afspraak in de VVW-jachthaven Gent-Leie met de Belgische importeur, die een Rapida 750 met nachtblauwe romp en Yanmar diesel van 29 pk diesel heeft klaargelegd. De zacht ronkende diesel is opgewarmd en we zetten langzaam koers naar de Ringvaart, de fenders aan boord hijsend. Daar wacht de snelvaartzone die moet uitwijzen hoe het vaartuig zich gedraagt op groter water en in het sop van de hekgolven van andere boten.
Comfortabel varen
In de haven ontdekken we alvast een boot die koersstabiel is, en stuurt met een goede respons. Op de Ringvaart geven we onze Rapida de sporen, de gashendel volledig naar voor duwend. De hekgolf van een voorbijvarende skiboot rolt over het watervlak. De tender klieft vrij goed door de eerste golf, stabiel, maar spray schiet vanonder de kiel langs bakboord. Binnen de perken, echter, en we besluiten rechtsomkeer te maken. De 7,50 meter lange tender heeft een vrij grote draaicirkel kerend tegen het wieleffect in. We keren in de andere richting en zetten koers naar de thuishaven. Zowel zittend als staand is het comfortabel sturen. De Rapida is een behoorlijk varende, stabiele tender die voor de nodige pret zorgt, zoveel is zeker. Uitgerust met een 80 pk Craftsman zou het vaartuig zelfs om en bij de 40 km/uur halen.
Goed bereikbare motor
Terug afgemeerd nemen we nog een kijkje onder de motorkap. Wie de motor een onderhoudsbeurt wil geven kan er makkelijk bij. De stuurconsole is tegelijk motorkap, en die kantelt open met gasveren. Alle onderdelen, zoals de filters, de oliepeilstok en de riemen zijn goed bereikbaar. Afgesloten met een goed geïsoleerde console veroorzaakt de motor geen hinderlijk lawaai. De kwaliteiten van Yanmar zijn genoegzaam bekend. Wie kiest voor een Craftsman heeft een motor die volgens de fabrikant stil loopt, dankzij een speciaal ontworpen vliegwiel dat de vibratie beperkt.
Conclusies
De Rapida 750 is een goed varende tender met een hoog comfortgehalte. Veel ruimte om te zitten, spakenstuur, een groot zonnebed, handige opstapjes, een zwemplatform, een ice cooler… Allemaal elementen die de hedendaagse recreant zal weten te waarderen. Reken daarbij de klassieke eigenschappen van de sloep: lage doorvaarthoogte, gering verbruik en beperkt onderhoud. Echter, deze boot springt vooral uit de verf door zijn prachtig design. Zowel de lijn van de romp als de afbouw getuigen van veel zin voor stijl, en dit gekoppeld aan een scherpe instapprijs geeft de Rapida ongetwijfeld een voorsprong op vele van zijn rivalen.
Info: www.booot.be
Tekst: Koen Vanderpoorten
Verschenen in VAREN februari 2016
Werf: iSloep, Alphen a/d Rijn, Nederland
LOA: 7,50 m
BOA: 2,25 m
Diepgang: 55 cm
Doorvaarthoogte: 1,10 m
Waterverplaatsing: 1.450 kg
Motor: van 21 tot 80 pk
Max. pers.: 12
Prijs: standaard 35.990 euro incl. btw
Importeur: BoooT, Gasmeterlaan 191d, 9000 Gent, 0475/57.61.56