Op 5 december opent de Nautic de deuren, de wereldbekende boat show in de hallen van Paris Expo Porte de Versailles in Frankrijk. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De Nautic heeft immers een complete gedaanteverwisseling ondergaan. De organisatoren willen daarmee tegemoetkomen aan de noden van de vele sectoren die op de beurs zijn vertegenwoordigd, en ze willen de algemene kwaliteit voor de bezoeker verbeteren. Een overzicht van een totaal vernieuwde Nautic 2015, dé plaats van afspraak voor iedereen die boten en watersport nauw in het hart draagt.
Elk jaar in december maakt de internationale nautische wereld afspraak op de Nautic, een van de grootste boat shows ter wereld. Vorig jaar trok de beurs niet minder dan 230.000 bezoekers, waaronder 8.400 professionals. Dé gelegenheid bij uitstek om kennis te maken met de nieuwigheden in de watersport en de wereld van zeil- en motor yachting. Zeilboten, motorboten, board sporten, charter, toerisme, uitrusting en accessoires… Elke branche is met 775 standhouders en 1.400 merken vertegenwoordigd, op een oppervlakte van maar liefst 125.000 m². Een oppervlakte die nu in de meeste hallen helemaal anders wordt ingericht. Bovendien is de Nautic synoniem geworden met de grootste SUP meeting ter wereld, een magische wedstrijd op de Seine, dwars door de historische binnenstad van Parijs.
Meer plaats voor watersport
In Hall 1 zal de nieuwe aanpak de verschillende sectoren op een totaal nieuwe manier aan de bezoeker voorstellen. Het moet een unieke ervaring worden. De hoofdingang wordt aantrekkelijker, met een directe opening naar de board sporten en kleinzeilerij. Die discipline zal genieten van een groter waterbassin, terwijl ook de totale oppervlakte wordt uitgebreid om tegemoet te komen aan de booming interesse voor de sport. De vele zwembaden van het Salon de la Piscine et du Bien-être worden tentoongesteld tot aan ingang R van deze Hall.
Binnenwateren, toerisme en opleiding
De centrale arena zal opnieuw de grote jachten plaats bieden, het grootste deel met opgetuigde mast. De linkerhelft van Hall 1 is voorbehouden tot de binnenwateren, met de verschillende diensten, chartering, toerisme en opleidingssectoren uitgespreid van noord naar zuid. The chartersector ondervindt grote veranderingen als gevolg van online aanbiedingen. Tegelijk moeten de plaatselijke autoriteiten, de promotoren van het toerisme, hun activiteiten meer in de verf kunnen zetten. Daarom krijgen ze een gebied met veel passage, dat naar de gang leidt die bestemd is voor kleding en opleidingsschepen.
Motorvaartuigen verenigd
Voorheen verspreid over de diverse hallen van Nautic, worden de RIBs nu verenigd met de motorfabrikanten en de gemotoriseerde vaartuigen in Hallen 2.2 en 4. Dat betekent meer coherentie tussen de sectoren en een betere beleving. Op die manier bevat de laatste hall alles wat betreft motorvaartuigen, die vandaag het grootste deel van de globale markt vertegenwoordigen. Gezien het soms natte weer in december in Parijs, wordt de gang van Hall 4 vanuit Hall 2.2 overdekt. The Jeep Lounge zal de solide relatie tussen het legendarische Amerikaanse merk en iconische Parijse boat show nog beter onderstrepen. Hall 2.1 blijft zoals ze was, met een enorm aanbod aan uitrusting, elektronica en natuurlijk de shopping arcade.
De lat nog hoger
Deze totaal nieuwe globale aanpak van de Nautic moet de ‘footprint’ van de beurs optimaal benutten, met optimaal gebruik van elke zone dankzij een logische overgang van de ene sector en bezoekersfocus naar de volgende. Op die manier wil de pionier der boat shows de standaard verhogen en zijn plaats als historische leider verdedigen.
Totaalaanbod
Met een 800-tal exposanten in alle sectoren van de pleziervaart vertegenwoordigt Nautic werkelijk een totaalaanbod. De verhouding zeilboten/motorboten is ongeveer gelijk, met een indrukwekkende doorsnede van wat de internationale industrie te bieden heeft. Maar er is meer. Deze beurs legt traditiegetrouw veel focus op offshore wedstrijdzeilen, een discipline die de Fransen werkelijk ingebakken zit. De grote offshore wedstrijden worden er ruimschoots voorgesteld. Een overzicht van wat deze klassieker onder de beurzen dit jaar te bieden heeft vind je op de website.
Magie langs, en óp de Seine
Zoals elke winter zal de Nautic een aantal evenementen en activiteiten organiseren, inclusief ’s werelds grootste SUP-wedstrijd op de Seine: de Nautic SUP Paris Crossing, met ongeveer 500 deelnemers die hun weg door de lichtstad peddelen op zondag 6 december. Met zijn grootschalige reorganisatie van de hallen, evenementen, internationale status, spectaculaire boten en voortdurend op punt gestelde inhoud: het kloppend hart van Parijs.
(Tekst: Koen Vanderpoorten)
Info: www.salonnautiqueparis.com
Paris Expo Porte de Versailles
1 place de la Porte de Versailles – 75015, Paris
Facebook en Twitter