De Royal North Sea Yacht Club was dit jaar de gastheer voor de jaarlijkse offshore uit het Open Noordzee Kampioenschap. Met bijna 70 deelnemers was het beslist een mooie editie. Voor de wedstrijd werden de organisatie en deelnemers er nog even attent op gemaakt dat er streng op zou worden toegezien op de verscherpte regels van het Schengenakkoord die op 7 april 2017 van kracht werden. Schepen die de Schengen zone verlaten moeten dit zeker melden en daar hoort een bemanningslijst bij. Gelukkig kreeg de organisatie de informatie tijdig zodat iedereen zich nog in orde kon stellen. Dit geldt voor elke passage richting, onder meer, het Verenigde Koninkrijk. Het bericht dat de RNSYC naar de deelnemers stuurde kreeg liefst 380 reacties, een verwittigd zeiler is er twee waard. (http://www.lokalepolitie.be/5417/nieuws/900-bericht-voor-reizigers-intensievere-identiteitscontroles-voor-meer-veiligheid).
Oostende – Ramsgate
Het Hemelvaartweekend beloofde schitterende condities maar de organisatie had ook ingespeeld op het weerbericht dat op woensdagavond door Fritz Buyl werd gegeven. Daarom werd beslist de startzone te verplaatsen de Middelkerke Bank Zuid voor Nieuwpoort, zo’n 9 mijl dichter bij Ramsgate, om zo langer te kunnen profiteren van de stroom toen de wind nog heel zwak was. Via een beperkt aantal merktekens werd de vloot loodrecht door de trafficlanes geleid en het veld werd met heel diverse condities geconfronteerd. Ragazza III, de Kerr 11.3 van Jan Gabriel en Bert De Bie was de eerste die Ramsgate bereikte om 16 uur, op korte afstand gevolgd door Alegria, de Grand Soleil 39 van Carl Sabbe en Zumex, de J-122 van Bernard De Smet. Granko (CR 3-6) van Peter Boterman sloot de finish tegen 19 uur. In IRC 1-2 (15 boten) werd Juliette (J109) de winnaar voor het Nederlande team Stortemelk (Grand Soleil 43) en Manta Sailing (First 40). In IRC 3 kwamen 12 boten aan de start en kregen we een duel tussen Frans Maas (Capella), een groep halftonners en een paar mooie classics (Contessa 32, Kalik,..). Jeremy Florizoone (Red Cloud) wist Frans Maas erg nipt af te houden, Camelot van Stephan Walraevens werd knap derde.
De resultaten in CR gaven meer verrassingen maar dat kwam vooral omdat de organisatie van het ONZK dit jaar toelaat dat boten deelnemen in twee meetsystemen. IRC boten die ook over een CR meetbrief beschikken worden nu ook opgenomen in het CR klassement en dat gaf wat vreemde effecten. Het staat echter in de algemene regels van het ONZK (zie regel 17.6 uit de general sailing instructions van het ONZK) en werd zo toegepast. Het is zeker niet de bedoeling zeilers te demotiveren, eerder om te zien waar je uit kan komen met de diverse meetsystemen. Het systeem zal geëvalueerd worden en wellicht zal er ook een klassement komen voor boten met enkel een CR meetbrief.
Zo werd Juliette ook de winnaar in CR 1-2 voor Alegria en Speed-X. In CR 3 vind je heel wat minder boten met twee meetbrieven (slechts 3 op 20) en hier haalde Camelot van Stephan Walraevens het voor A+ van Ann Callens en Morning Breeze van Bruno Tavlet. Hoewel er ook een aantal boten double handed deelnamen werd daar nog geen apart klassement voor opgesteld en dat is een werkpunt.
Euro Regatta bij de RTYC
De lokale club, de Royal Temple Yacht Club zorgde op vrijdag met de Euro Regatta voor een prettige wedstrijd in IRC en CR. Een twintigtal teams verscheen aan de start voor een prettige baan rondom de baai. In IRC haalde Alegria het voor Snelle Vliet en Stortemelk. In CR trok Maximal van Stan Logghe aan het langste eind, Yemanja (Serge Maes) en Morning Breeze (Bruno Tavlet) volgden op zeer korte afstand. Op vrijdagavond werd de traditionele prijsuitreiking gehouden bij de RTYC maar alles bleef binnen de perken want om 6 uur Engelse tijd moest de vloot op pad voor de manche terug naar Oostende.
Ramsgate – Oostende
Een erg vroege start maar ook een mooie opkomst voor de twee startgroepen. Bij laag tij en bij weinig wind is het daar altijd spannend maar de deelnemers hadden een bijzonder variabele terugtocht voor de boeg. De wind zou aantrekken tot 25 knopen tijdens de vlagen en de onweerswolken, het extra lusje voor Duinkerke voor de grote boten maakte de baan amper twee mijl langer en de eerste boten liepen iets na 15 uur al binnen in Oostende, de eerste vier zelfs binnen de minuut. Iets na 18 sloten Bwana Gigi en Alena broederlijk de lijn in Oostende waarna het Paëllafestijn kon aanvatten. Bij de double handed boten kwamen vier deelnemers aan de start en het moet gezegd dat het een snelle overocht werd voor Cap, Tibo en Propaganda 2 die de finish rond vier uur wisten te bereiken!
De knappe hoofdprijs – een Spinakker!
Ook dit jaar werd er alweer een schitterende prijs verloot onder deelnemers! Winnaar werd Zumex, de J-122 van Bernard De Smet.
Uitslagen: http://www.rnsyc.be/ostend/en/results.asp?jaar=2017
Foto’s: http://www.rnsycnews.com/NSN/Gallery/Paginas/Oostende_Ramsgate_2017.html#grid
Tekst: Luc Geirnaert/Wind en Watersport Vlaanderen
Foto: RNSYC