12.8 C
België
donderdag, oktober 10, 2024

C-Yacht 1250i

Hollandse glorie

De simpele toevoeging i achter de aanduiding 1250 doet niet bepaald vermoeden dat er bij C-Yacht sprake is van ingrijpende wijzigingen. Toch blijkt het paradepaardje van deze Nederlandse werf een groot aantal verrassingen prijs te geven. VAREN nam poolshoogte op een winderig en soms zelfs dreigend IJsselmeer.

Het Nederlandse C-Yacht is bepaald geen onbekende in de zeilerswereld; onder de merknaam Compromis verlieten vanaf 1947 ruim 7000 zeilboten de werf in Uitgeest waaronder de populaire Compromis 720, 777, 888, 999 en diens voorganger, de 909. Jachten die zich onderscheidden door een relatief hoog vrijboord en daardoor in verhouding tot de lengte veel kubieke meters leefruimte boden. Ook de open Centaur geniet nog steeds grote populariteit. In 2000 nam Jan Mulder de werf over, waarvan de productiefaciliteit al eerder naar een grotere locatie in het Friese Heerenveen was verplaatst. De naam Compromis verdween om plaats te maken voor het meer prestigieuze C-Yacht, een lijn waar geen plaats is voor concessies en waar oog voor detail hoog in het vaandel staat. Overigens worden in Heerenveen niet alleen C-Yachts geproduceerd; ook de ONJ, Osprey en Northline 37 komen uit de mallen bij Zaadnoordijk Yachtbuilders. De fonkelnieuwe C-Yacht 1250i is de opvolger van de 1250, waarbij gebruik wordt gemaakt van dezelfde romp, dek en binnenmal, maar daar houdt het dan ook wel mee op. De toevoeging i staat zowel voor innovatie als voor individueel en dit uit zich in een hoog custom built gehalte. We noemen een paar zaken: een compleet nieuw A-Frame waarbij de preekstoel (met optionele instapladder) het gebruik van bijvoorbeeld een Code 0 mogelijk maakt, een verbeterde rvs-ankerconstructie, optioneel meerdere ramen in de romp die voortaan leverbaar is in elke kleur NPG gelcoat, modernere teakhouten opbouw handgrepen en LED navigatieverlichting. Daarnaast krijgt de 1250i naast een nieuwe Jefa stuurinrichting verbeterde trimmogelijkheden mee en maakt C-Yacht tegenwoordig ook gebruik van Core blokken van Ronstan. Verder monteert men nu een stille en zuinige common rail diesel. Het aantal wijzigingen in het interieur laat zich nauwelijks omschrijven, waarover later meer.

Zeg nooit ‘nooit’

Als we aankomen op de steiger in de haven van Lelystad is de C-Yacht 1250i nauwelijks te missen, het vlaggenschip van de werf ligt midden van een aantal, als nieuw uitziende occasion C-Yachts en Compromis zeiljachten. Zij ligt ‘nose in’ met aangehangen trapje op de boeg als een hond die die niet kan wachten om door zijn baasje te worden uitgelaten. We klimmen aan boord, waarbij direct opvalt dat de genuaroller niet onderdeks is geplaatst. Dit komt omdat in de eronder liggende ankerkluis een ingenieus systeem het anker feilloos neerlaat en weer ophaalt en horizontaal borgt. Het ankerluik is trouwens voorzien van een sterke gasveer en een stevig slot. Iets verder naar achter, bij de mastvoet, staan twee halfronde rvs-beugels; nadere inspectie leert dat het hier een tweetal zwanenhalzen betref voor de doorvoer van de bedrading. Deze zijn bewust halfrond zodat er nooit een lijn achter kan blijven haken. Mooi! Langs de Sélden mast lopen we over de brede gangboorden naar de goed gedimensioneerde middenkuip met een batterij Andersen lieren die op een cruiser/racer niet zouden misstaan. De binnenrand van de vaste buiskap voorziet aan beide boorden in ruime vakken waar de lijnen in kunnen worden opgeborgen. Naast de lieren bevinden zich opklapbare rugsteunen om beschermd tegen wind en regen relaxed de handelingen achter het stuurwiel gade te slaan. De zwaar uitgevoerde valstoppers worden over het kajuitdak bevoorraad door lange rvs-buizen, waarmee ongenood doorsijpelen van water nagenoeg uitgesloten is. Bovendien is zichtbaar zorg besteed aan de afdichting rond de buiskap; een typisch C-Yacht detail dat bij rijkelijk vloeiend buis- of hemelwater zijn nut zal bewijzen. Dit geldt overigens ook voor het uit drie delen bestaande toegangsluik, dat bij een onverhoopte kentering automatisch sluit en vergrendelt. Zeg nooit ‘nooit’ maar met een ballastpercentage van maar liefst 40% moet je wel heel erg je best daarvoor doen… Middenkuipers voorzien in een bovenmatig gevoel van veiligheid en die van de 1250i vormt hierop geen uitzondering. Het aspect van ruimte wordt nog eens versterkt door het ontbreken van een overloop, die in dit geval aangrijpt op de achterkajuit. De afgeschuinde randen van de kuipbaden zijn typisch voor C-Yacht en bieden naast comfort ook goede steun onder helling. Gevoelsmatig torent de Jefa stuurkolom hoog boven de kuip uit, maar de werf biedt ook wat dit betreft tal van alternatieven; we komen er later nog op terug. Achter de middenkuip bevindt zich de eigenaarshut met aan weerszijden uiteraard weer gasgeveerde bakskistluiken. Via een trap (die neergelaten tevens dienstdoet als zwemtrap) bereik je een zwemplatform van relatief bescheiden, maar voldoende afmetingen.

Functioneel

Een beschrijving van het ruime interieur beslaat met gemak vier A-viertjes, dus beperken we ons tot de belangrijkste zaken. Om te beginnen zien we een overvloed aan ledspots aan het plafond en dito strips onder de gangboorden; het heel zorgt voor een prettig verlicht interieur. De vlam van de (soft close) kastdeurtjes loopt consequent horizontaal door en verdeeld over de hele kajuit vind je overal voldoende houvast dankzij stevig rvs buiswerk naast houten handrails onder de kajuitramen. De kakuittrap is voorzien van een antislip laag en is ook onder helling veilig te belopen. De zithoek nodigt uit om er onder het genot van een glas wijn lekker te loungen of de maaltijd te gebruiken aan de grote, opklapbare tafel. Zelfs al zou deze 1250i voor geen meter zeilen, de pantry zal zelfs de meest kritische kok overtuigen. Dankzij de ligging aan stuurboord tegenover de motorkist valt hieronder vrijwel alle omstandigheden prima te kokkerellen. Alle benodigde apparatuur is aanwezig en de berg- en aflegruimte doet niet onder voor die van bij u thuis. Uiteraard is alles tot in perfectie afgewerkt. De eigenaarshut met een fors bemeten Frans bed biedt zoals overal in dit schip meer dan 2 meter stahoogte en ontvangt veel licht van zowel buitenaf als van de talloze ledspots. In tegenstelling tot de overige vertrekken doet de natte cel ietwat kaal aan, maar is daarentegen na gebruik ook weer snel proper. Wij vinden het blokrooster in de douchevloer zowel fraai als functioneel. Dit laatste geldt ook voor de diepe spoelbak die zodoende onder helling ook nog goed bruikbaar is.

Licht lopende blokken

Als we de C-Yacht 1250i gereed maken voor vertrek staat er op het IJsselmeer al een dikke 4 Bf; een betere start kunnen wij ons niet wensen. Zonder enige inspanning manoeuvreren we achteruit de box uit en niet veel later staat het grootzeil mede dankzij de elektrische Andersen lier (standaard hier al op voorbereid) al onder de juiste spanning. Als de 38 m2 metende rolgenua ook is gezet kan het feest beginnen. Ondanks haar pittige waterverplaatsing wil dit jacht er graag vandoor; akkoord, we ervaren niet de acceleratie van een racebak, maar deze lange afstandszeiler beschikt over veel potentie en is met een kleine bemanning comfortabel te zeilen. De stuurman heeft alle lijnen onder handbereik en het lopend want laat zich ook zonder elektrische assistentie gemakkelijk bedienen. De aanwezigheid van ongekend lichtlopende Ronstan blokken draagt hier zeker toe bij. Terwijl er buiten een kleine 5 Beaufort staat loeven we bewust zo hoog mogelijk op, waarbij de 1250i naar verhouding verrassend weinig helt. Tel hierbij op het comfort van de veilige middenkuip en niet te vergeten: het ultieme comfort onderdeks, dan is hiermee wat ons betreft wel duidelijk dat de belofte van lange afstandszeiler volledig wordt waargemaakt. Bewust vallen we weer wat af naar een krappe 60 graden schijnbare wind, waarbij het log waarden aangeeft van hoog in de 8. Gedurende lange tijd lopen we ruim 9 knopen met een maximum 9,37; een mooie waarde ondanks een opbouwende zee en een constant schiftende wind. Met een paar forse cumulonimbus wolken in het vizier besluiten we dat het mooi is geweest en keren terug naar de haven; een mooie ervaring rijker.

Conclusie

Vanwege talloze verbeteringen en verruimde indelingsmogelijkheden heeft deze C-Yacht 1250i de verwachtingen van de toevoeging i ruimschoots verdiend. Het is een lange afstandszeiler bij uitstek die een plezierig en voorspelbaar vaargedrag aan de dag legt. Als we dan toch een minpunt moeten noemen, dan is het de positie van de stuurkolom, die wat ons betreft best een centimeter of 10 naar voren zou mogen. ‘Geen probleem, zoals dit ook geldt voor een groter of kleiner stuurwiel. Die ‘i’ staat er niet voor niets,’ aldus Lennart Noorlander van C-Yacht. De prijs van een complete 1250i loopt al snel op naar de 450.000 euro, maar dan beschik je wel over een uiterst comfortabel jacht dat niet alleen goed zeilt, maar waarin het ook comfortabel wonen, koken en slapen is. Bovendien liggen gebruikte C-Yachts per definitie goed in de markt.

Specificaties

Lengte over alles:       12,88 m
Breedte:          3,90 m
Diepgang:       1,80 m
Doorvaarthoogte:       19,20 m
Waterverplaatsing:      11.000 kg
Ballastaandeel:            4.400 kg
Ballastpercentage:       40%
Aantal slaapplaatsen:  4-6
Brandstoftank:            250 liter
Verswatertank:           320 liter
Vuilwatertank: 80 liter
Motorisering:  57 pk Yanmar diesel met saildrive, 3-blads Flex-0-fold klapsschroef
CE Categorie: A
Ontwerp:        Frans Maas
Prijs: vanaf 395.010 euro incl. btw
Werf:   C-Yacht IJsselmeerdijk 2, 8221 RC Lelystad
Website:          www.c-yacht.com

Verschenen in VAREN april 2016 – Tekst en foto’s: Alfred J. Boer

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels